Star Fox Adventures

Skrevet av: asshole   2011-08-24

Starfox Adventures var et breath of fresh air.

Jeg hadde ikke Gamecube da den var på markedet, så jeg har gått glipp av en del store spill på den måten, f.eks spiller jeg gjennom Wind Waker nå. Men å spille gjennom Starfox Adventures i disse tider var great, spesielt for meg fordi jeg savner de gode gamle Rare-spillene som Banjo Kazooie og Donkey Kong 64. Dette spillet gikk rett inn i denne rekken, selv om det skal sies at det ikke var fullt like bra.

Spillet har fantastisk grafikk som jeg mener holder mål selv i disse dager, det er ikke noe problem å se på, med fargefylte omgivelser og utrolige variasjoner. Musikken er også veldig bra, noe annet skulle man vel ikke forvente fra Rare. Gameplay'et var også solid, underholdende fra start til slutt. Mange sammenligner spillet med Zelda og jeg er enig i at det er veldig likt, men gudene skal vite at det ikke er en dårlig ting.

Man spiller naturligvis som Fox McCloud, og er på et oppdrag for å redde Dinosaur Planet (oppfinnsomt navn) som har begynt å oppløses. Det utvikler seg til å ikke bare redde planeten, men også Krystal; en blå rev som da blir dette spillets prinsesse Zelda. Til forandring fra tidligere Starfox-spill bruker man mesteparten av tiden på bakken og Fox's trofaste Arwing brukes nesten bare til å fly til forskjellige deler av planeten som svever rundt i rommet. Det er en veldig kul måte å skaffe litt variasjon i spillet på og knytte det mot eldre spill i serien. Av våpen har man en magisk stav som man finner updrages til, bl.a skyte flammer. Man bruker den også til combat, og dette funker veldig bra fordi det er en auto lock-on funksjon som gjør at å sloss mot flere fiender samtidig fungerer.

Som i Zelda samler man items, snakker med mennesker, unlocker nye steder, fullfører 'templer' og mangler evnen til å hoppe =P Man har også en lettere irriterende sidekick: Tricky, en liten dinosaur med tidenes mest goofy stemme.

De andre i Starfox-team'et er på et romskip up in space og deres funksjon er å hjelpe deg dersom du trenger det. Jeg synes dette var en fantastisk funksjon - Om du står fast, bare trykk på pause og sjekk hva Slippy har å si. Uansett hvor i spillet du er, vil du få et hjelpsomt hint. Peppy har et kart over planeten og viser hvor du trenger å dra. Spillet er altså utfordrende, men du slipper å stå fast fordi du ikke vet hva du skal gjøre.

Det er ikke mye å klage på, kanskje noe av den cheezy voice acting'en, men man må huske at dette spillet er fra 2002, så det er litt spesielt å anmelde det nå. Bottom line er at Starfox Adventures er et storslagent og vakkert spill som er veldig tilfredsstillende å fullføre, mye takket være den fantastiske slutten, men skal ikke spoile noe her.

Grafikk: 9/10 Lyd: 7/10 Gameplay: 9/10 Holdbarhet: 7/10

1
2