Outland

Skrevet av: ad0132   2011-07-11

Outland
De siste årene har hvert gylden for nedlastbare spill. Braid sjokkerte hele spillverdenen i 2008, mens Limbo stilnet tusener av gamere som mente at det måtte 100 mennesker i kjedelige dresser til for å lage en stortittel.
Men klarer Outland å sjokkere spilluniverset på samme måte?

Fra det første sekundet i Outland blir jeg lettere forfjamset, spillet ser ut som et Afrikansk maleri i bevegelse. Treene, buskene, skyene, templene og... vel alt, gir dette spillet en særegen visuell stil. Man legger kanskje ikke noe spesielt merke til musikken, dette fordi musikken er ment som å bygge opp spillopplevelsen istedenfor å definere den. Hele spillet virker litt tilbaketrukket, istedenfor å konstant kaste store monstre, enorme eksplosjoner eller haugevis av fiender mot deg.
Dette gjør at du hele tiden vil finne ut mer om Outland, du vil finne nye steder, templer, krefter, fiender og rett og slett utforske alt.

Du har kanskje lagt merke til at jeg ikke har nevnt historien enda, det er fordi jeg ikke kunne si noe uten å røpe plottet. Som i Indie-Spill flest står ikke historien i førersetet, og jeg la knapt merke til at Outland hadde en rød tråd gjennom spillet.

Du styrer en unevnt karakter som minnet meg mistenkelig mye om Money (Enslaved: Odessy to the west), begge to slåss med stav, har en hale dinglende bak og er akrobatiske. Hovedkarakteren i Outland har kanskje ikke ei smart rødhåret jente med på ferden, men har et par andre triks i bakhånden. Hovedpersonen kan bytte mellom rød og blå kraft. Disse kreftene gjør at du kan hoppe på plattformer med samme fargen og angripe motstandere av andre fargen. Det høres utrolig simpelt ut, men ofte må disse kreftene brukes med millimeterspresisjon, og da er det ikke like lett.

Plattformingen er underholdene og utfordrene på samme tid, lett å lære men vanskelig å mestre.
Den største trusselen i omgivelsene er kraftstråler i forskjellige farger, som skader deg hvis du ikke har skrudd på riktig kraft. Når disse strålene kombineres med timing, presisjon og en rekke andre faktorer skulle du tro at det bare blir forvirende, men når du har lært deg hvordan du skal bruke evnene dine blir hele prosessen naturlig. Etter en stund kom jeg inn i en slags "Sone", der jeg ikke trengte å tenke men instinktivt reagerte på alt som skjedde på skjermen.

Kampene er på langt nær like spennende som plattformingen, men fungerer egentlig bare som pynten på en ellers deilig kake. Noen fiender er dog ganske utfordrende, særlig bosskampene som kan ta en halvtimes tid å knekke.
Det finnes en rekke samleobjekter du kan finne, noe som vil glede mange samleentusiaster.

DOM:
For 800 Microsoft poeng kan du få legge ut på en sju timers reise som vil ta pusten fra deg. Outland er absolutt et av de beste xbla spilene på markedet., og dette burde være et sikkert kjøp for 2d-plattformelskere.
9/10

Samlet karakter: 9/10
1