Chime Super Deluxe

Skrevet av: Soraki   2011-06-20

Jeg fikk aldri prøvd det opprinnelige Chime, men fikk med meg at det var et spill som brøt grensene mellom musikk og puzzle-sjangeren. Desto større var gleden da en versjon endelig var på vei til PlayStation 3, denne var attpåtil både super og "deluxe". Entré Chime Super Deluxe.

Debatten om hvorvidt spill kan bli sett på som kunst har lenge raget, og dette er et tema mange engasjerer seg i, deriblant meg selv. Personlig er jeg stor tilhenger av kreasjonelle spill som gir spilleren noe å gruble over i ettertid, en opplevelse som lever utenfor TV-ruta. Chime Super Deluxe føyer seg inn i rekken av spill som prøver, og lykkes med å skape en slik opplevelse. Spillet er, i bunn og grunn, et psykedelisk og kunstnerisk musikkspill, i termens ytterste forstand. Dette er på ingen måte sammenlignbart med Rock Band eller DJ Hero; dette er noe unikt.

I Chime Super Deluxe opererer man med et spillebrett, en taktstrek og diverse former som vil virke familiære for alle som har spilt en runde Tetris. Spillerens oppgave er å plassere formene på spillebrettet, slik at når taktstreken passerer skapes en tone som sømløst blander seg inn med bakgrunnsmusikken. Melodiene utvikler seg alt ut ifra hvilke former du plasserer hvor, og på en uransakelig måte har sangene alltid en viss flyt, til tross for de utallige unike resultatene man kan oppnå.

Konseptet i seg selv er latterlig enkelt, og når man plukker opp kontrolleren tar det ikke lange stunden før man føler en viss mestring av spillets gameplay, som i likhet med spillet selv er svært minimalistisk. En simpel, men delikat startmeny viser alt Chime Super Deluxe har å by på: to moduser for én spiller (tidsbegrenset og uendelig), og to moduser for flere spillere (samarbeid og versus).

Spillets sanger, ti i tallet, kan nytes i alle modusene, og hvor man velger å begynne er stort sett opp til en selv. Chime Super Deluxe gjør ikke noe overdrevent forsøk på å styre spilleren i den ene eller andre retningen, man tar for seg de delene av spillet man vil, når man selv føler for det. I begynnelsen får man ikke engang beskjed om hva man skal gjøre, utenom det alltid like motiverende "Klar, ferdig, gå".

Sangene er, uten unntak, fengende; det er et preg av elektronika som gjelder for stort sett hele listen (det finnes dog enkelte formidable unntak), og selv om jeg ikke er noen utpreget fan av sjangeren var det aldri øyeblikk hvor jeg mislikte en sang. Man ender selvfølgelig opp med noen personlige preferanser, men absolutt alle sangene briljerer med unikhet, fengende rytmer og til tider storslagne, melodiøse deler. Spesielt én sang, hvor en nasal kvinnestemme akkompagnerer hvert kvadrat man lager, rev meg med, og da jeg fikk skikkelig flyt i melodien når sangen nådde sitt klimaks var det nærmest som et zen-øyeblikk.

Det er slike øyeblikk som definerer Chime Super Deluxe; dog spillet er lagt opp som et arkadespill er det på sitt beste når man blåser i topplistene, kaster poengsummene ut vinduet, og fokuserer på hvordan rytmen slår i takt med blodpumpa.

Designmessig er Chime Super Deluxe, som sagt, meget minimalistisk. Rent grafisk er det lite å ta tak i - bakgrunnene er fargerike med tidvis korte, skimrende lyseffekter; etter hvert som man dekker spillebrettet endrer det seg, og når man lager kvadrater gløder de i distinktive, men subtile farger. Spillets design er utvilsomt profesjonelt og kaldt, men samtidig føles helheten veldig ren, varm og, takket være den rike fargepalletten, betryggende.

Det eneste ankepunktet jeg kan finne er spillets mangel på innhold; med bare ti sanger inkludert i pakken får man ikke all verden, og selv om hver gjennomspilling av en sang er unik vil man omsider gå lei, for en stakket stund. Men Chime Super Deluxe er et spill man kan ta fram når man føler for det; for eksempel når man har hatt en kjedelig dag på jobben og trenger en utladning, eller når man har venner på besøk. Eller når man bare vil oppleve et zen-aktig øyeblikk, leve i nuet og kaste bekymringene til vinden.

Det er meget vanskelig å sette karakter på noe som dette - Chime Super Deluxe er bare et slikt spill man enten liker eller ei. Selve pakken kunne med hell inneholdt flere sanger å bryne seg på og noen flere moduser, men alt i alt er Chime Super Deluxe et unikt spill som gjør sitt for å bryte grensen mellom musikk, kunst og spill, og det lykkes så det holder.

Pluss:
Det minimalistiske designet, et genialt og lettfattelig konsept, formidable sanger, øyeblikkene hvor man er i ett med musikken, enestående lydkvalitet.

Minus: