Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Magicka

I Magicka møter vi kappekledde trollmenn som sloss mot onde, utspekulerte magikere som plotter om verdensherredømme, og det er duket for en kamp av episke proposjoner. Høres det kjent ut? Neppe, disse trollmennene snakker nemlig svensk.

Hvem som helst har nok hørt om Merlin, Gandalf den Grå eller Harry Potter, men trollmennene i Magicka er det heller få som har hørt noe om. Litt synd er det egentlig, for disse trollmennene er proppet av humor, populærkulturelle referanser og mengder av ost. Magicka er unektelig et spill som legger mye vekt på humor. Og det funker fantastisk godt, for det er svært sjeldent at et spill har fått meg til å le, langt mindre til å faktisk være engasjert i å konversere med landsbyboere, men det har jeg opplevd med Magicka, opptil flere ganger. Kudos.

Dialogen er nettopp det som gjør Magicka til et latterlig morsomt spill. Det er ikke først og fremst replikkene som sjarmerer meg, selv om de selvfølgelig er artige de også, men det er trollmennenes språk som oftest får meg til å le.
De svenske utviklerne i Paradox Interactive har nemlig funnet opp et trollmannsspråk; de har tatt svensk språk, krysset det med engelsk og latt det modne i ei suppe av utydelighet, og dermed skapt et eget lite språk som selvfølgelig må tekstes. Dette gjør at mange uttrykk blir gøye å høre for oss skandinaver, som for eksempel "Oh bajs!", mens det for hverken en brite eller en sentral-afrikansk republikaner ikke gir noen betydning overhodet.
Magikere er som oftest brukere av magi.

Magikerne i Magicka er intet unntak, og tryller ved å kombinere åtte forskjellige elementer. Enkelte av disse kan ikke fremtre i samme formel, som for eksempel jord og lyn, mens andre kombinasjoner utvikler et splitter nytt element, eksempelvis ild og vann, som gir damp. En annen måte å trylle på er såkalte "Magicks". Bøker ligger strødd rundt i spillandskapet, og om man finner ei slik bok, åpner man opp mulighet for å taste inn en spesifikk knappekombinasjon som gir en unik formel. Dette kan være slikt som å få lynet til å slå ned i hodet på bossen, eller endre værmeldingen til regn og stiv kuling.

Brettdesignet kan til tider være litt tamt. Selv om det er myriader av ulike typer fiender, kan det være litt ensformig til tider. Formålet er å komme seg fra A til B, mens man sprenger, brenner, fryser og knuser alt som kommer i ens vei. Likevel er det noe merkelig tilfredsstillende og avhengighetsskapende med hva man gjør, og det er utrolig hvor lite nattesøvn jeg har mistet, fordi jeg bare er vært nødt til å spille et brett til før sengetid. Brettene er ofte tidkrevende, og ikke minst svært utfordrende. Troll spiser meg i et jafs, og boss-kampene er noe av det vanskeligste jeg har opplevd på lenge.

Frustrasjonen og mengden bannord bygges opp, og jeg sitter igjen med et enda sterkere ønske om å fullføre brettet.
Magicka fungerer helt greit grafisk. Grafikken er ikke magisk eller tryllekunsterisk, selv på en PC som er av nokså godt kaliber, men spillet fungerer jo dermed på desto flere PC'er, selv om den ikke drar flere hundre hestekrefter i et tastetrykk. Lyden er også litt mer enn gjennomsnittlig, og selv om musikkstykkene er fine, kan lydbildet bli litt kaotisk ingame.
Verden må selvfølgelig reddes, og dette kan kun gjøres av opptil fire trollmenn online. Magicka er et knakende godt spill når man spiller alene, men spiller man på nett, blir spillet herlig kaotisk i det fire venner skyter stråler rundt i rommet, mens man febrilsk prøver å unngå å treffe hverandre. I tillegg kan man kombinere formler ved å la to stråler møtes, slik at angrepet blir litt kraftigere. Teamwork er ingen tryllekunst.

Dessverre er onlinedelen også preget av mange bugs og problemer. Det er tidvis vanskelig å komme inn på samme spill som venner, og det er ikke sjeldent at man blir koblet fra når man først finner sammen. Tekniske feil som fiender som dør stående og problemer som gjør det umulig å helbrede en vennlig spiller, er ikke spesielt lekkert, og det er rimelig kjipt å bli koblet fra spillet rett før en krevende boss. Selv opplevde jeg å miste tilkoblingen med to venner rett før den siste bossen, noe som gjorde kampen smått umulig for meg, mens de spammet ned meg med meldinger om hvordan kampen gikk. Disse problemene er til stede også offline, men bare til en viss grad, og det er langt færre av dem om man spiller uten nett.

Historien gir en mulighet til å denge gnomer, orker og troll i flerfoldige timer, men om man mot all formodning skulle gå lei av dette, er det bare å rette nesa mot en annen spillmodus som presenterer deg for en rekke utfordringer. Dette er langt kjedeligere, i det at formålet med denne modusen er å drepe horder av fiender. Så klart gir dette underholdning i et par sene nattetimer, men det mangler piffen og humoren som er tilstedeværende i kampanjen, og er dessuten enda litt mer ensformig enn historiemodusen.

Magicka er det artigste spillet som har kommet ut på flere år, og med en vanedannende struktur og oppbygning er det et av de spillene jeg har kost meg mest med i hele år. Selv om jeg har hatt litt trøbbel med å spille online, har ikke det stoppet meg i å kose meg online med venner og kjente, pluss noen ukjente tyske spillentusiaster. Kle på deg badekåpa, dette er moro.

8/10
+ Latterlig, herlig kaotisk, helt magisk sammen med venner.
-Enkelte tekniske feil, smått ensformig.

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10