Batman: Arkham City

Skrevet av: albaga   2011-11-01

Da Batman: Arkham Asylum ble annonsert hadde jeg ikke så stor tro på at kom til å bli bra, men så kom alle de gode anmeldelsene og anbefalingene. Spillet var et av de største spillene i 2009 og oppfølgern Batman: Arkham City har jeg spilt gjennom nå. Jeg har lekt flaggermus og banka skurker til en endelig konklusjon.

La meg starte med å fortelle om hovedhistorien, men skal selfølgelig ikke spoile. Du spiller som Bruce Wayne altså Batman og denne gangen er det ikke bare Jokeren som er skurken, men også mange andre kjente fra filmer og tegneseriene. En av de var Penguin som jeg synes var gøyest og være hos på Museet der han har mye på lur. Spillet er faktisk ganske realistisk på akkurat den delen fordi Batman ikke kan bevege se altfor fort gjennom isen til den andre siden eller løpe fordi da faller du og haien kommer.

Hugo Strange er en doktor som er "besatt" av Batman og som vil ødelegge Arkham City. Han er en av de sentrale fiendene sammen med Jokeren og jeg må si at jeg er imponert over Rocksteady figurene er veldig bra laget og det kunne virkelig ikke ha blit bedre. Det samme med The Riddler og gåtene hans er enda bedre enn før og det mange flere, kanskje litt logisk fordi det faktisk er en by denne gangen. Gåtene hans er kanskje ikke så vanskelige og han er ikke i hovedhistorien, men de er allikevel gøy å få tak i Riddler-trophies.

Byen er fem ganger så stor som Arkham Asylum som vi befant oss i forgjengern. Byen er ganske stor og full av sideoppdrag og Riddler-trophis du kan få tak i + at det går han og gå inn i de fleste steder akkurat som i Asylet. Byen blir du selfølgelig lei av etterhvert i alle fall vis du tar alle Riddler-trophiene, selv om den er ganske stor blir du fremdeles lei av den, men ikke før en god stund. Det er også noen sideoppdrag som er ganske gøyale og ta, selv om de ikke er en del av hovedhistorien og Catwoman er en spillbar figur som også har egne Riddler-trophies som har fargen lilla. Dessverre kan du bare laste henne via PSN eller Xbox Live noe som blir dumt for de aller fleste, men vis du har Online så må du bare prøve henne, selv om kontrollene er litt uvante.

Kontrollene er akkurat de samme som i Arkham Asylum bare at denne gangen har du flere gadgets og bedre comboer som du kan ta på fiendene. Noen fiender er forskjellige og da mener jeg ikke at noen tilhører Two-Face, Penguin, Hugo Strange eller Jokeren(eventuelt Harley Quinn), men alle bruker forskjellige ting. Akkurat som i forgjenger kan du bruke det som kalles "Detective Mode" og det hjelper veldig mye vis du vil se hvor fiendene er eller hva de bruker. Batman tåler selfølgelig ikke så mange skudd vis de skyter på deg, men de kan du bare snike deg bak de og bruke silent takedown. Du kan også opgradere tingene dine og trene når du ser bokstaven "W" på kartet.

Spillet har ingen Online del, men det gjør egentlig ingenting. Fordi på menyen kan du spille det som kalles "Challenge Modes" eller "Riddler`s Revenge" der du skal banke en rekke fiender eller snike bak fiender som har våpen, altså Riddler gir deg utfordringer som du får poeng får. Vis du har internett kan du se på leaderbords på hvilke Rank eller hvor høyt oppe du er i verden noe som er ganske artig.

Grafikken e det virkelig mye å skryte av. Alle personene ser så ekte ut og byen er fantastisk laget. Skurkene ser ut som fra tegneseriene og Batman har aldri sett bedre ut. Fantastisk grafikk!

Lyden er utrolig og høre Batman skyte Batarangen sin eller bruke gripekroken sin er bare herlig. Stemmeskuespillene er utrolig gode og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er imponert.

Musikken har samme stil som i Arkham Asylum noe som bare er bra. Selv om det ganske sjeldent kommer noe musikk i Batman: Arkham City, faktisk nesten aldri, men det er ikke det som gjør spillet så bra, det er lyden av Batman som flyr over Arkham City.

Nesten alt jeg har sagt om batman gjelder også Catwoman. Hu har også en liten rolle i hovedhistorien og kampteknikkene hennes er virkelig knallgode og du kan også spille som henne på Challenge Mode der du også kan endre drakten hennes. Jeg anbefaler altså å laste ned henne på PSN eller Xbox Live fordi det er verdt det.

Konklusjon:

Nattens ridder er tilbake og jeg kan ikke si noe annet enn at jeg anbefaler det for både Batman fans og for de som ikke har spilt Arkham Asylum/har spilt det. Dette levde opp til forventningene og jeg ser ingen grunn til at dette ikke kan bli årets spill.

+: God grafikk, god lyd, gode stemmeskuespill, mange gåter, mye å gjøre, Catwoman, og fantastisk historie.

-: Du må ha PSN eller Xbox Live for å laste ned Catwoman, og kanskje litt lange lastetider....

Grafikk: 10/10