Final Fantasy Tactics A2

Final Fantasy er en serie alle har kjennskap til, uansett hvilke konsoller du har står alltid FF som en solid rollespill-tittel. Denne gangen prøver dog Square Enix seg på den turbaserte strategi-sjangeren og leverer en minneverdig opplevelse.

Final Fantasy Tactics Advance 2: Grimoire of the Rift setter deg i skoene til den unge skoleeleven Luso Clemens som på siste dag før sommerferien blir tvunget av biblotikaren Mr Randeel til å rydde biblioteket. I det du ankommer rommet er ikke overnevnte person å finne og man leter rundt litt til man finner en mystisk bok. Den blir blank i det man åpner den for deretter å be deg om å skrive inn navnet ditt. Etter dette er gjort blir man plutselig transportert til Ivalice. Et land hvor et fantastisk eventyr er i vente.

Plottet er tynt og enkelt, å finne veien hjem samt hjelpe dem man kan på veien. Spillet prøver ikke i nevnverdig grad å lage en dyp eller engasjerende historie med mye intriger. I stedet satser det på lett humor, positivitet og samholdet i klanen man er en del av. Dette fungerer utmerket ettersom man føler man er en del av en eneste stor familie på reisefot i det man utvider sitt territorium, redder verden og det som mer er.

Grafikken og soundtracket forsterker dette ytterlige med sine lystige toner og tegneserieaktige preg. Tonene utstråler positivitet og eventyrfølelse og det er ikke få ganger jeg har funnet meg selv legge fra meg DSen bare for å høre på melodien litt til. Som nevnt tidligere er grafikken også både slående og munter. Dette kombinert med flyttende animasjoner og flotte spesialeffekter er spillet ren visuell nytelse for øyet.

Stemningen kan dog synke fort om gameplayet ikke sitter som det skal. Heldigvis har Square Enix håndtert dette utmerket. Det minner i stor grad om Fire Emblem ettersom man styrer de karakterene man har tilgjenglig på turbasert basis der muligheten for å gjøre et trekk går fram og tilbake mellom en selv og motstanderen. Altså, byttes kontrollen frem og tilbake etter hvert som man er ferdig med å gjøre sine trekk.

Det kan se enkelt ut ved førsteøyenkast, noe det så absolutt ikke er. For etterhvert som man gjør framskritt i historien og låser opp flere såkalte "jobs" som dine karakterer kan være blir det å sette sammen et perfekt team gradvis vanskeligere og vanskeligere. Det er også taktiske valg i selve kampene man må ta stilling til som hvor mye de enkelte personene kan ta av skade, hvem de er mest effektive mot, rekkevidde, terreng og mye mer. Om du valgte å heale eller bruke offensiv magi kan bety død og liv i enkelte tilfeller. Dette er spesielt ille om du skulle ha brutt regelen satt for kampen ettersom det fratar deg muligheten til å gjennoplive dine soldater samt fratar deg alle fordeler du kan ha fått via klanen.

Det er dog ikke mye grunn til uro. For til forskjell fra Fire Emblem forsvinner ikke dine verdifulle klanmedlemmer fra gjennomspillingen bare fordi de dør i kamp. Nei, i stedet trekker de seg ut og er klar til dyst neste gang det måtte være nødvendig. Et godt valg fra Square Enix sin side ettersom det fjerner mye av det presset om at man må begynne på nytt hver gang en karakter skulle falle i oppdraget. Det fjerner noe av utfordringen, med denne type spill, men gjør til gjengjeld spillet tilgjengelig til et større publikum.

Tiden går og etter hvert er man ved reisens slutt. Du har gjort din jobb i Ivalice og sagt adjø til klanen din. Fortvil dog ikke, for slutten av historien er bare begynnelsen. For utenom hovedoppdragene finnes det tonnevis med sideoppdrag og det av alle vanskelighetsgrader og former. Med over 300 oppdrag å skilte med sier det seg selv at besøket i Ivalice ofte varer noe lengre enn planlagt. De finnes for alle nivåer og ikke før du har nådd taket på 99 er du ferdig, noe som godt kan ta over 100 timer. Om du i tillegg til dette skulle ønske det er det også mulighet for å gå på auksjon å samle på de sjeldneste av sjeldne gjenstander. Ivalice kryr rett og slett av ting å gjøre til den grad at det føles totalt overveldende.

Final Fantasy Tactics Advance 2: Grimoire of the Rift leverer en solid taktisk opplevlse som med sin atmosfære gjør turen til Ivalice en du seint vil glemme. Det er ikke revulosjunerende på noe vis, men det gjør jobben sin som tur basert underholdning utmerket og vel så det.

+ Et fantastisk eventyr med solid gameplay

- Når slutten er nådd

Gameplay:: 9/10