Clash of the Titans

Jeg fikk aldri sett filmen «Clash of the Titans», det eneste jeg visste var at historien handlet om gresk mytologi og at den har blitt slaktet stort sett overalt. Men så dukket spillet med samme navn opp i postkassa mi...

Landeplage

I «Clash of the Titans» styrer du den arbeidsomme fiskeren Persevs, som lever i en liten landsby ved kysten. Etter å ha jobbet litt rundt og gjort et par oppdrag for søsknene, faren og moren til Persevs, blir landsbyen angrepet av soldater fra byen Argos. Soldatene ødelegger alt av statuer og andre ting som har med Zevs å gjøre for å gi en klar beskjed om at menneskene i Olympen ikke trenger gudenes hjelp.

Men dette liker ikke gudene, som gir innbyggerne beskjed om å ofre prinsesse Andromeda. Hvis ikke vil gudene i Olympen slippe løs uhyret Kraken som vil sluke all fisken i havet, og dermed kommer innbyggerne til å sulte i hjel.

Persevs, som dessverre har mistet familien sin i angrepet på landsbyen, har ingen planer om å bli med på planene til Hades, gudene og Kraken. Så han, et par soldater, og en dame ved navn Io, starter en stor reise gjennom antikkens Hellas i kamp mot onde fiender og fæle omgivelser.

Ensformig action

«Clash of the Titans» er delt opp i over 80 oppdrag. Disse går for det meste ut på å drepe fiender, drepe fiender og deretter bossen, drepe fiender på en tilmålt mengde tid, eller drepe fiender og finne en gjenstand etterpå. Ganske lite variasjon, med andre ord. Man blir servert alt for mye action slik at spillet blir mer og mer ensformig hele tiden. Av og til kan man velge mellom flere oppdrag, men siden de fleste går ut på det samme spiller det egentlig liten rolle hva man velger.

Persevs kjemper mot mange forskjellige mytologiske kryp underveis. Døde mennesker, vandre skjeletter, monstre fra havet og så videre, men kampene mangler variasjon selv om fiendene forandrer seg. Man skulle tro at bossene kanskje er kraftigere og mer utfordrende enn de andre fiendene, men slik er de ikke. De er som regel større, men de er ikke mer minneverdige enn de andre krypdyrene. Det eneste man trenger å gjøre i bosskamper er å pepre løs på knappene hele tiden, og fem minutter senere er bossen stein død.

Film og spill?

Folk som har sett selve filmen og vil prøve seg på spillet kommer med en gang til å se en flere forskjeller. I stedet for at soldatene hjelper Persevs med å ta hevn over Hades og de andre gudene, insisterer de på å teste Persevs grundig før de legger ut på hevntokt. Dette opplegget er både slitsomt og kjedelig og jeg ble nesten torturert av de meningsløse oppdragene Persevs fikk av soldatene.

Jeg er ikke sikker på om utviklerne hos Game Republic har lest og tenkt gjennom manuset til selve filmen og forstilt seg hvordan dette skal fungere i spillform. Dialogene er gørr kjedelige, og man får nesten ikke vite noe om handlingen i filmen. Det virker dessuten som skuespillerne har drukket seg full på en pub før stemmeinnspillingen.

Våpen

Noe av det eneste positive med spillet er at man kan ta og plukke opp våpen fra fiendene, og deretter oppgradere dem med en rekke forskjellige kombinasjoner. Det er en god del våpen i «Clash of the Titans», men de aller fleste har nesten helt lik skade. I tillegg høres lyden lik ut uansett hvilket våpen du bruker til å slå fienden med.

Når man kjemper mot en fiende bruker men ofte veldig lang tid på å drepe krypdyret, selv om det eneste man trenger å gjøre er å pepre løs på angrepsknappen. Når det kommer opp et rødt symbol over hodet til monsteret er du klar til å ta det uinspirerte og urealistiske nådestøtet.

Game Republic har forøvrig vært gavmilde når det gjelder å utryste spilleren med våpen. På et punkt hadde jeg rundt 18 sverd, 27 økser og slegger og rundt 13 piler til buen min, i tillegg til et par magiske steiner og en god del magiske formler. Spillet har over 80 våpen fordelt på tolv store våpen klasser, og hvert våpen har et par oppgraderinger som gjør at skaden blir sterkere og man får flere kombinasjoner.

Dessverre er det slik at nesten hvert eneste våpen har like oppgraderinger, som tilsier at man blir nødt til å oppgradere våpnene nesten helt likt. Men selv om jeg oppgraderte nesten alle våpnene mine følte jeg ingen stor forskjell. Med så mange våpen å oppgradere burde Game Republic jobbet mye mer med våpenvariasjonen.

Ikke imponerende

Grafikken i «Clash of the Titans» er noe av det verste jeg har sett, den er rett og slett på nivå med Playstation 2-grafikk. Da jeg startet spillet opp og fikk se forsøket på å gjenskape hav, lurte jeg på om det kanskje fantes noen medium/high video-innstillinger slik som de aller fleste PC- spill har. Animasjonene er utrolig stive, og det ser ut som det er roboter som snakker og går rundt i spillet. Skyggeleggingen er håpløs og lyden likeså. Detaljene hos personene og i omgivelsene er platte og veldig langt fra spill som «God of War III».

Konklusjon

«Clash of the Titans» er like ille og uinspirerende som de fleste andre lisensspill. Spillet har en dårlig presentert historie, kjedelige og platte omgivelser, dårlig grafikk, og et middelmådig kampsystem. Game Republic går i den vanlige lisensfella, og produserer under middelmådig hastverksarbeide for å rekke premieredatoen til filmen. Unngå!

Karakteristikk:

Grafikk: 3/10.
Lyd: 3/10.