Conduit 2

Jeg har plaffet ned horder av aliens, løst opp i konspirasjoner og skutt motstandere online i et tempo som hadde fått selveste Duke Nukem til å puste tungt. Jeg har spilt Conduit 2 og er klar i min dom.

High Voltage er tilbake med oppfølgeren til det kritikerroste The Conduit som for mange ble Wii sitt tredje parts flaggskip. Med en mørk og dyster konspirasjons basert historie og en heftig online skyteopplevelse kapret det mange fans Nintendo selv ikke klarte å få fatt i.

Ting har dog forandret seg. Konspirasjon og den dystre atmosfæren som var The Conduits varemerke har forsvunnet og i stedet blitt erstattet med noe som kunne vært tatt ut av en Hollywood film. Istedenfor den dystre stemmningen serverer spillet istedenfor en Mr Ford som mest minner om Duke Nukem. Dette kombinert action fra start til slutt akkompagnert med en solid dose humor danner grunnlaget for Conduit 2 sin historie. At hele historien bare går ut på å beseire Adams hjelper heller ikke. Historien virker til å sikte på et helt annet publikum enn det forgjengeren gjorde, noe jeg som stor fan av The Conduit finner heller skuffende.

At enspilleren bare tar snaue 5 timer å pløye seg igjennom hjelper heller ikke særlig. Alt er dog ikke så kjipt som det kan virke som. For det er også et hav av konspirasjons objekter, hemmelige meldinger og masse masse mer å finne i mellom alle skuddvekslingene. Noe som sammen med et dusin vanskelighetsgrader forlenger enspiller delen.

Enspilleren til side, det er nok en god del som skaffet seg Conduit 2 primært grunnet flerspilleren og det er ikke uten grunn. Conduit 2 har tatt vare på det som gjorde The Conduit så bra samt lagt til nye elementer som utvider den betraktlig. Kampene er intense som aldri før i det man løper fra cover til cover og pleprer løs på alle motstandere i sikte helt til man kommer bort til sin allierte og redder han fra den sikre død. Denne intense mentaliteten forsterkes ved at banene er heller små og at fiendene derfor kan være rundt det neste hjørnet. På samme tid er de også akkurat store nok til at det finnes et par taktiske plasseringer som snipere kan føle seg komfortable med. Bane designet er rett og slett mesterlig utført av High Voltage.

For å gjøre flerspilleren et hakk dypere har ikke bare utviklerene lagt til ranking, men også et credit system. Det fungerer slik at avhengig av hvor godt du gjør det i kampen får du tilsvarende poeng og disse kan deretter brukes for å kjøpe nye våpen, oppgraderinger som raskere løping og nytt utseende om du skulle føle deg i det astetiske hjørnet.

Det minner i stor grad om det systemet CoD i lang tid har hatt og det er tydelig at utviklerne har vært inspirert av serien. Det svekker spillet og serien som helhet sin orginalitet, men sammtidig øker det også holdbarheten betraktlig samt kravene som stilles til spilleren.

The Conduit var spillet som skulle vise hvor mye det gikk an å presse ut av Wiien og oppfølgeren følger i samme spor. Det er klart at spillet ikke kan konnkurere med sine Xbox 360 og Playstation 3 motparter, men teknisk sett har et spill aldri sett penere ut på Wii. Det er klart det har sine tekniske begrensninger, men jeg klarte likevel ikke å la være å gape i det jeg entret sentral America's skoger. Akkompagnert med atmosfærisk bakgrunns musikk og lyden av skuddveksnlinger kan jeg med hånden på hjerte si at Conduit 2 har oppnådd en suksess innenfor det tekniske som ingen andre spill kan måle seg med. Dette til tross for at enkelte frame rate problemer kommer til overflaten under de heftigste skyte duellene.

Conduit 2 er en verdig oppfølger på enkelte områder, mens det svikter på andre. Historien føles heller laber og selv om humoren sitter godt, klarer den ikke å fenge på samme måte som den dystre konspirasjonen gjorde i forgjengeren. Flerspilleren er dog mer solid og finpusset enn noen gang med sitt hav av innhold og action orienterte gameplay. Det er sjeldent jeg har hatt det så moro med et skytespill.

+ Solid og intens multiplayer action

- Historie dratt rett fra Hollywood

Gameplay: 8/10