Donkey Kong Country Returns

Skrevet av: ad0132   2011-10-11

Donkey Kong Country Returns
Donkey Kong har blitt satt i skyggen opp i gjennom årene av de andre Nintendo heltene som Mario, Zelda og Sonic. Men i Donkey Kong Country Returns er primaten tilbake i toppform!
Noen rare masker har kommet til Doneky Kong`s skog, og de hypnoser de andre dyrene i skogen til å stjele Donkey Kong sine bananer, dette gjør selvfølgelig Donkey Kong sur og med dette er det tid for å rundjule masker, beist, ri på nesehorn og samle bananer atter en gang. Spillet er delt opp i forskjellige brett med en boss på sistenivået, etter å ha beseiret denne bossen kan du reise videre til neste område. Hvert nivå har sin egen distinkte stil, noe som gjør at det alltid føles som du spiller noe nytt. Country er kanskje ikke like kreativt som Super Mario Galaxy, men det er ikke langt ifra.
Kontrollene er veldig simple, du kan hoppe og gripe. Dette høres lett ut men ofte så krever det millimeterpresisjon og hoppe over til neste plattform eller og gripe tak i en overflate akkurat i tide. Faktisk er Donkey Kong Country Returns et ganske vanskelig spill, i flere nivåer må du rett og slett bare prøve å feile om og om igjen før du endelig timer handlingen din riktig. Hvis du sitter fast på et nivå kan du dog la Super Kong spille igjennom nivået for deg. Da tar spillet kontrollen og spiller igjennom hele nivået for deg, men du får da ikke beholde noen bananer eller annet som finns i nivået. Jeg må innrømme at jeg brukte Super Kong et par ganger i spillet, og jeg da poengtere at det er mye morsommere å klare en bane uten å bruke Super Kong. Denne vanskelighetsgraden er også ganske varierende og av og til føler jeg at spillet er urettferdig. Du kan for eksempel slå i bakken ved å riste på Wii kontrollen, mens du kan rulle ved å riste på Wii kontrollen og bevege deg forover, disse to går av og til i surr, noe som fører til irriterende hendelser. Av og til handler banene også om prøv og feil teknikk, der du må dø for å vite at en felle vil utløses over deg eller lignende. Dette ødelegger av og til flyten i spillet, særlig i noen nivåer.
Donkey Kong vil også ta kontroll over nesehorn, minevogner og flyvende raketter. Nesehorn sekvensene er veldig underholdene, men her blir spillet merkelig nokk alt for lett. Vognnivåene er også underholdene men kan ofte bli kaotiske og også her hender det at du må dø for å vite hvordan du skal komme deg videre. Rakketsekvensene er ganske bra balansert i forhold til de andre.
Grafikken er superb, og er noe av det beste jeg har sett til Wii. Designet til fiendene er variert, fargerikt og mangfoldig og særlig bossene er en glede å møte samt nedkjempe. Omgivelsene er varierende og i mange nivåer bytter du også på å spille i bakgrunnen og i midten av banen. Detaljnivået er utrolig fantastisk og det syns virkelig at utviklerne har kjærlighet for materialet. Rundt om kring i brettene finnes det også fult av skjulte veier og objekter man kan bruke, spillet overasker deg bestandig med nytt materiale og kreativitet.
Lydsporet er ikke noe overaskende, musikken høres veldig afrikansk ut, med trommer, ape hyl og det som er. Når du klarer en verden i spillet låser du opp musikken til alle banene i verdenen, et morsomt tillegg. Lydeffektene er spot-on alt fra hamring i baken, til eksplosjoner til dyrelyder høres autentiske ut og også her merkes det at utvikleren har kjærlighet for materialet.
Det er 8 «verdener/områder» i spillet og det vil nok ta deg rundt 10 timer å spille igjennom, men som de fleste Nintendospill er det plenty med grunn til gjennomspilling både for å finne hemmeligheter og bare for å ha det gøy.
DOM: Det er ikke mye som trekker Donkey Kong: country returns ned, men tidvis føles spillet urettferdig og i hvert fall for vanskelig for små barn. Resten av spillet er dog såpass fantastisk at dette blir en av de bedre titlene til Wii.
8/10(+)

1
2