Snow Sakura

Dette er noe jeg har hatt lyst til gjøre lenge. Skrive en anmeldelse av et H-game og legge det ut her på GR. Det viser seg nå at redaksjonen har sagt ja til H-games anmeldelser og spillene vil bli å finne i databasene til GR. For å feire et mer liberalt GR vil jeg nå skrive den første H-game anmeldelsen her som kanskje kan være med på å introdusere medlemmer til sjangeren og vise at disse spillene er mer enn bare sex. Et spill som gjør en perfekt jobb med å introdusere sjangeren er nemlig Snow Sakura.

Det skal sies med en gang at Snow Sakura ikke er et originalt spill. Spillet tar veldig fra anime serier som Shuffle, Love Hina, Da Capo, Kanon, Clannad, osv. Det gjør ikke mye for å virke originalt, men det trenger det ikke heller. Snow Sakura følger formelen nærmest til punkt og prikke; du har den litt gutteaktige jenta; den sjenerte og klønete; den litt mer modne personen, og din jentegale og litt pervo bestevenn. Uoriginalt, men det er jo akkurat disse tingene som gjør at du liker de nevnte anime seriene, sant? Dette gjør at ''terrenget'' ikke virker ukjent og du vet hva du setter deg ned med og hva du kan forvente. Nettopp dette gjør Snow Sakura til det perfekte spillet å begynne med for folk som vil bli litt kjent med H-game sjangeren!

Historien i spillet er ganske simpel. Du er Yuuji Tachibana, en helt vanlig student som lever et normalt liv. Det vil si, helt til foreldrene hans bestemmer seg for å stikke av til Hawaii og etterlater ham sammen med hans onkel som bor i det snødekkede Hokkaido, nord Japan. Her starter spillet med at Yuuji har et flashback tilbake til sin barndom, da han først var på besøk her, og traff ei jente som fortalte ham om Snow Sakura, et kirsebærtre som blomstrer om vinteren. Jenta forteller ham også at par som blir sammen og erklærer sin kjærlighet under treet vil bli velsignet og få evig lykke. En liten klisje, med andre ord. Spol frem en ca. ti år og Yuuji husker ikke så mye annet, selv ikke hvem jenta egentlig var. Etter dette blir vi fort introdusert med en av heltinnene i spillet; Saki.

Saki er din søte, men litt voldelig og gutteaktige kusine (i Østens kultur er det ikke like sært å være sammen med sin kusine som det er her i vesten). Etter dette tar det ikke lang tid før alle de andre heltinnene og bipersonene er introdusert og spillet begynner. Spillet er som sagt ganske uoriginalt, og det samme gjelder alle heltinnene og bipersonene, men heldigvis gjennomgår de alle nok utvikling gjennom historien til at de føles mer originale mot slutten, så historien gjør en god jobb med å bygge opp karakterene og gi dem mer personlighet etterhvert som du blir mer kjent med dem. Saki liker å slå på Yuuji, og finner stadig opp bisarre og nærmest sadistiske måter å vekke ham opp om morgenen. Deretter møter du den langhårete rødtoppen, Misaki, som er naiv og klønete, og som nærmest snubler bare ved å trå på flat mark. Kozue, som er Misakis bestevenninne og stalker, har en litt mer direkte personlighet og går rett på sak når det gjelder temaer som kjærlighet og sex. Misato er den klønete lærerinnen som også er Misakis storesøster og den 'modne kvinnen' i spillet. Til sist har vi Rei som går i klassetrinnet over Yuuji og de andre. Rei er en temple maid som jobber med å vedlikeholde det hellige templet i byen (selvfølgelig måtte de ha med en tempel maid).

Disse fem jentene er valgalternativene dine i spillet, og ut ifra hvilken jente du velger å forføre så utvikler historien seg. Saki har en søt og kjærlig historie, mens historien sammen med Kozue er mer dramatisk og følelsesmessig, for eksempel. Det alle historiene har til felles er at Yuujis jentegale bestevenn, Sumiyoshi, er med i alle. Sumiyoshi står for mange av de latterlige situasjonene og dialogene i spillet, selv om spillet klarer å holde en ganske så humoristisk tone hele veien. Faktisk er spillets historie en komisk, søt, og hjertevarm kjærlighetshistorie som byr på latter og merkelige situasjoner. Du får servert mange klisjeer, litt for mange, men du blir ikke overfalt med masse drama eller action. Snow Sakura velger å holde en meget rimelig og varm tone som alle kan verdsette.

Historiens styrke og kvalitet avhenger av hvilken jente du ønsker å gå for, og det hele kommer ned til hva som interesserer deg. Ei jentes historie kan være bedre enn en annens, så det er egentlig bare å prøve å komme gjennom alle og selv komme frem til hvilken som er best. Historiene går riktig nok inn i hverandre, og det skjer ting til felles med hver jente, men historiene varierer heldigvis nok til at det er grunn til å spille gjennom spillet flere ganger. Det store minuset er vel at første del av spillet er likt for alle inntil du kommer til det punktet som retter deg inn på en av jentenes historie, så du kommer nok til å skippe første del av spillet etter å ha spilt gjennom det to - tre ganger.

Selvfølgelig så må jeg jo nå komme inn på det som kanskje gjør H-games unike. Sex. Ja, Snow Sakura, til tross for å ha en ganske rolig historie, er i likhet med alle H-games et spill der det til slutt ender opp med at du får se at Yuuji, og hvem enn den utvalgte må være, har sex. Sex scenene som du får se i spillet er faktisk ganske begrenset og det er slett ikke så mange som du kanskje tror. De fleste av scenene du får se passer godt inn med historien og gir den en bra flyt. Det hele vokser med karakterene og det er deres kjærlighet for hverandre som reflekteres i de fleste scenene og er med på å bringe historien videre. Jeg sier de fleste fordi det er et par scener med som ikke akkurat passer inn, og det virker som om de bare var lagt inn for å tilfredsstille fetisjen til enkelte fans, men slikt er vel ikke å unngå. Men Snow Sakura er som nevnt ganske begrenset i sin bruk av sexscener. Du får faktisk ikke se den første nakenscenen før du er tre - fire timer inn i spillet. Spillet fokuserer mer på historien og karakterene og dedikerer kun en brøkdel til sex, noe som gjør at det er enklere å ta spillet seriøst og bare kose seg med historien slik den er.

Grafikken i spillet er det ikke så mye å si noe om. Du blir hele tiden presentert for stillestående CG bilder, som alle er godt tegnet og behagelige å se på, og karakterene er også tegnet opp slik at de blir interessante å se på. Enkelte ganger kan det virke som om tegnestilen forandrer seg, så det kan bryte flyten litt, men ellers så ser alt ganske fint ut.

Lyden, derimot, gir oss mer å ta fatt i. Du hører rolig og fin bakgrunnsmusikk hvor enn du er i spillet, enten det er i huset eller på skolen, eller ute i et av vinterlandskapene. Musikken skifter også når det skjer ting i spillet og når andre viktige historieelementer blir introdusert. Stemmeskuespillet er også på et relativt høyt nivå. Japanerne er gode på å skaffe seg dyktige stemmeskuespillere som kan gi liv til karakterene. Faktisk så høres alle karakterene som om de skulle vært tatt ut av en anime, så om du liker å høre på animejenter snakke vil du trives med hva du får servert i Snow Sakura.

Gameplayet i Snow Sakura er enkelt og greit. H-games er egentlig helt og holdent historiebaserte spill, og forteller hele denne historien via dialog mellom karakterene, så gameplaymessig vil du se likhetene mellom spillet og de tidligere point and click spillene. Det du vil tilbringe mesteparten av tiden på er å klikke deg gjennom dialog og ta forskjellige valg når muligheten byr seg. Det er disse valgene som igjen avgjør hvilken jente du vil ende opp med, så sørg for at du velger med omhu. Et av spillet største svakheter er at det kan være ganske utilgivelig med valgmulighetene; en feil og du ender kanskje opp med noe helt annet og det er ikke annet du kan gjøre enn å gå tilbake å ta valget på nytt, enten ved å starte spillet på nytt eller loade en save-fil.

Til tross for at spillet følger en overbrukt formel etter alle bokas regler så gjør den det såpass godt, og presenterer historien på en såpass god og koselig måte, at spillet blir en fin opplevelse for alle som liker H-games eller som ønsker å prøve dem ut for første gang. Snow Sakura er definitivt et av de roligere spillene innenfor sjangeren, så om du vil se masse vokseninnhold eller drama så er nok ikke dette spillet for deg. Det er ikke mye å klage på bortsett fra at historien er noe de fleste har sett før, men det er som sagt også noe å like ved disse spillene. Spillets utilgivelige valgsystem kan skape uheldige øyeblikk om du kanskje var litt uforsiktig med et valg, og du får som regel ikke vite at noe har gått galt før nærmere slutten av spillet. Det tar ca. 10 - 12 timer å fullføre ei jentes historie, så du kommer nok til å bli sittende en del!

Spillet kan kjøpes både fysisk og for nedlasting, men sistnevnte er ikke kompatibelt med Vista eller W7 64-bit, så fysisk format er å anbefale.

Snow Sakura - Opening trailer: http://youtu.be/6c-3PDXgfPY

1