Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Squid Drop

Ettersom at Squid Drop er et lite minispill jeg har anmeldt med bruk av min iPhone og iPad 2 vil denne anmeldelsen skille seg ut fra mine andre anmeldelser. Både når det gjelder underoverskrifter og detaljer

Det kommer flere og flere spill til Apple sine trykksensitive maskiner, altså iPhone, iPod Touch og iPad. Disse tre plattformene blir stadig mer og mer populæt når det kommer til utvikling av spill. I denne anmeldelsen har jeg testet ut SquidDrop på en iPhone 3GS.

I Squid Drop styrer du rett og slett, som tittelen sier, en blekksprut, Blekkspruten er svart og er i bunn og grunn mer søt enn ekkel som de fleste blekkspruter er. Blekkspruten er litt liten, menikke for liten, den er svart som jeg tidligere har nevnt i denne anmeldelsen oh den har to små øyne.

Konseptet, eller poenget med SquidDrop er å få blekkspruten lengs mulig ned i dypet. Dette konseptet vil de fleste huske fra spill som DoodleJump og FroggyJumper (begge kan skaffes på AppStore hvorav sistnevnte er gratis). Men akkurat som i DoodleJump og FroggyJumper er det ikke "bare bare". Jo lengre man kommer seg ned i dypet i SquidDrop jo lere hindringer oppstår.

Det er hvor mange meter som teller. Jo lengre man svømmer ned i dypet jo flere meter kommer man. Man kan også få tak i såkalte gule/hvite lyskuler mens nan svømmer ned. Disse lyskulene gir 25 meter mer. Problemet er at de aller fleste lyskulene befi ner seg på vanskelige plasser slik at å fange disse lyskulene utgjør mer sjanse på å dø.

Det er ingen brett eller nivåer i SquidDrop. Spillet foregår evig ned det er hindringene som man burde være redd for. Hindringene jeg snakker om er en form for lette, raske og små labyrinter som man må kjappe seg igjennom. De er ikke spessielt vanskelige, men om man kommer borti de mørke/svarte kantene på labyrintrne vil man tape. Det er i labyrintene de fleste lysskulene er. Lysskulene er for det meste i kantene. Og er man borti kantene er spillet over.

Det er ikke bare kantene i labyrintene som gjør at man kan tape, men også levende vesener. Jeg er ikke sikker på hva disse er, men de ser ut som en fom for små drager eller noe med for røde øyne. Disse vil man støte på lengre ute i spillet. Første gang jeg støtte på disse levende greiene var da jeg kom litt over -100 meter. Meterne måles altså o minus og ikke pluss.

Selve spillet styres ved å bruke fingeren, det er bare å berøre skjermen så kan man svinge blekkspruten til høyre og venstre. Utrolig enkelt og lett å lære.

SquidDrop inneholder, som mange andre iPhone, iPod Touch og iPad spill achievements som er et annet navn for belønninger som å komme seg til -200 meter, spille spillet 20 ganger osv.

Konklusjon

SquidDrop er et flott lite spill til Apple sine maskiner. SquidDrop bringer et velkjent konsept videre. Dessverre har ikke utviklerne bak SquidDrop kommet med så mange nye elementer, slik at folk som har tilbrakt flere timer med liknende spill, som DoodleJump og FroggyJumper kjapt vil føle at SquidDrop blir for ensformig og uengasjerende. Slik som er tilfellet med undertegnede.

Karakteristikk:

Grafikk/Design: 8/10.
Lyd: 7/10.
Gameplay: 7/10.
Holdbarhet: 5/10.

+ Flotte anmimasjoner; Fin grafisk stil; Achievements; Lett og lære; Utfordrende; Enkel kontroll.

- Låner altfor mye bort fra andre spill som DoodleJump og FroggyJumper; Kan bli fort ensformig og veldig uengasjerende; Anbefales ikke til folk som allerede har spilt en del timer med DoodleJump og FroggyJumper.

Samlet karakter: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10