Deus Ex: Human Revolution

Deus Ex: Human Revolution gir et innblikk i morgendagens politikk og etiske dilemmaer; Hva er egentlig et menneske?

Året er 2027 og teknologien har tatt overhånd. Mennesker installerer hardwareoppdateringer inn i sine egne kropper. Motstanderne av denne teknologien mener at man er mer maskin enn menneske om man gjør dette, og når kroppens DNA i tillegg prøver å støte fra seg oppdateringene, og folk må ta medisiner for at oppgraderingene skal holde seg på plass. Utviklerne av teknologien mener derimot at dette kun er det neste steget i menneskets evolusjon.

Man spiller som den barske Adam Jensen, som er tidligere politimann og sikkerhetssjef for Sarif Industries, et av verdens ledende selskap innen bioteknikk, og har en lidenskapelig romanse med en av de ypperste forskerne i selskapet. Når selskapets hovedkvarterer blir angrepet av en ukjent fiende, blir kjæresten hans og hennes forskerteam erklært døde. Selv blir han skadet hardt, og får sykemelding fra jobben i et halvt år. Når han kommer tilbake er han bygd om til den grad at kroppen hans er mer maskin enn den er menneskelig. Din jobb er å finne ut hvem som sto bak det feige angrepet på Sarif Industries, og oppdraget tar deg verden over. Fra Sarifs hovedkvarterer i Detroit, til verdens teknologihovedstad i Shanghai.

Settingen er rett og slett unik. Vi møter en verden som er fjernt futuristisk, men samtidig snålt lik den verden vi kjenner i dag. Jeg går nedover Detroits gater, og ser fremtidens bilfantasier, men jeg ser også elendighet blant de som ikke har råd til å betale for både bioteknologi, husleie og de nødvendige medisinene. Opptøyer i gatene på grunn av uenighet mellom tilhengere og motstandere av teknologien. Det hele er makeløst godt skildret, og spillverdenen, dens spørsmål om etikk og moral blir med ut på den andre siden av skjermen. Deus Ex oppfordrer til selvransakelse. Ville jeg latt meg bygge om?

Deus Ex er flere spill i ett. Noen ganger er spillet et rollespill hvor byen ligger åpen for deg å utforske og gjøre sideoppdrag. Andre ganger er det et lineært actionspill som ikke tillater noen sidespor. Men man har alltid muligheten til å velge hvordan man vil gå fram. Vil du sparke inn døra til et rom og storme fiendene dine, eller vil du snike deg inn på dem? Vil du ta, eller spare liv? Man har alltid valget mellom å være en brutal og kald kyborg, eller å knuge fast på den menneskeheten man har igjen. Kampene er dynamiske, og man må ofte skifte mellom å snike og skyte. Dessuten har man valget mellom å gi fienden nådeløst bly, eller om det holder med ei sovepil i bakhodet. Man møter også på flere bosser i løpet av spillets gang. I disse kampene blir man ofte presset til å sloss mye mer åpent enn ellers, og de gir ikke like mye valgfrihet med tanke på valgfrihet. De forekommer derimot veldig sjeldent, og virker som friske pust i spillet, og bidrar til å skape enda litt mer variasjon i spillet.

Adam Jensen er bygd om til ei levende krigsmaskin med innebygde solbriller, men kroppen hans må venne seg til alle oppdateringene. Når man har samlet nok erfaringspoeng får man tilgang til en såkalt Praxis Kit som lar en åpne en ny egenskap. Disse egenskapene gir mange ulike taktiske egenskaper. Man kan åpne opp usynelighet, mulighet til å slå seg gjennom vegger, oppgraderinger som lar deg løpe helt stille, eller nyeste hackesoftware, slik at man kan lese e-posten til alle i sin vei. Man vil ikke få mulighet til å skaffe alle oppgraderingene, så man må være selektiv. Dessuten oppfordrer dette til en andre gjennomspilling, for man har meget lyst til å prøve ut alle oppgraderingene.

Den visuelle stilen i Deus Ex: Human Revolution er fantastisk. Byen ligger alltid mørk og regntung, mens interiøret i husene føles nært futuristisk. Animasjonene er fasjonable fikse, men selv om Teksturene og den generelle grafikken for all del er gode, men det er designet av verdenen som imponerer meg mest. Måten oppgraderingene er integrert under menneskets hud, og hvordan de som støtter biomekanikken går med renessanseinspirerte klesplagg. Også her føles spillet gjennomført, og det er uten tvil lagt ned mye arbeid i å lage en verden som inspirerer og virkelig klarer å gjøre meg storslått.

Også musikken kler spillet ypperlig. Som en slags elektrisk-instrumental pop klarer den på utmerket vis å sette farge på situasjonene i spillet. Et godt soundtrack gjør deg stresset i stressende situasjoner, og overveldet i de episke øyeblikkene. Deus Ex Human Revolution klarer dette med glans, og har et av de beste soundtrackene på lenge. Stemmeskuespillet er også godt utført, selv om Adam Jensen selv kan høres litt uinspirert ut til tider. Dette kan for øvrig være en del av operasjonen han måtte gjennom etter angrepet på Sarif Industries.

Deus Ex: Human Revolution er et av årets spillrelaterte høydepunkt, og det innfrir alle forventninger. Godt mulig årets hittil beste spill, og selv med en herlig spillhøst i vente, tror jeg Human Revolution vil være et av årets aller beste spill. Med nesten 40 timer spilletid, bare på første gjennomspilling, er dette et av de beste alternativene om du vil kose deg med et inspirerende gameplay og en dugelig historie.

10/10
+ Innovativt og enestående gameplay, god historie, flott design
- Bosskampene virker litt påtvungne, men er for all del dugelige.