Enslaved: Odyssey to the West

Skrevet av: albaga   2011-08-03

Enslaved: Odysssey to the west er basert på et gammelt kinesisk eventyr. Du skal på en lang reise gjennom en ødelagt verden, men var det verdt å reise?

Du er Money, en ensom, sterk, sølvhåret person. Du befinner deg i et slaveskip som ca. 9000 meter over lufta. Monkey sitter i en av kapslene og ser at en jente kom seg fri, så han følger etter henne. Jenta klarte og finne en fluktkapsel før Monkey gjorde, men hun utskyter den med Monkey på fluktkapselen. Når de traff bakken besvimte han, naturligvis. Når han våkner så står jenta og ser på han, stille. Hun forteller at hun hette Trip og at hun har festet et slavebånd på pannen hans. Altså hu kan skade han og vis Tripps hjerte plutselig slutter å slå, dør han. Monkey har dermed ikke noe valg en å gjøre det hu sier. Monkey trenger bare å følge henne hjem, men det er en lang reise. Der sånn det fantastiske eventyret starter!

I Enslaved er det mye klatring, spesielt mange plattformelementer. Monkey er iksom blandet med Nathan Drake og prinsen fra Persia, bare at Monkey er flinkere til å klatre. Vis du bare hopper i den retningen du vil klatre/hoppe så gjør han det helt presis. Det gjelder også å være kjapp noen ganger, siden det kan hende at steiner fra bakken løsner eller at Trip trenger hjelp. Monkey er veldig flink til å holde fast i ting og komme seg lett opp. At det er så enkelt å klatre gjør ikke ting utfordrende, men ganske enkelt. Men det er kult! Det er også gode kameravinkler.

Når det gjelder kampene så er det ikke det beste ute på markede. Det føles som om du er Batman, bare at du har en diger stav og slå fiendene med. Vis fiendene har skjold kan du bruek et "stunt" angrep som får vekk skjoldet til fiendene, da er det bare å slå de. Du har også skjold selv som du kan bruke i nærkamp og vis noen skyter på deg så kommer den automatisk på, men du kan ikke står der hele dagen. Det er takedowns som er kult i Enslaved, for du kan f.eks rive av en en arm av en robot som kan brukes til å skyte andre fiender. Du kan også bruke staven til Monkey til å skyte/paralysere Mechs, dine robotfiender, vis du har ammo da. Monkey har altså mange kuel angep, men det kunne vært flere. Det som er kulest er at Monkey kan bruke et brett til å fly over vann og hoppe med den. Trip er veldig nyttig også siden hu kan oppgradere tingene dine.

Når det gjelder gåtene så er de ikke noe særlig utfordrende heller, men de gåtene somer i spillet er en fryd å løse. Money må bruke sine ferdigheter og gjør ting i rekkefølge.

Filmsekvensene og historien er det jeg liker best med spillet. Dialogene er også godt satt opp, spesielt mellom Monkey og Trip. Utviklerne har uten tvil gjort en god jobb med laging av karakterene i spillet. Omgivelsene er fantastisk og historien er helt på topp!

Etterhvert i spille kan du merke at Trip kommer til godt nytte. Hu kan distrahere fiendene som at Monkey kan gå videre og som nevnt at du kan oppgradere våpnene dine. Trip skanner ofte fiendene også og hu bruker en ildflue som har et kamera til å undersøke område de er i. Så hu kan komme veldig til nytte og hjelpe deg fra den sikre død. Forholdet mellom Trip og Monkey blir veldig sterkt etterhvert i spillet.

Musikken og lyden er veldig fin, for å ikke å glemme graffiken. Omgivelsene er fantastiske og det beste. Alt dette følger deg gjennom reisen din med Trip. Skulle bare ønske man kunne gå litt mer fritt.

Enspillerdelen var ikke så lang som forventet, kanskje 10-12 timer, men sekvensene var gode og de timene jeg spilte Enslaved på var fantastiske. Du kommer ikke til å spille spille igjen på en god stund, men du har trophies og Pigys Perfect 10. Det vil gi deg mer tid med spillet, men ellers så er gjenspillingsverdien ikke så bra.

Delkarakter:
Grafikk: 9/10
Holdbarhet: 7/10
Lyd: 9/10
Gameplay: 8/10

+: Grafikken, omgivelsene, musikken, lyden, designet, seksvensene, originalt, og en fantastisk historie.

-: Holdbarheten, genspillingsverdien, ikke noe særlig utfording, og noen få bugs.

Konklusjon:
Alt i alt er dette et meget bra spill som har sine feil, men det er et av de beste eventyr spillene jeg har spilt. Et av de beste spillene i 2010, uten tvil. Ninja Theory og Namco Bandai har virkelig gjort en god jobb! Så var pengene verdt den lange reisen? Ja, det var det.

8/10 - Et meget bra eventyr!

1
2