Dead Island

Skrevet av: ad0132   2011-10-01

Dead Island
Jeg regner med de fleste som leser dette har sett den utrolig lekre traileren for Dead Island. Det hadde i hvert fall jeg når jeg kjøpte Dead Island. I følge traileren hadde jeg forventet meg et zombiespill med en dyp, rørende historie, ekte karakterer, griselekker grafikk og et dypt gjennomtenkt kampsystem. Etter å ha tilbrakt flere timer på den tropiske øya er det klart at sjekklisten ovenfor ikke leverte på alle punkter, selv om Dead Island er en opplevelse du ikke vil gå glipp av.

I begynnelsen av spillet får du velge mellom fire ulike karakterer. Der hver av dem spesialiserer seg på skarpe våpen, butte våpen, skytevåpen og kastevåpen. Jeg blir faktisk litt skuffet over at man må ta et så tidlig valg før jeg vet hvordan de forskjellige stilene spilles. Med dette sagt kan du fortsatt benytte de andre våpentypene, men de vil ikke hvere like effektive.
Deretter våkner karakteren din opp på et knust hotellrom og det blir fort klart at det er ugler i mosen når du finner halvspiste lik slengt veggimellom. Historien starter sterkt, de ti første minuttene vil du antagelig holde pusten av spenning, du vet at dette er et zombiespill men zombiene glimter med sitt fravær.

Men ta det rolig etter en sjapp innføring i kontrollene og en rømning fra hotellet plukker du opp et våpen og drar ut for å slakte zombier. Jeg blir litt skuffet over hvordan historien lar seg forfalle. Ganske fort blir det klart at historien verken er spesielt dyp eller overraskende. Ikke at dette plager meg noe særlig, de fleste skytespill/zombiespill har en enda svakere historie enn Dead Island. Noe som dog er rart er at de fire hovedpersonene dukker opp sammen i visse kutsekvenser, dette føles bare rart siden du ikke har fått noen grunn eller forklaring på hvorfor/hvordan de samarbeider(?).

Dialogen fra karakterene er også blandet, noen karakterer har rørende bakhistorier og får meg faktisk til å ville hjelpe dem. Så finnes det også de dumme karakterene, når jeg møter ei divadame som hyler mot meg at hun trenger litt jævla sjampanje så blir jeg rett å slett sur. Joda jeg kan gå med på at folk reagerer annerledes på en slik situasjon, men jeg tviler på at det første noen trenger er masse sjampanje.
Stemmeskuespillet er for det meste av høy standard, men menneskene i kuttsekvensene beveger seg ofte rart og robotisk.

Men når alt kommer til at handler dette spillet tross alt om å pløye seg i vei gjennom rekker med udøde, og gud hvor gøy det er!
Du vil nok ikke bli spesielt overasket over kontrollene til Dead Island, det spilles mye som andre fps spill som for eksempel Left 4 Dead. Men våpenutvalget er perfeksjonert her, det er latterlig mange våpen og hver gang jeg plukker opp et nytt våpen gleder jeg meg rett å slett til å svinge løs med det. Du lærer fort at håndvåpen og granater er kostbare og få. Det tar faktisk overraskende lang tid før du faktisk får fatt i en pistol. Dette gjør ikke meg så mye, siden det morsomste er og knuse zombienes skaller med en slegge, eller kutte av de hodet med en machete. Det som dog gjør meg noe er hvor fort våpnene forfaller, etter noen slag mot de udøde begynner våpenet ditt å gjøre mindre skade. Heldigvis er det en drøss med arbeidsbenker rundt omkring som du kan bruke til å reparere eller oppdragere våpnene dine med. Jeg ville dog heller sett at våpnene varte litt lengre slik at jeg ikke må stanse og reparere de hele tiden.

Etter hvert som du dreper udøde og klarer oppgaver får du Xp poeng som du igjen kan bruke til å utvide kreftene dine, få mer helse, eller få helt nye krefter.
En ting som er snodig er hvor like noen av zombietypene er med de fra Left 4 Dead. De to hovedtypene er walkers som er de vanligste trege zombier og infected, raskere zombier som hyler å spurter mot deg men er lettere å drepe. Etter en stund møter du også andre zombier som sterkere zombier, zombier som spytter slim på deg og zombier som sprenger seg selv i lufta. Fiendene dine går også opp i nivå samtidig som deg, noe som gjør at du aldri føler deg spesielt svakere eller kraftigere enn zombiene.
I noen sekvenser møter du også menneskegjenger du må drepe. Da forandres spillet til et klumsete skytespill, og det at menneskene du kjemper mot er dummere enn zombiene er bare rart. Jeg ville likt og se et zombiespill der mennesker ikke hadde begynt å drepe hverandre men faktisk holdt sammen, men de støtter vel bare teorien om at menneske er verdens største rovdyr.

Grafikken er utrolig lekker selv om den ikke helt når opp til lederene som Crysis og Just Cause 2. Du må bare ta deg tid til å stoppe opp og beskue de forskjellige landskapene du blir presentert med. Kuttsekvensene ser også lekre ut og særlig designet på de forskjellige zombiene imponerer meg. Skyggebruken er også veldig effektiv og lager et omfattende detaljert bilde av øya. Hvis det er noe å klage på så er det at noen teksturer har litt få detaljer men dette vil nokk ikke bry deg særlig.
Musikken er dessuten høyst effektiv, som oftest kan du ikke høre annet enn zombienes hyl og rasling i løvet i bakgrunnen. Uansett hvor mange ganger jeg hører det skvetter seg alltid til når jeg plutselig hører en zombie bryte stillheten med et skjærende brøl.

Oppgavene du får er akkurat varierende nok til å presse deg til å spille gjennom en oppgave til og enda en. Du kan få i oppgave å hente noe spesielt eller drepe noen infekserte eller ekskortere overlevende.
Etter en stund får du også tilgang til forskjellige biler, en funksjon som gjør det lettere å reise rundt på øya. Kjøremekanismen er litt slingrete, særlig på smale veier, men spillet krever aldri at du kjører med stålpresisjon.
Øya er dessuten et utrolig stort, omfattende sted. Du vil få besøke alt fra strender til kirker til kloakksystem til jungler og det er alltid en fryd å utforske alle krinker og kroker av øya. Dead Island er også lengre enn spill flest med godt over 25 timer spilltid samt plenty med gjenspillingsverdi samt sideoppdrag.

DOM:
Alt i alt er Dead Island et enestående spill. Jeg ble litt skffet over historien og noen av karakterene, men jeg kan ikke komme unna det faktum hvor kult jeg hadde det mens jeg spilte Dead Island, og det er tross alt det viktigste.

Samlet karakter: 7.5/10
1
2