Minecraft

Sandkassespillet som tok verden med storm.
Dette kan være den nye malen på sandkassespill.

Skaperen (Markus Persson) av det meget originale og ekstremt avhengighetsskapende spillet Minecraft tok verden med storm, med sitt kunstige univers der kreative sjeler fikk fritt spillerom. Målet med spillet er simpelthen å utnytte sin kreativitet til sin fordel, noe som tar spillet til nye høyder. Dette er dermed et revolusjonerende spill innen sandkasse sjangeren. Sandkasse sjangeren kommer aldri til å bli den samme!

Mange vil vell stille seg tvilende og skeptiske ovenfor et spill der grafikken ser ut til å komme fra forrige årtusen, der hele synsfeltet ditt er fylt av firkantede bokser. Det er gjerne det som virker avskrekkende på de mange håpefulle dataspillere der ute. Men hvis du først har fått fingrene i dette spillet er du definitivt solgt.

Dette er hva du har å styre med, duvende gresslandskap med idylliske tjern. (bildetekst)

Spillet har ikke noen historie (men du kan jo alltids lage din egen:p) Du starter på et helt tilfeldig sted, kanskje på en strand, oppe på et snødekt fjell, eller nede i en fruktig dal der roser og trær vokser side om side i skjønn harmoni bare avbrutt av enkelte motstandsdyktige kaktuser, mens villsauene beiter uanfektet av ditt nærvær langs en frodig elvebredd. Siden denne verdenen faktisk er åtte ganger større enn vår egen så er det med andre ord nok plass å boltre seg på. Selv for den kravstore.

Når du har fått vandret rundt på de vide slettene og utforsket de mange huler så må du vurdere å begynne på den tenkte oppgaven som kanskje er drivkraften i spillet. Du starter med null hjelpemidler, men du får sjansen til å produsere de selv ved hjelp av for eksempel trær og steiner. Etter hvert som du graver deg lenger innover i fjellet er mulighetene store for at du kommer over diverse mineraler og bergarter som er sterkere slik at du kan produsere bedre redskaper å andre dekorative objekter som du kan pryde dit kjære hjem med. Dette er da bare en brøkdel av hva som er mulig å bruke tiden på. Du kan klippe sauer, høste korn, bygge bokhyller, dra på en søndagstur med båten eller lage en mega berg og dalbane ved hjelp av skinner og gruvevogner. Eller du rett og slett kan vandre hvileløst rundt og håpe på å finne ditt lille paradis. Du verden så spennende.

Når natten legger sin klamme hånd over ditt bosted kan også skumle vesen som kjempedderkopper, zombier, skjelletter og eksploderende grønne peniser dukke opp. Noe som gjør at du må være ekstra på vakt. Du kan selvsagt skaffe deg et sverd, pil og bue eller liknende våpen får å beskytte deg.

Helheten i spillet er helt fantastisk, noen få detaljer som trekker ned er grafikken, men den har jo samtidig sin sjarm, og lydeffektene som ikke når helt opp. Dette anbefales for alle kreative sjeler der ute som ønsker seg en digital sandkasse hvor de kan utfolde seg fult og helt, uten noen hemninger av noe slag. Eller hvis du rett og slett er lei eller trenger et avbrekk fra de store spillgigantene. Dette er noe helt eget, med et særpreg som du ikke finner hos noe annet spill.

Sikkert mye mer som kunne vert nevt her, men legger den nå ut. Kjekt å høre hva dokker synes ;)

Medlemsanmeldelser7
Samlet karakter: 9.7/10