Brink

Splash Damage er en utvikler sikkert mange kjenner til. Splash Damage har vært med i utviklingsfasen til FPS-spillet Wolfenstein, Doom 3 og har utviklet Enemy Territory: Quake Wars på egenhånd. Jeg likte aldri Quake Wars, så jeg var lite begeistret for Splash Damage. De var som en "tom" utvikler for meg.

I år (2011) kom Splash Damage sitt andre egenutviklede spill, Brink, jeg hadde ingen forventinger til spillet, men jeg likte veldig godt det jeg hadde hørt om Brink, at brink skulle være et friskt pust innen FPS-sjangeren. Men hvordan er Brink? Det skal du få vite i denne anmeldelsen!

En historie. Om et land. Kalt The Ark?

Brink foregår i en veldig nær framtid. The Ark er en menneske skapt flytende øy. Forskere, vitenskapsmenn og tenkere har levd på The Ark i flere år for å bygge sin egen visjon av virkeligheten i tillegg til å bygge The Ark som da skal være et paradis av en by. The Ark, i forskernes drøm, skulle være framtidens store menneske skapte øy.

Men så begynner det fryktede å skje. Klimaet endrer seg drastisk. Isbreen er på tur til å smelte og en global klimakrise er i gang. Menneskeheten er truet og The Ark er sivilisasjonens eneste håp for å bli reddet fra den fryktede klimakrisen. Mennesker fra hele verden flykter til den flytende byen, The Ark, for å unngå naturkatastrofene som truer menneskeheten.

Dessverre er ikke alt fryd og gammen. Grunnleggerne av The Ark har slitt med å holde ro og orden på den flytende øya. The Ark har da mistet helt kontakten med fastlandet og finnes i en stor isolasjon og det finnes så å si ingen mulighet til å komme seg bort fra øya. Ressursene begynner å synke. Transportering av ressurser er borte. Maktbalansen vippes hele tiden og en sosial krig mellom to fraksjoner har startet.

Likevel synes jeg historien var rett og slett elendig. Den er overhodet ikke spennende, forferdelig uinspirerende historieformidling og gørrkjedelig. Jeg hadde ingen forventninger til historien i Brink, men likevel ble jeg ufattelig skuffet. Jeg brydde meg aldri om historien noe jeg ble litt trist over.

Vil du redde The Ark eller flykte fra The Ark?

Når man for første gang starter opp Brink får man valget om å ta Save the Ark eller Escape the Ark (mer om det senere). Når man har valgt hva man vil ta kan man da legge til nye ting på karakteren. Da mener jeg som hatter, tatoveringer, briller, jakke, sko, hvordan fjeset skal se ut, høres, vil du at karakteren din skal ha skjedd osv.? Om man ikke er sikker og har flere drømmer om hvordan man skal forme ut karakteren sin enn bare en kan man heldigvis lage flere karakterer etter hvert.

Det er to forksjellige kampanjer i Brink. Disse er Save the Ark og Escape the Ark. I Save the Ark spiller man som en form for politi som regjerer i The Ark. Dette politiet har enda visjoner om hvordan The Ark kan skape en ny og god framtid, selv etter alt som har skjedd med øya. Når flere og flere mennesker resite til The Ark, måtte jo landet ha sitt eget tungt bevæpnede politi. Og dette politiet ble da Security som gruppen kaller seg.

I Escape the Ark kampanjen spiller man som et medlem av gruppen Resistance. Gruppen ble bygget syke og fattige folk som da er blitt leie av å holde The Ark flytende. De trodde det skulle bli bra med flere mennesker på øya, men slik ble det ikke. De får ikke kontakt med omverdenen, ressursene synger og de vil vekk fra den flytende øya. Så nå som Resistance er oppi en enorm borgerkrig vil gruppen gjøre hva som helst for å flykte fra The Ark.

Som du sikkert har skjønt er disse to gruppene bitre fiender på The Ark. Den ene gruppen, Security, vil at alle mennesker på øya skal bli der og hjelpe landet å være opprest. Resistance gidder ikke mer og vil flykte fra øya. Det er slik historien og oppdragene går fram i Brink. Man kan velge mellom hvilken av disse to kampanjene man vil spille med når som helst. Noe som jeg synes var ganske bra.

Når man har fullført den ene kampanjen, for eksempel Security delen vet man så å si alt som vil skje i den andre kampanjen, altså Resistance. Ettersom gruppene er store fiender så vil man gjøre det motsatte av hva den andre gruppen gjør. Altså om Security prøver å ta over en generator så vil man i Resistance kampanjen prøve å forsvare generatoren. Om man i Resistance kampanjen prøver å sprenge opp en dør, vil man da i Security kampanjen forsvare denne døren. Og slik er hele spillet. Om man har runnet den ene kampanjen vil man da vite alt man vil gjøre i den neste kampanjen, bare motsatt. Noe jeg ble skrekkelig skuffet over.

En annen ting er at kampanjene er altfor korte. Man vil bruke mellom to-fire timer på hver kampanje. I tillegg er det da to såkalte What If oppdrag på hver av kampanjene (Security og Resistance). Jeg skjønte ikke helt hva de var ment som, i tillegg var de totalt unødvendig og gidde ikke meg noe mer innhold en unødvendig spilletid. Det jeg iallfall skjønte var at det var på en måte det motsatte av hva man skulle gjøre, eller noe sånt, ellers vet ikke jeg. Man hører det vel i navnet "What If" som betyr " Hva om" på Norsk.

Til tross for de to kampanjene, de fire what if oppdragene og challengene som jeg da skal skrive om senere i denne anmeldelsen, har Brink utrolig lite innhold. Man vil nok klare alle oppdragene og modusene i Bink i løpet av rundt 10 timer. Og da mener jeg hele spillet, ikke rankene.

Selve The Ark

Selve The Ark består egentlig ikke av så utrolig mye variasjon. Man vil, uansett hvilket oppdrag, for det meste på metall. Man vil aldri komme innom noen jungler eller snødekte landskap. Noe som setter en stor demper på Brink. De aller fleste skytespill som finne spå markedet trenger varierte omgivelser, noe Brink ikke kan skaffe.

The Ark ser så å si ut som en real liten søppelplass som er ganske så øde og ødelagt. Man får gå innom trange korridorer og middels store plasser å kjempe. Fra en flystasjon, til søppeldynga til små korridorer. Man skulle tro at det gidde i alle fall litt mer variasjon. Men der må jeg virkelig beklage. Uansett hvor du befinner deg ser omgivelsene og fargene veldig like ut. Den fargen jeg så mest av var brun fargen på grunn av metallet som ruster på The Ark.

I Brink vil man også få velge mellom 4 forskjellige klasser, hver med en egen spesial ferdighet. Klassene er soldat, sanitet, ingeniør og spesialagent. Soldaten kan gi ammunisjon til seg selv og lagkameratene, ingeniør kan sette opp turreter og reparere dem, spesialagent kan kle seg ut som fienden og sanitet kan helbrede lagkameratene sine. Så for å få et fantastisk lag burde man ha alle disse klassene med på laget.

Man kan også modifisere våpnene i Brink. Man har to våpentyper. Primærvåpen som er automatgevær, snikskyttere og sekundærautomatgevær. Sekundærvåpen er pistoler og mindre versjoner av primærvåpnene. Når det kommer til våpenmodifiseringen kan man sette på andre sikter, andre ammunisjoner, lyddemper osv. Det aller meste man kan sette på et våpen egentlig. Det er en god del våpen, men jeg hadde ikke sagt nei til enda flere eller våpentilbehør.

Om man vil kan man også kjøpe abilities til figuren man har laget og til klassene. Om man for eksempel kjøper abilities til sanitet klassen kan man bli raskere å helbrede osv. Slik er det i hver klasse. Mye bra man kan få ut av abilitiene.

Som de aller fleste skytespill per dags dato har Brink også et rankingsystem. Her går man opp i rank for jo flere fiender man dreper, objectives man utfører og hjelper lagkameratene. Enkelt og greit. Disse poengene kan brukes til å kjøpe abilities. Selv om det går ganske fort å ranke opp til rank 20. Så det er et lite minus.

Om man synes kampanjene blir fort ensformig (noe ejg synes) kan man prøve seg ut på forskjellige challenges. Disse challengene går ut på å frakte noe fra A til B, sabotere noe eller å bruke parkour, som er en stor del av Brink. Altså at man kan hoppe over objekter, skli under dem osv. Likevel er disse challengene svært unødvendige og jeg ble lei dem etter 5 minutter.

Jeg hadde aldri noen forventninger til Brink, men likevel skuffet spillet merkbart. Brink føles rett og slett uinspirerende, klønete, tregt og uferdig. Men om du er desperat etter et nytt FPS og liker parkour kan Brink være et godt valg, til dere andre, nei!

Karakteristikk:

Grafikk: 5/10.
Lyd: 5/10.
Gameplay: 4/10.
Holdbarhet: 3/10.

+ Meny designet: Våpenmodifiseringen og alle våpnene man kan velge imellom; 4 flotte klasser.

- Tonnevis med tekniske feil; Hakking i online spillingen; Elendig historie; Trege lastetider; Altfor korte kampanjer; Altfor lite innhold; Ubalansert; Unødvendige challenges; Treg og upolert S.M.A.R.T.- knapp; Parkour delen er en smule unødvendig.

Samlet karakter: 5.3/10
1
2