Mass Effect

Bioware. Et spillfirma som er mest kjent for spillet Star Wars : Knights of the Old Republic, er tilbake. De holder seg i det ytre rom, men på et helt nytt nivå. De har laget et helt nytt univers, nemlig Mass Effect Universet. Blir dette spillet å stå skrevet inn i spillhistoriebøkene? Eller kommer dette til å havne i glemmekassen med resten som har prøvd.

Utenomjordisk eventyr
Shepard, en person med forhistorie du får velge selv. Du kan velge mellom om hans familie er drept og at han var i en koloni, eller om han har bare levd på skip rundt i galaksen hele livet, eller om han er født på Jorden. Dette påvirker ikke historien så mye, og ditt første oppdrag blir du sendt ut på Eden Prime. Der møter du en jente som heter Ashley, som blir med deg. På Eden Prime har det blitt oppdaget "Geth" aktivitivitet, og problemet der er at Geth er så og si utdøde, eller de holder til seg selv langt borte. Noen må ha fått de til å angripe kolonier og planeter rundt i melkeveien. Det er din jobb å finne ut hjem som står bak, og på alle måter gå fram å stoppe de fra å ta over galaksen.

Her skal du gjennom masse forskjellige steder, og du kan også utforske planeter med en stor bil som jeg fant ut var artig å hoppe fra fjell med. Det jeg liker med dette spillet er at du blir godt kjent med personene du møter, om du ønsker. Og du vokser et forhold med de her personene. Du kan ikke overleve alene i combat fordi alle har unike krefter som kan hjelpe deg i å holde fienden i sjakk i steden for at du må springe rundt en stolpe med masse utenomjordiske hunder etter deg. Tro meg, jeg har vært der.

Supersonic Grafikk, og ... heftig lyd...
En ting er å springe gjennom en korridor, men en annen ting er å springe gjennom en korridor med gode teksturer, og grafikk. De har virkelig ute i rommet holdt det til mørk og metallfarget for å gi meg den gode følelsen at vi er ute i rommet, mens når vi lander på planeter er fargen på himmelen, og bakken forskjellige fra det vi er vant til. Ta for eksempel en verden hvor jeg kjørte rundt i bilen min. gul himmel og rød sand. Herlig. Det er også sykt gode animasjoner på dette spillet, og de har lagt til animasjoner i samtaler som får det til å se mer livaktig ut.

Lyden er også "heftig", det jeg ble mest fornøyd over er stemmeskuespillet. Jeg aner ikke hvor mange det er men det er nok rundt 1-2 per rase + en stemmeskuespiller for MANGE av figurene du møter rundt om i spillet. Det er også lite bugs på lyden i spillet. Det er en lav musikk i spillet, men den passer til det som skjer i spillet.

Noe mer? Oh Yes...
Spillet er bygd opp på et karma system som heter Paragon-Renegade. Paragon er god og Renegade er ond for de som ikke skjønte den. Du får mange avgjørelser på hva du skal si og hvordan du skal opptre. Profesjonell, Omsorgsfull, eller Striks. Du er ikke relativ ond om du går for ond karma, du bare tar sterke avgjørelser som kan risikere døden på andre. Omsorgsfull kan også få deg i trøbbel, for eksempel du lar en person som nettopp har prøvd å drepe deg gå, og dermed blir alle sure på deg. Mens profesjonell så holder du deg midt på treen og behandler saken uten noen onde eller snille avgjørelser.

Du kan faktisk også reise rundt i galaksen via et stjernekart hvor du går inn i galakser og velger en planet, forså et solsystem så kan du lande og utforske noen planeter, mens andre kan du bare få informasjon om hva slags døgn, vær, gravitet, hvor langt et år er, og masse annet info om en planet. Andre planeter kan du besøke og som sagt kjøre rundt med en bil å kose deg, og leite etter resurser, og sloss mot fiender ute i randome plasser.

Dette spillet har faktisk en veldig bra holdbarhet på grunn av karma systemet og det er faktisk morsomt å spille dette flere ganger, og det finnes folk som er på sin 4 til 5 gjennomspilling, fordi de skal ha savegames klar til Mass Effect 2 fordi du kan importere saven din sånn at alt du gjør i eneren går over til toeren også. Dessuten er det bra å ta seg en gjennomspilling hvor du gjør frie valg så mer spesifikke valg andre gang, dessverre har jeg funnet en ting jeg ikke var så glad med Mass Effect. Jeg syntes det virket så kort selv om timene flyger. Jeg fikk akkurat kommet meg inn i spillet så var det over.

Dom og Konklusjonen min
Mass Effect er et utrolig bra spill, og det er et spill som garantert blir skrevet inn i spillhistoriebøkene. Dette kommer til å suge timene fra deg, og du kommer til å gå rundt å tenke på dette spillet når du er ferdig. Dessverre har selv de beste spillene noen småbugs men det trekker jeg ikke nå fordi det var så minimalt for meg. Godt stemmeskuespill, og herlig historie er det jeg trenger for å virkelig elske et spill, og jeg ELSKER Mass Effect spillet, og bare ta vare på saven din fordi den kan du bruke i toeren.

Grafikken har noen småbugs men er uansett gull verd så 10/10

Lyden har et fantastisk stemmeskuespill og jeg sier 10/10

Gameplayet er også fantastisk, men noe kunne ha blitt bedre så 9/10