Mass Effect 2

Nå er de kjente Knight of the Old Republic produsentene tilbake, og de holder seg enda i det ytre rom, og de har tatt et stort steg hvor de har lovet å luske ut småfeil, og forbedre de problemene som var i forgjengeren, og lovd at spillet skal bli nært perfekt. Jeg snakker nemlig om Mass Effect serien, og her er andre del av trilogien, og min dom av den.

Romeventyret vender tilbake
Commander Shepard er tilbake, og nå driver han og besetningen med å ta bort det siste som er igjen av Geth som angrep universet i det første Mass Effect spillet. Et skip er blitt borte og SR2 Normandy har fått oppdrag å sjekke det ut. På veien ditt så kommer noe uventet. De blir angrepet av et fremmet skip som ender med å slå hull på skipet og mesteparten av besetningen dør i dette angrepet. Shepard får folk i sikkerhet, og må nå opp for å redde Joker. Under forsøket blir luftkapselen til skipet kastet ut og Shepard drar ut i verdens rommet og forsvinner som en meteor inn i en planet.

2 år går og plutselig våkner Shepard opp og er nødt til å sloss ut av en base til en organisasjon. Historien her er veldig bra fortalt, og om du spiller dette spillet på PC, eller Xbox 360 så har alt du har gjort i det gamle spillet effekt på oppfølgeren, og det telles for dette spillet også til det neste eventyret. Og på dette spillet er det viktig at dine venner blir lojal mot deg. De må bli så glad i deg at de tilogmed gå gjennom ild for deg. Tips å bli god venn, og flørt med noen av motsatt kjønn fordi det kan gi deg en god tanke i slutten av spillet.

Heftig forbedring
Etter forgjengeren har Bioware ikke bare oppgradert Shepard, men de har oppgradert verden, med bedre grafikk og animasjoner. Jeg liker at de har gitt alt mye bedre teksturer. Ting ser rett og slett bedre ut, men føles det bedre? Ja, de forbedrete animasjonene gjør sånn at både enkle bevegelser, kamp, og samtaler går glattere. Jeg sa at alt så bedre ut, og det gjør det. De har lagt inn mer tid på effekter rundt deg når du springer, og sloss.

Lyden fra Mass Effect er stortsett det samme som forgjengeren og jeg skal ikke klage på det fordi lyden var kjempebra der og. Litt mer stemmeskuespill rundt karakterene, og litt sterkere lyd på nære fly, og skuddlyder. Det er litt plagsomt når lyden begynner å skurre, men det kan være bare meg det er skjedd med så jeg vet ikke. Den lave musikken er der enda, men den er så liten at hjernen min ikke har lagt så mye merke til den. Lite forandring, men fortsatt kjempebra

Fra bil til teleskop
Makkoen er borte, og erstattet av noe som et teleskop. Før kjørte du rundt på planeter hoppet og tok masse stunts fra toppen av fjellene også videre. Nå er du nødt til å sitte og se på planetene, og plukke opp masse resurser på den måten. Det er veldig kjedelig har mange klaget på. På et eller annet vis har jeg funnet ut at jeg syntes det var underholdene å sitte å stjele andre planeters mineraler. Og jeg flirte godt når jeg skulle til planeten Uranus i vårt solsystem. Si det med engelsk aksent, og tenk over hva du sa. De har gjort en liten genial vri på den. Prøv å send en kapsel ditt og flir.

Med mineralene du finner rundt på planetene kan du bruke de til oppgraderinger til våpen, spesialeffekter, og viktigst av alt, til skipet ditt. Dessverre koster en god del av de her masse mineraler, og før du vet ord av det har du brukt opp alt på små oppgraderinger. Da må du ut og finne mineraler på andre planeter.

Oppgradering på mer en grafikk
Kampsystemet er en viktig del av et spill, og nå har de oppgradert kampsystemet. I Mass Effect (1) hadde du på en måte evig skudd, og våpenet ditt ble bare overopphetet, og kunne ikke skyte, mens nå i 2eren har de lagt til ammunisjon, men ikke i den formen vi kjenner til. De gir våpenet et nedkjølende effekt, og det har egentlig veldig mye å si for kampsystemet, fordi nå blir du nødt til å springe en god del å se etter ammunisjon til våpnene dine.

De har også oppgradert stjernekartet i spillet og nå kan du gjøre mer reise sånn på egenhånd. Det har blitt mye bedre og du kan reise til ukjente steder om du kjøper bensin, og du får større bensintank om du oppgraderer skipet ditt. Det er en god måte for å finne mer mineraler, og du kan faktisk plukke opp små oppdrag gjennom denne type reising som gir deg en god del mineraler og penger til å kjøpe... mer oppgraderinger.

Spillet er enda bygd opp på god og dårlig karma. Paragon er enda god, og Renegade er enda ond, men nå har de lagt til sånn at du kan trykke på en knapp for å gjøre en handling sånn som å knuse en liten guttunge sitt farlige våpen for god karma fordi han kommer til å skade seg, eller skyte en tank med farlig gass for å gjøre fiendeflokken litt enklere, og du må stå klar til hver en tid for å få de store karma bonusene du får av å gjøre de her handlingene.

Mass Effect 2 forbedret på alt som var dårlig fra eneren, selv om det var lite. God historie, men jeg syntes dessverre det ikke var så alt for mange store forandringer, men mer små oppgraderinger. Dette var en verdig oppfølger til det kanongode spillet fra 2007 (?) og jeg gleder meg til oppfølgeren til dette spillet som kommer i 2012.

Grafikken var veldig bra og fortjener full pot 10/10
Lyden var derimot lite gjort med men fortsatt veldig bra 8/10
Gameplayet har de forandret mye på og det var veldig bra gjennomført 9/10