Call of Duty: Black Ops

Call of Duty: Black Ops er det sjuende spillet i den suksessfulle Call of Duty serien og er lagd av Treyarch, det andre studioet. Klarer de å gjøre opp for feilene i Modern Warfare 2 eller blir det World at War all over again?

Treyarch har lagt WWII bak seg og prøver seg på mer moderne kriger og historien tar plass fra Vietnam krigen og fortsetter under den kalde krigen. Noe av det første man legger merke til er at han du spiller som i kampanjedelen kan snakke og Treyarch prøver å legge mer fokus på historien. Det vi ender opp med er et spill som er mye dårligere teknisk enn Infinity Ward sine spill, med en historie som er like middelmådig som resten, men de prøvde hvertfall.

Du spiller for det meste som Alex Mason som er med i en spesial styrke i militæret og oppdragene dine er ofte av sorten som er klassifisert, derav navnet; Black Ops. I starten sitter du i en stol og blir torturert for informasjon av noen skumle menn du kun ser skyggen av. Den største delen av spillet blir fortalt gjennom flashbacks mens du sitter i stolen og blir tømt for informasjon. Akkurat denne måten historiefortelling funker ganske godt, men historien er likevel ikke noe jeg kommer til å huske i noen særlig grad. Dette er fortsatt et actionspill med action over historie.

Oppdragene i seg selv klarer dessverre ikke å oppnå kvaliteten Call of Duty 2 og Call of Duty 4 hadde. Jeg hadde håpet på et spill som hadde gode oppdrag fra Vietnam krigen, men de er veldig middelmådige og lett glemte. Resten av oppdragene er ikke noe særlig bedre. Det er vanskelig å sette fingeren på hva som er feil, men det kan ha noe med skytefølelsen å gjøre. Infinity Ward spillene hadde en eksepsjonell skytefølelse som ikke engang Treyarch har klart å kopiere. Noe jeg også savner er et godt sniper oppdrag. Jeg tror alle som har spilt Call of Duty 4 husker hvor bra Chernobyl oppdraget var, og jeg savner virkelig noe lignende i Black Ops.

Noe som også er tilbake i Black Ops er Zombie modusen fra World at War, til manges fornøyelse. Det blir mye av det samme, bare med nye kart, våpen og grafikk. For dere som ikke har prøvd denne modusen går det ut på at du og opp til 3 andre prøver å overleve mot zombier som kommer i runder. Etter hver runde blir zombiene kraftigere og flere og du må bruke poeng for å åpne større deler av kartet for å få tilgang til bedre våpen som også må kjøpes for poeng. Du får poeng for å gjøre det du kan best, nemlig drepe de levende døde. Dette er en veldig god modus, men med kun to kart på disken ble jeg fort lei.

Det Call of Duty lenge har vært kjent for er en stram multiplayer. Black Ops har i motsetning til Modern Warfare 2 en ganske balansert multiplayer. Det er med enkelte unntak som en liten radiostyrt bil med sprengstoff som man får etter å ha drept 3 motspillere. Dette er nærmest en kopi av Modern Warfare 2 sin multiplayer bare med kjipere våpen og dårligere skytefølelse, som nevnt tidligere. Dette resulterte i at jeg fort gikk lei og har gitt opp alt håp i Treyarch.

Black Ops er ikke et ræva spill, men det er ingen perle heller. Det lander i mine øyne midt på treet. Det hjelper ikke at Treyarch gjør mye riktig i balanseringen av multiplayeren når det rett å slett ikke er veldig gøy.

Grafikk: 6/10
Lyd: 7/10
Gameplay: 6/10