Star Wars: The Force Unleashed II

Skrevet av: ad0132   2011-10-29

Jeg vil ikke akkurat kalle meg selv en hardcore Star Wars fan, selv om jeg har sett alle filmene og spilt et par av spillene (For ja det er MANGE Star Wars spill!). Og det er i hvert fall et par år siden jeg sist la hendene mine på et Star Wars produkt. Med dette sagt blusset den gamle Star Wars flammen opp når jeg så klipp fra The Force Unleashed 2, en Stjernereise senere og jeg har en anmeldelse av spillet klar.

Jeg spilte aldri The Force Unleashed 1 og følte meg dermed ganske fortapt når jeg brått ble plassert i en galakse langt, langt borte... Det blir vanskelig å oppsummere historien uten å spoile for mye, men du kontrollerer i det minste Starkiller. Dette er da ikke den originale Starkiller, men en klone som av ukjente grunner har arvet deler av minnet til den gamle Starkiller. Dette lager problemer, og Starkiller begynner en jakt for å finne den eneste personen han har et tydelig minne om: Judo (Hun var med i forgjengeren). Det er lett å falle ut i historien hvis man ikke har spilt The Force Unleashed. Historien tar seg heller ikke opp før den nesten er over, noe som gjør at spillet føles uferdig.

Det er ikke noe å utsette på grafikken, særlig i kuttsekvensene ser du detaljene på Starkiller, omgivelsene og fiendene. Animasjonene er naturtro, bortsett fra noen fienders animasjoner. Det er ikke så mange forskjellige fiender du møter i spillet, noe som fort kan bli kjedelig i og med at spillet nærmest kaster fiender mot deg hele tiden. Dette gjeldes også omgivelsene, særlig siden hele spillet er lagt opp som en løype. Stemmeskuespillet er veldig stødig, og særlig Starkiller som er stemmelagt av Sam Witwer. Musikken er som alltid i Star Wars universet superb, og både nye å gamle toner kan høres i bakgrunnen samt noen klassiske lydeffekter som Lyssabelen din, skytingen, klonene og mer.

The Force Unleashed 2 er i bunn og grunn et Hack And Slash spill, og ikke noe særlig mer enn det. Du har dine to trofaste lyssabler samt en rekke med force evner. Problemet med spillet er at det blir utrolig repeterende, og det er sjeldent du lærer deg nye evner. Men når alt kommer til alt er det gøy å kutte seg gjennom horder med kloner og det er jo det viktigste. Det er en plattfromsekvens her og der, noen innslag av lette gåter og et par bosskamper som fungerer flott som en avledning fra den ensidige slåssingen. Jeg skulle bare ønske det hadde hvert flere slike sekvenser og at utvikleren hadde lagt litt mer arbeid i disse, istedenfor og bare fokusere på kampene. Dette gjør at The Force Unleashed 2 er et spill som du kan plukke opp, spille i en halvtime-times tid for så å legge det fra deg i noen dager. Dette betyr også at jag sikkert vil spille et par nivåer om igjen siden det er såpass underholdene, men hvis du leter etter et spill du kan fordype deg i, eller bare spille flere timer i strekk så vil jeg ikke anbefale The Force Unleashed 2. Spillkontrollene fungerer flott, men er kan ikke måle seg med Hack And Slash kongene God of war, Devil may cry og Bayonneta. Spillet inneholder også irriterende mange quick time events, noe jeg personlig aldri har likt. Tidvis dukker en og annen frifall sekvens, faktisk virker det som Starkiller ikke motvillig kaster seg utfor alt som finnes av høye kanter. Du møter også noen svære roboter som krever litt mere presisjon for å bekjempe.

Spillet er ganske kort og klokker inn på ca. seks timer, og inneholder ikke noen ekstranivåer eller lignende. Underholdene er det dog med samlegjenstandene du finner i nivåene, der særlig kostymer som piraten Guybrush er morsomme å låse opp. Det er mye bakgrunnsinformasjon å finne om alle fiendene og karakterene du møter på, noe som vil glede alle Star wars fans. Jeg støtte på et par bugs og et par glitches, men bare en som ødela opplevelsen (Spoiler: en kraftgenerator som ikke kunne startes, måtte laste ned en patch for å få det til å funke!). Tidvis er kampsekvensene litt langdrøye, og det å dø etter å ha kjempet i ti minutter for så å måtte kjempe kampen på nytt er bare irriterende.

Alt i alt føles spillet forhastet, det føles som om utvikleren ikke har tatt seg tid til å lage et helt spill men tidvis bare kaster fiender mot deg, noe som gjør at spillet føles repeterende. Samtidig er spillets kjerne underholdene nok på sin enkle hack and slash måte. The Force Unleashed 2 inneholder ikke nokk innhold til at jeg kan anbefale et fullpris kjøp, men heller som et leiespill.

Grafikk: 8/10
Musikk: 8/10
Gameplay: 6/10