Fate/Stay Night

Det finnes spill der ute som overgår forventninger og som bringer noe nytt til sjangeren sin. Noe som ikke tidligere var å forvente av denne type spill. Så har visual novel sjangeren et slikt spill? Har visual novel sjangeren et spill som sprenger grenser og viser hva god story, fortellerteknikk, og interessante karakterer kan gjøre? Ja. Fate/Stay Night er det spillet.

Fate/Stay Night ble utgitt av Type-Moon i Japan tilbake i 2004. Spillet ble kjapt et av de mest populære VN spillene i historien, og salgstallene lå på topp i lang tid fremover. Dessverre så finnes det ingen engelsk utgivelse av spillet, noe som sikkert kan ha noe å gjøre med vestens manglende interesse for VN spill, så det var ikke før Desember 2009 at den engelske fan-patchen var ferdig. Jeg har nevnt spillet i tidligere anmeldelser og nå som jeg endelig har fått spilt igjennom spillet i sin helhet, er det på tide med en grundig anmeldelse av et spill som virkelig viser hva VN kan få til og som ikke bør bli oversett!

Fate/Stay Night er et av de lengste VN spillene som er der ute, og det lengste VN spillet som har blitt oversatt til engelsk. Vi snakker om 70 - 80 timer med pure story. Selvfølgelig er storyen dyp og spennende nok til å rettferdiggjøre dette, og det som gjør spillet enda mer interessant er hvordan spillet er delt opp i tre vidt forskjellige scenarioer. Spillet er lineært samtidig som det byr på mange valgmuligheter. For å komme videre til det neste scenarioet må du fullføre det forrige. Disse scenarioene følger ikke hverandre kronologisk, men går parallelt med hverandre, noe som vil si at de utspiller seg i samme tidsløp men fra forskjellige synspunkter og hendelser, men alt som skjer er såpass forskjellig at det føles nesten som om de tre scenarioene er tre helt forskjellige spill hvor det eneste fellestrekket er at de alle starter likt og det er de samme karakterene som er med.

At man må fullføre det ene scenarioet før man kan gå videre med det andre er det mest lineære med spillet, men innenfor scenarioene vil man bli møtt valgmuligheter som påvirker historien og hendelsene i spillet. Dette betyr ikke at man bare kan velge hva man vil av alternativer. Med unntak av det første scenarioet som kun har en true ending har de to andre scenarioene både en true ending og en good ending, men til felles for alle scenarioene er at det er en drøss med bad endings spredt utover som man kan være så uheldig å komme borti dersom du ikke er varsom og tenker gjennom valgene dine. Skulle du komme til en bad ending så trenger du ikke å fortvile, du vil bli servert en liten cutscene som gir deg et lite hint om hvor du gjorde feil slik at du kan gå tilbake og rette på det.

Men la oss nå komme inn på historien og se på hva Fate/Stay Night har å by på!

La meg bare advare nå at dette kommer til å bli den lengste anmeldelsene jeg noengang skriver ettersom spillets tre scenario er såpass ulike at jeg må anmelde dem hver for seg som om de var tre forskjellige spill.

Første gang du spiller spillet er du nødt til å spille gjennom en ''prologue'' som fungerer som en slags introduksjon. Handlingen i alle scenarioene foregår i en 15/16 dagers tidsperiode, og introduksjonen forteller handlingen i de 2 - 3 første dagene av Fate scenarioet sett gjennom øyene til en av spillets heltinner, Tohsaka Rin. Gjennom denne introduksjonen får vi vite om The Holy Grail War og om de syv utvalgte Magi som kjemper i den ved hjelp av mektige og overnaturlige skapninger kalt Servants. Servants er menneskehetens helter opp gjennom historien, og de blir påkalt til å tjene sin Master i kampen om The Holy Grail, et mystisk og hellig ''mirakel'' som vil oppfylle ønsket til den mesteren og servanten som gjør krav på den. Servantene er delt opp i syv klasser; Saber, Archer, Berserker, Rider, Caster, Assassin, og Lancer. Spillet gir oss også litt historie og innblikk i legender, folkehistorie, og religion, og vi møter helter som den irske Cu Chulainn som Lancer og Hercules som Berserker bare for å nevne to eksempler. Vi får også vite at Tohsaker Rin, som er en av de syv Magi, påkaller den mystiske og navnløse servanten, Archer.

FATE

Fate er navnet på spillet første scenario. Etter at introduksjonen har gitt et innblikk i historien og The Holy Grail War begynner scenarioene på alvor. Vi blir nå kjent med spillets hovedperson, Emiya Shirou, en ung mann og amatør Magi, som lever et normalt liv. Han bruker mesteparten av dagen sin sammen med sin beste venninne, Matou Sakura, og på å hjelpe andre. Shirou har nemlig en mørk fortid. For ti år siden var det en stor brann i bydelen der Shirou bodde. Brannen tok livet av alle som bodde der og Shirou overlevde bare av ren flaks fordi han ble funnet av en fremmed mann, Emiya Kiritsugu, som adopterer Shirou. Ti år senere er Kiritsugu død, og Shirou lever med store skyldsfølelser.

''Hvorfor var jeg den eneste som overlevde?'', ''Alle ropte etter hjelp, men det var kun jeg som ble reddet, hvorfor?''. Dette er spørsmålene Shirou stiller seg selv hver dag, og fordi han var den eneste som overlevde det brennende helvete der så mange ble drept føler Shirou at han ikke har rett til egen lykke. Shirou er en knust sjel som ikke har noe ønske om å søke glede for seg selv og han ser ingen verdi i sitt eget liv. Shirou hjelper andre og mener at ''så lenge andre er lykkelige, så er jeg også det.''. Ikke nok med det, Shirou lovet også Kiritsugu at han ville bli som ham. En helt som kan redde liv.

Slik lever Shirou livet sitt hver dag, men dette endrer seg en kveld når Shirou blir på skolen for å gjøre ferdig et par ærend. Her blir han vitne til en kamp mellom to Servants; Archer og Lancer. Dette viser seg å være fatalt for Shirou. Det er nemlig slik at kampene må foregå i hemmelighet, og alle vitner som ikke er en del av krigen må elimineres. Lancer tar opp jakten på Shirou som så vidt klarer å flykte, men ikke uten å bli kraftig såret av Lancer og reddet av Tohsaka Rin. Når Shirou endelig tror han er trygg vender Lancer tilbake for å fullføre jobben, og i det han skal sette inn nådestøtet innser Shirou i sin frustrasjon at han ikke kan tillate seg selv å dø. Han kan ikke dø før han har oppfylt sitt løfte om å bli en helt, han kan ikke tillate seg selv å dø nå som livet hans har blitt reddet to ganger. I rent sinne klarer Shirou å gjøre det umulige som en Magi av så lav rang som han selv ikke skal kunne klare. Han påkaller den syvende Servant, Saber, som driver vekk Lancer.

Saber er en vakker ung kvinne med blondt hår, grønne øyne, og kledd i en blå rustning. Hun står foran Shirou og erklærer at han er hennes mester, og han er nå en deltager i The Fifth Holy Grail War. Det går ikke lang tid før Shirou lærer hva krigen går ut på, og at den eneste måten å vinne er ved å beseire de andre mesterne inntil det bare er en igjen som kan gjøre krav på The Holy Grail. Shirou protesterer først mot konseptet og mener det er galt. Shirou er en pasifist som ønsker å ''redde alle uten å skade noen.'' Et naivt og umulig ideal, men som likevel er alt Shirou lever og står for. Det er ikke før han får vite at brannen for ti år siden var resultatet av The Fourth Holy Grail War, og ikke nok med det, hans adoptiv far, Emiya Kiritsugu, var deltaker i krigen. Etter å få vite dette bestemmer Shirou seg for å kjempe, men ikke fordi han vil ha The Holy Grail, men fordi han vil forhindre at en slik katastrofe skjer igjen, og han ønsker å bekjempe de andre mesterne uten å skade dem. En umulig kamp som Shirou velger å kjempe sammen med Saber.

Slik begynner Fate/Stay Night og dette er hovedprinsippet til Fate scenarioet. Hele handlingen i Fate gir oss innblikk i handlingen, konseptet, karakterene, og fokuserer på forholdet mellom Shirou og Saber. Av de tre scenarioene er kanskje Fate den svakeste fordi den bruker mye av tiden på å forklare og gi oss forståelse av de forskjellige elementene, men den står likevel sterkt når det gjelder story og presentasjon, og det er utviklingen mellom Shirou og Saber som virkelig gir lys til dette scenarioet. Saber er, i likhet med Shirou, en person som har forkastet sitt eget hjerte for å fullføre sin oppgave og plikt som ridder og som Servant. Det er derfor nesten litt artig å se hvordan de havner i konflikter med hverandre fordi begge nekter å se at den andre blir skadet. De er hverandres verste fiender i dette aspektet, men likevel er det denne likheten som gjør at de forstår hverandre bedre enn noen andre.

Det er hjertevarmende å se to personer som har lidd så mye endelig klarer å gjenoppdage det de har mistet. Det er de små misforståelsene og meningsfulle øyeblikkene de har sammen som gjør at Saber innser at hun er fortapt og ulykkelig, og hun har forlengst glemt hva som var viktig for henne. Bakgrunnshistorien hennes kommer godt frem gjennom scenarioet og viser at under de tunge byrdene og pliktene, så skriker hun etter et lite snev av lykke, og det er først når hun er sammen med Shirou at hun endelig får det ønsket hun aldri kunne få oppfylt i sitt liv; nemlig å bli sett på og elsket som et vanlig menneske. Shirou finner også igjen det som han hadde gitt opp og finner endelig noe han selv ønsker i livet; Saber.

Det er sammen med henne at Shirou innser at han ikke lenger kan klandre seg for det han ikke kan gjøre, men heller må fokusere på det han kan gjøre. På denne måten kan han til slutt kjempe side om side med Saber. Fate er historien om hvordan skjebnen ikke kan endres, og hvor man må akseptere sin fortid uansett hvor smertefull den må være og fortsette å se fremover for å leve.

Fate en solid og god historie som virkelig leverer når den når sitt klimaks og gir en minneverdig avslutning til det første scenario. Saber er kanskje en av de mer spennende heltinnene i et VN spill, og bakgrunnshistorien hennes blir godt fortalt gjennom scenarioet samtidig som den er ganske så spesiell og har en uventet twist (husk at Servantene er basert på virkelige helter/heltinner) men som likevel virker troverdig mot sin opprinnelse. Nei, hun er ikke Jeanne d'Arc!

UNLIMITED BLADE WORKS

Det andre scenarioet i Fate/Stay Night som åpnes opp så snart du har gjennomført Fate. De tre første dagene av dette scenarioet er helt likt som i Fate, og det er valgene man tar i disse tre dagene som avgjør om du går videre med Fate eller kommer inn i UBW scenarioet. Introen er den samme, Shirous møte med Saber er den samme, og hans grunn for kjempe er den samme så jeg kan derfor hoppe rett på sak og presentere UBW.

Handlingen går nærmest parallelt med Fate og det er mange likhetstrekk i begynnelsen, men etterhvert begynner historien å gå sin egen vei, selv om likheten mellom de to scenarioene forblir så er det likevel forskjell nok til å gjøre dem unike. Mens Fate fokuserte på å presentere alle karakterene, plottet, og de grunnleggende elementene, så ga ikke den alle svarene, og mange av Servantene forsvant like kjapt som de dukket opp uten at man noen gang fikk vite hvem de var, samtidig som flere andre spørsmål forble ubesvart. I UBW blir fokuset satt rundt karakterene og vi får mer bakgrunnshistorie for de forskjellige servantene.

Shirou har også en mye mer aktiv rolle i dette scenarioet, og det er et stort fokus rundt hans livsfilosofi og hvordan han finner sin egen styrke til å kjempe. Han utvikler seg mye mer her enn i Fate og kjærligheten er rettet mot Tohsaka Rin, den sjefete - men likevel elegante - jenta med langt svart hår. Hennes Servant, Archer, får også en sentral rolle. Faktisk, så er det forholdet mellom Shirou og Archer som er drivkraften i dette scenarioet.

Archer er en mystisk og navnløs Servant, og hans evner bryter med hva hans class skal kunne utrette. Som navnet sier så er det meningen at han skal være en helt som fokuserte på å kjempe med pil og bue, men Archer bryter denne regelen ved vise god kampteknikk i nærkamp, samtidig som han kan bruke magi som ikke skal være tilgjengelig for ham; han kan skape våpen ut av intet. Archer viser også et personlig hat mot Shirou, og kritiserer hans ideal som en naiv og uoppnåelig drøm som aldri kan bli virkelighet. Shirou motsetter seg Archer allerede fra begynnelsen av, men det viser seg snart at de to har mer til felles enn man skulle tro. Shirou, til tross for at han er en amatør når det kommer til bruken av magi, klarer å lære seg den samme formen for magi som Archer bruker, og kampteknikken hans blir mer og mer lik Archer. Som et resulat utvikler Shirou seg mye mer både i personlighet og styrke, og blir virkelig hevet frem som en protagonist.

Men hva er den røde tråden som binder Shirou og Archer sammen? Hvordan kan en helt fra en annen tid ha kjennskap til Shirou, og det virker som han også har et godt bekjentskap til Saber til tross for at ingen av dem kjenner ham. Shirou sitt ideal om å redde alle uten at noen må bli skadet er stikk motsatt av Archer sitt. Archer viser at han ikke har noe imot å la hundre dø om det betyr at tusen vil bli reddet. Archer mener at noen må ofres for at andre skal reddes, og han har en relativt pessimistisk og kynisk holdning til alt. Det er når vi etterhvert får vite historien til Archer at bitene faller på plass. Det er lett å hate Archer for hans pessimistiske og kalde syn, og hans antagonistiske holdning, men samtidig er det lett å forstå hvorfor han tenker slik. Shirou sitt ideal er uoppnåelig, men han mener likevel at ønsket om å ''hjelpe alle'' ikke kan være galt uansett hva. Det er en fortelling om en som ønsker å bli en helt og setter andre foran seg selv selv om han ikke har klart å redde noen, og om en som har levd et liv som helt og vet hvilken byrde det er å beskytte andre.

Romansen i UBW er ikke like godt presentert her som i Fate, og Rin gjennomgår lite til ingen utvikling som person. Hun forblir nesten den samme gjennom hele scenarioet, og hennes følelser for Shirou kommer mest av at han alltid er der og gjør som hun sier. Men selv hun får nok av hvordan Shirou verdsetter andre mer enn seg selv og prøver å overbevise ham å nyte sitt eget liv. For hvordan kan man redde andre om man ikke engang kan redde seg selv?

Historien i Unlimited blade Works er historien om helter som går ubemerket, som lærer om den nådeløse sannheten som virkeligheten bærer og som til slutt blir knust av sine egne idealer. Det er historien om hvor tro du vil være mot deg selv. Er du villig til å følge ditt ideal selv om alt som møter deg på veien er smerte, lidelse og bedrageri, eller vil du innse at livet ditt har vært en løgn og forkaste det? Og hva gjør du når det viser seg at din verste fiende faktisk er ditt ideal?

Unlimited Blade Work er ikke like dyp som Fate og jeg foretrekker Saber framfor Rin, men til gjengjeld så byr UBW på spennende utvikling mellom karakterene fremfor å introdusere nye elementer til plottet. Plottet er bra og twisten er meget interessant og viser de mange byrdene Shirou kommer til å leve med.

HEAVENS FEEL

Det siste scenarioet i Fate/Stay Night, og også det scenarioet som skiller seg mest ut. Da jeg først startet på Heavens Feel var jeg ikke sikker på hva som skulle skje. De to andre scenarioene gikk parallelt med hverandre, og det var likhetstrekk mellom dem. Dette scenarioet, derimot, går en helt annen vei til tross for å ha samme begynnelse som de andre to. Heavens Feel er scenarioet der de siste plotthullene blir dekket, og det man ikke fikk svar på i de to andre scenarioene blir besvart her. Men det er heller ikke alt. HF er den mørkeste og mest dystre av alle scenarioene, og har en sadistisk, smertefull, men likevel vakker og gripende story.

HF er også den lengste av de tre scenarioene. Mens de andre to strekker seg i over 20 timer så er HF over 30 timer langt, og det er her Fate/Stay Night virkelig topper skalaen!

Fate/Stay Night er et spill som belønner deg jo mer tid du investerer i det, og etter å ha spilt gjennom de to andre scenarioene er det umulig å ikke bli bundet til noen av karakterene, og det er nettopp det dette scenarioet bruker mot deg. Med en langt dypere story enn de to andre scenarioene klarer HF og skape et enda sterkere bånd til karakterene. Jeg er en person som lett lar meg gripe av en god story på et følelsemessig nivå, og dette førte til at jeg satt med klump i halsen da jeg spilte gjennom Heavens Feel.

I dette scenarioet er det Matou Sakura som er heltinnen. I de to andre scenarioene er hun kun med i begynnelsen, og har ikke så mye dialog, derfor var det lett å glemme at hun i det hele tatt var til stede, men det forandrer seg her. I dette scenarioet blir alt man har lært så langt nesten revet fra hverandre, og man ser at karakterer som ikke var særlig sentrale i de andre scenarioene straks får helt nye roller, og de karakterene man har gjort bekjentskap med blir plutselig satt i et helt annet lys enn før. Man blir også introdusert til to nye karakterer som ikke var til stede i de andre scenarioene. Sakuras mystiske bestefar, Matou Zouken, og en helt ny Servant, True Assassin.

Mens skjebnen og idealer er hovedtemaet i de andre scenarioene, så er fri vilje temaet som kommer opp i Heavens Feel. Fortjener en svak og forsvarsløs person tilgivelse dersom de grusomme handlingene hun utfører er et resultat av hendelser som har vært ute av hennes kontroll? Jo lenger inn i storyen du kommer des mer får du vite om de mørke hemmelighetene bak The Holy Grail og Matou familien. Gjennom Heavens Feel får du høre om tortur, voldtekt, bedrageri, og hvordan en hjelpeløs person blir tvunget til å lide gjennom disse grusomhetene i stillhet. Hvor mye smerte skjuler seg bak det uskyldige smilet? Sex og lyst er blandet inn for å styrke den mørke og sadistiske undertonen i storyen

Heavens Feel er en historie om sex, mishandling, bedrageri, og det å ofre alt for å beskytte de som betyr mest for deg. I de to andre scenarioene kjemper Shirou for å leve opp til sitt ideal og for å bli en helt som kan redde alle, men i Heavens Feel ser vi hvordan Shirous ideal blir satt på den ultimate prøven. Shirou ønsket å bli en helt ut ifra den dårlige samvittigheten han følte etter å ha overlevd ulykken for ti år siden, og fordi han beundret Kiritsugu som kom og reddet ham fra flammene. Det var disse to tingene som ga grunnlag for Shirous livsfilosofi. En tro på at alle kan reddes, men når man står med valget om å drepe den man elsker slik at hundre uskyldige kan leve, eller ofre hundre uskyldige for at personen man elsker skal kunne leve videre, hva gjør man da? Hvilken av disse syndene ville du vært villig til å bære på samvittigheten?

Det er dette valget som gjør at Shirou til slutt forkaster sine idealer om å redde alle og å prøve å bli en helt. Han er villig til å ofre alt så lenge han kan være en helt som kun beskytter den personen som betyr mest for ham. Dette setter Shirou i et nytt lys og han får en mer anti-helt aktig rolle. En rolle der han ofrer kropp, hjerte og sjel for å kunne oppfylle sitt egoistiske ønske om å beskytte det som betyr noe for ham, og ingen andre. Det er i dette scenarioet hvor Shirou kjemper på sitt mektigste. Gjennom Heavens Feel får vi se en desperat kamp mot indre demoner, fortvilelse og skyldfølelse. Der ønsket om makt også er veien mot selvutslettelse, og hvert steg og handling til slutt viser seg å ikke ha annet en døden som eneste belønning.

Heavens Feel er definitivt den største overraskelsen i Fate/Stay Night. Det er en verdig avslutning på spillet. Historien sparer ikke på noen midler for å gi oss den store finalen, og med sin gode fortellerteknikk er det umulig å ikke la seg rive med, selv med klump i halsen og en sårende følelse inne i meg så holdt den meg klistret foran skjermen, og det var vanskelig å legge det fra seg til tross for dens lengde. Jo mer historien utviklet seg, jo mer måtte jeg få med meg.

OVERBLIKK OG KONKLUSJON

For å avslutte denne anmeldelsen som har blitt ALT for lang så skal jeg peke ut på de siste punktene til spillet. Fate/Stay Night er et spill som virkelig klarer å presentere seg, og jeg har prøvd å gi et ''lite'' sammendrag av scenarioene uten å røpe for mye av innholdet. Med 70 - 80 timer med gametime så har spillet utrolig mye å by på, og jeg kan ikke tenke meg et annet visual novel spill som har vært så tidkrevende som dette. Spillet er som du garantert har gjettet nå, meget tekstintensivt, og selv om det er noen humoristiske øyeblikk så har spillet en seriøs tone fra begynnelse til slutt. Som med de fleste visual novel spill så hever Fate/Stay Night opplevelsen med bruken av god bakgrunnsmusikk, spesialeffekter og semi-statiske bilder. Selv om syv år har gått så holder spillet fortsatt god standard, selv når det blir satt opp mot nyere spill i sjangeren.

Presentasjonen til spillet er på topp, og tiden utviklerne har brukt på å lage spillet føles. Jeg tenker at ingen forventet å få levert så mye fra et visual novel spill som det Fate/Stay Night ga oss da det kom ut. Selv i dag er det få visual novel spill som kan tilby like mye innhold. Jeg vil si at det eneste store minuset med spillet er at det ikke hadde voice-acting, men dette var ganske vanlig for mange visual novel spill den gang. Heldigvis så blir voice-actingen fra PS2 versjonen lagt inn i PC versjonen dersom du legger inn den engelske fan-patchen (voice actingen er på japansk). En annen patch er Realta Nua patchen som legger inn CG og spesialeffektene som kun var å finne i PS2 versjonen slik at spillet føles litt mer moderne.

Som en liten bonus vil du også få med en ''secret ending'' som kun blir tilgjengelig etter at du har fått de fem hoved endingene i spillet. Denne hemmelige endingen gir den endelige konklusjonen til Fate scenarioet, og er et godt plaster på et sårt hjerte for de som foretrakk Saber over de andre heltinnene. Faktisk, så er Fate/Stay Night en hjerteskjærende opplevelse. Spillet er ikke et spill som gir deg den vanlige ''vi vant, nå lever vi lykkelig alle våre dager!'' endingen. Istedenfor får du servert bittersøte endinger som er både tragiske og sørgelige, samtidig som det også ligger lykke i dem. De viser at selv om man til slutt vinner, så må man likevel leve med arrene og prisen man måtte betale for seier.

Det er ikke mulig å få med seg hele historien bare ved å spille gjennom et av scenarioene så for å forstå alt er det nødvendig å gå gjennom spillets tre deler. Selv om Fate var det scenarioet jeg foretrakk over de andre, fordi utviklingen mellom Shirou og Saber føltes mer naturlig og velutviklet, så likte jeg Unlimited Blade Works for sin interessante karakterutvikling og hvordan den gikk dypere inn i livet til Shirou, og jeg elsket Heavens Feel for dens uforventede og uforutsigbare handling, og hvordan den snudde alt på hode, men likevel klarte å holde plottet relevant. Alle scenarioene har seksuelt innhold, men spillet fokuserer såpass mye på sin historie og presentasjon at det knapt er verdt å nevne dem. Med unntak av den første sex-scenen i Fate scenarioet som kom litt brått på, så er de andre godt integrert i historien og de er meget begrenset.

Enten du spiller gjennom scenarioene med mellomrom, eller går gjennom alle tre rett etter hverandre, så er Fate/Stay Night definitivt et visual novel spill som gir inntrykk og som overrasker.

Fate/Stay Night opening 1: http://youtu.be/yk1_KLmMVpA
Fate/Stay Night opening 2: http://youtu.be/zjby5HxeOzo

Og som en liten bonus kan jeg gi noen links til anime seriene/filmen som spillet har fått etter seg.

Fate/Stay Night anime serien: - http://youtu.be/AWyYbHapL5s - Anime serien er basert på Fate scenarioet, og det var denne serien som gjorde at jeg først oppdaget Fate/Stay Night. Serien var god, og den ble en av mine favoritter da jeg så den sommeren 2006, men etter å ha spilt spillet oppdaget jeg hvor mye av karakterutviklingen som har blitt kuttet bort, særlig på Saber sin side, og mye bakgrunnshistorie er ikke med, noe som gjør at det dukker opp en hel del spørsmål som forblir ubesvart. Det hjelper lite at serien også prøver å blande inn elementer fra Unlimited Blade Works og Heavens Feel.

Fate/Stay Night Unlimited Blade Works filmen: - http://youtu.be/sa9VYZ26Je0 - filmen basert på UBW scenarioet. Laget av samme studio som laget anime serien. Til tross for gode animasjoner og høy kvalitet så gjorde de en feil; de prøvde å dytte en over 20 timer lang story inn i en film som kun varer i 1t 45m. En artig oppsummering for de som ønsker å se en oppsummering av UBW scenarioet uten noen form for karakterutvikling. Filmen gir absolutt ingen mening om du ikke har spilt gjennom spillet.

Fate/Zero anime: - http://youtu.be/0fEKsjY4TWM - En anime basert på fire noveller laget av Type-Moon som handler om Shirous adoptivfar, Kiritsugu, og The Fourth Holy Grail War. Dette er historien om hva som skjedde ti år før handlingen i Fate/Stay Night. Laget av Unfotable som er kjent for å lage serier med en langt mer seriøs og voksen tone! Animeen kommer i Oktober og er faktisk den eneste anime serien jeg faktisk ser frem til å se. Traileren er bare episk!

Det er også laget an manga av Fate/Stay Night laget av Type-Moon som har sin egen alternative versjon av Unlimited Blade Work scenarioet.

Samlet karakter: 10/10
1