Killzone 3

Da det kritikerroste actionspillet Killzone 2 ble lansert på Playstation 3 i 2009 viste dette hvor godt maskinen virkelig kan yte, både når det kommer til grafikk, gameplay og det tekniske; samt en uforglemmelig actionopplevelse. Det er derfor med høye forventninger at jeg nå skyver inn plata til det neste spillet i serien, Killzone 3..

Jeg kan per dags dato ikke telle stort mer enn et par never med actionspill som har en gjennomgående god historie som ikke nødvendigvis er lagt til en av verdenskrigene eller moderne krigføring, og da snakker jeg selvsagt om spill som Half-Life 2, Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots og Bioshock. Historien i Killzone 3 fortsetter der den sluttet i Killzone 2, da keiseren over Helghan ble drept. Nå skal jeg ikke røpe noe av historiedelen, men et visst grunnlag er da selvsagt total utryddelse av samtlige helghaster; som da er navnet på fienden i Killzone-serien.

Nå er det dog slik at Killzone 3 ikke føyer seg inn i denne rekken av historiedrevne spillperler, men heller fokuserer på å levere en fantastisk spillopplevelse for alle skyteglade gamere. Og når det er sagt, så er det ved første gjennomspilling klart at det er nettopp det spillet gjør; leverer og leverer. Killzone 3 er actionspekket fra begynnelse til slutt, og det finnes ingen grunn til å legge fra seg spillet før rulleteksten tar over skjermen etter de 7-8 timene kampanjen varer.

Noe av det som definerer Killzone 3 som et av de beste skytespillene ute på markedet per dags dato er den overlegne fysikken, noe som resulterer i at du faktisk føler at skuddene dine har en viss betydning når helghastene faller død om etter et hodeskudd eller et brutalt nærangrep med kniv. Noe som styrker skytefølelsen ytterligere er at de tunge kontrollene fra Killzone 2 nå er kraftig forbedret, og med et greit utvalg av våpen skal det derfor høye ambisjoner til for å overgå den perfeksjonismen Guerilla Games stiller med i Killzone 3.

Sammen med god fysikk hører det med silkeglatt grafikk, og med en videre polert spillmotor fra det vi så i Killzone 2 har de utviklet et spill som yter svært godt med Playstation-maskinen. Siden dette også er en eksklusiv utelukkende til Sony's maskin har de derfor ikke hatt noen utviklingsbegrensninger annet enn det maskinen tillater, noe som gjør grafiske tilpasninger og fysiske krav enklere å forholde seg til enn med multiplattformspill. Omgivelsene ser svært bra ut, men grafikken er ikke nødvendigvis sterkt forbedret fra det forrige spillet i serien. Det som gjør dette spillet mer unikt er nemlig større og mer varierte områder. Her får vi oppleve alt fra åpne slagmarker til utenomjordiske jungelområder og spektakulære romferder. Blandet med godt oppbygget banestruktur legger områdene derfor til rette for at du hele tiden får oppleve noe nytt og møte nye fiender du skal plaffe ned. Musikk og lydeffekter bidrar samtidig godt med stemningen, og er bra synkronisert med det som skjer på skjermen. Stemmeskuespillet er også svært godt, med kjente ansikt som Brian Cox og James Remar i rollene.

I tillegg til heftige skytesekvenser får man også boltre seg i flere ulike kjøretøy gjennom spillet, noe som fungerer som en helt grei variasjon i seg selv. Som i resten av spillet blir du også i disse mellomsekvensene utstyrt med heftige våpen med det formål å skyte ned utallige helghaster eller enorme robotskapninger for å komme deg videre til neste checkpoint. Oppdragsstrukturen er nemlig svært enkel, og handler for det meste om å kjempe seg gjennom et visst område eller plassere ut et bestemt antall sprengstoffladninger for å ødelegge fiendens base. Men som jeg forklarte innledningsvis er ikke dette et spill som satser noe særlig på historiefortelling, men som er laget for å levere en fantastisk actionopplevelse.

Når det kommer til flerspillerdelen sikter de selvsagt høyt, og med den konkurransen de har fra bla. Call of Duty: Black Ops og Battlefield: Bad Company 2 er dette absolutt nødvendig for å vinne et betydelig marked. Du har her muligheten til å spille Guerilla Warfare eller Warzone, der førstnevnte er et tradisjonelt team deathmatch-spill. Warzone er i motsetning til Guerilla Warfare hovedsaklig oppdragsbasert, og inkluderer en rekke moduser der du har ulike oppgaver du må utføre for å vinne poeng. Til slutt har du Operations, som i likhet med Warzone inneholder ulike oppdrag i et litt større omfang. Dette handler om bla. å holde på et bestemt område i en viss tid for å vinne poeng, noe vi også kjenner igjen fra Battlefield-serien. Til forskjell fra de andre spillmodusene spilles Operations derimot som en filmatisk vri, og er derfor et av få historiebaserte flerspillere.

Killzone 3 er lett engasjerende når du spiller online, og selv den minst erfarne FPS-spiller skal ikke ha vanskeligheter med å sette seg inn i gameplayet. Som sagt er flerspilleren også oppdragsbasert, og dette gjør at det til en viss grad skiller seg ut i mengden av andre flerspillere på markedet. Med et enkelt level-system, knirkefritt gameplay og et greit utvalg med våpen og bots er dette absolutt en verdig konkurrrent til allerede nevnte Call of Duty: Black Ops og Battlefield: Bad Company 2.

Det bør det også nevnes at spillet har en samarbeidsmodus på kampanjedelen, men dette er til en stor skuffelse kun i offline-modus. Dette fungerer som kampanjedelen ellers, men da i split-screen - noe som forsåvidt fungerer helt fint. Minuset med dette er at du ikke får med deg alle de flotte detaljene spillet byr på siden skjermen blir betydelig redusert, men i forhold til hvor glatt spillet kjører ellers er dette bare en bagatell. Spillet har også 3D og Playstation Move-støtte, noe jeg beklageligvis ikke har prøvd og derfor ikke kan uttale meg om.

Dette er absolutt et av høydepunktene som hittil har kommet ut i 2011, og det finnes ingen unnskyldning for å ikke spille gjennom et storspill som Killzone 3. Allerede fra det første Killzone kom ut på Playstation 2 i 2004 har de vært overlegen i gameplay og fysikk, og det er intet unntak denne gangen. Tross en middelmådig historie og manglende samarbeid over nett tilbyr dette spillet en fantastisk actionopplevelse fra begynnelse til slutt.

Grafikk: 9/10.
Lyd: 10/10.
Gameplay: 10/10.