Enslaved: Odyssey to the West

Mange spill har blitt laget igjennom tidene. Bisarre spill, smarte spill og ikke minst de genuine klassikerne. Når det kommer til ''Enslaved: Odyssey to the West'' så har man aldri sett maken. Basert på en eldgammel kinesisk eventyr, skal grønne jungler utforskes og det postmoderne samfunn er ikke til å kjenne igjen. Har det populære japanske selskapet ''Ninja Theory'' overbevist meg? Ja, det har de.

Året er ukjent. Den eneste informasjonen er at dette spillet finner sted mellom 100 til 200 år frem i tid. Postmoderne samfunn har snudd om rollene på hvem som er sjef, og satt maskinene i tet og menneskene på jumboplass. Det er her Monkey kommer inn. Han er en hardbarket, akrobatisk hardhaus som lever kun for å overleve. Han møter på en ung dame, ved navn Trip, etter en hard kamp om å overleve en kidnapping fra de mekaniske. Hun har satt Monkey i slavestolen hennes ved å sette et bånd rundt skalpen hans. Hvis han ikke adlyder henne, dør han. Hvis hjertet hennes slutter å banke, så vil hans også. Dette gjør at det er en temmelig klam situasjon for Monkey og det ser ut som han må beskytte dette svake mennesket i deres utflukt til vesten.

Hele spillet føles litt tilfeldig til tider. Du vil oppleve at du drar til mange forskjellige steder uten at du får alt på greip, og du ender opp med å lure på hvorfor du akkurat skal være der.
Historien veldig engasjerende og er noe vi nesten aldri har sett før innenfor post-apokalypse spill. Monkey er en ekstremt gjennomført karakter som lar deg se hvordan han lider allerede i starten av spillet. Det gjør at man lett blir engasjert i karakteren, noe som er drastisk i et spill som dette, hvor man skal syntes synd på et enkelt individ.

Grafikken er mytisk, spennende og magisk. Du vil erfare store og langstrakte landskaper fremskyndet av pur helvete eller helt fantastisk post moderne natur. Bydeler er kretset med høye planter og gress som du kun ville trodd du kunne funnet i selveste Amazonas.
Dessverre når ikke teksturene helt opp til nivået som ansiktsanimasjonene og naturen har. Man ser det er veldig dårlig tekstur igjennom det meste av spillet, noe som er veldig synd, siden grafikken er noe som er helt for seg selv.

Ansiktsanimasjonene er helt ville. Du får servert en praktfull motiongrafikk som blender deg og drar deg inn i spillet. Da Ninja Theory lagde spillet, fant de ut at ved å bruke ekstra mye tid på grafikkmotoren og på ansiktene til karakterene ville man få en slik atmosfære at man skulle tro man så på en film. De når dessverre ikke helt til dette nivået, men det er ikke langt unna. Du vil oppleve sorg, glede og latter som om det skulle vært ekte, men så når ikke munn og øyne helt det nivået.

Gameplayet er noe helt unik. Som jeg skrev i introduksjonen, så er dette noe helt nytt, og man har egentlig ikke opplevd noe lignende før. Som en blanding av mange stilarter, så har man virkelig funnet en slager i dette spillet. Nærkampen er veldig likt hack n' slash-giganten God of War, og er veldig underholdende. Hoppingen og klatringen er veldig lik Uncharted og du vil oppleve frustrerende, men presis klatring, som er dog er litt for lett. ''Enslaved' er ikke akkurat et plattformspill, men du har noen elementer som samsvarer med Jak and Dexter.

Som sagt, så har vår helt en slavekrage som gjør at du blir tøffelhelten til Trip. Dette gjør at hvis du er utenfor en viss rekkevidde blir du drept av Trip. Dette gjør at spillet avhenger mye på dette kvinnemennesket, og du må gjøre akkurat det hun sier. Hun vil igjennom spillet be deg å kaste henne opp til bjelker, stiger eller planker. Itillegg har Trip et system som gjør det lettere å finne, kommunisere og gi ordre til henne. Du kan be henne distrahere ulike maskiner, som gjør det mye lettere å snike seg forbi. Så dette gjør selve spillet til tider litt for lett og da blir til og med det vanskeligste nivået lett.

Lyden i spillet er definitivt spillets sterkeste element, og du vil oppleve herlig orkestermusikk som gjør at du vil føle ensomhet, sorg og ikke minst glede. Det fyller rommet og atmosfæren gjør det hele en glede å spille. Ninja Theory og japanere - generelt - er kjent for akkurat dette, og de skuffer aldri. Når til og med lydeffektene gjør det lettere å orientere seg og synkronisere seg inn i spillet, da vet man at produsentene har truffet midt i blinken. Du får levert saftig og vellykket skytelyd, mekaniske og industrielle lyder som tyder på at dette spillet er av de sjeldne.

Stemmeskuespillet er også gjennomført. Monkey har en barsk og impulsiv stemme som gjør at ''badass''-imaget ikke akkurat blir forminsket. Trip har en sensuell og vakker kvinnestemme som passer helt smurt. Senere i spillet blir du introdusert til en annen person også. Bare så du er forberedt, han har en veldig uforståelig og ilsk stemme som gjør at til og med Atlas fra ''Bioshock serien'' høres ut som en amerikaner.

Holdbarheten er dog ikke så gjennomført og er - dessverre - en akilleshæl for denne braksuksessen av et spill. Spilletiden er på svake 8-10 timer, noe som er rett og slett litt for dårlig. I dagens generasjon burde det være et minimum på ihvertfall 15 timer spilletid. Når et spill er såpass kort burde spillet i alle fall ha online del eller en god gjenspillingsverdi, men det mangler spillet fatalt. Det er veldig synd når spillet er så gjennomført som det er. Jeg ville selv sett noe mer opplevelse etter spillet, men da har man kun valget mellom kapittelvalg (noe som er et pluss) og gjenspilling.

Men ikke for å gå for hardt ut mot dette spillet, men det er virkelig en akilleshæl som burde ha vært fjernet fra starten av, ihvertfall annonsert en online del rett etter, men sånn ble det ikke. Men alt i alt er spillet det jeg forventet. 10 timer er kanskje kort, men de timene var verdt de små kronene jeg brukte på dette spillet. Det er absolutt et spill som går i tankeboksen, og vil ei glemmes. Kanskje en dag vil jeg ha lyst til å spillet. Hvem vet?

Pluss:
Historien, lyden, grafikken, animasjonene og gameplayet

Minus: Gjenspillingsverdien, antall timer spillet varer og holdbarheten