The Elder Scrolls V: Skyrim

+ Fantastisk grafikk, masse innhold, heftig lyd og intressant gameplay
- Bugs, dårlig tekstur på nært hold

Etter ti talls med timer, har jeg endelig bestemt meg for å anmelde det fantastiske spillet. Har holdt på med spillet dag ut og dag inn, og jeg er langt fra lei, jeg kan vel heller si at jeg har knapt nok begynt. Dette er defidert det største spillet, noensinne jeg har vært borti, og jeg har vært borti mange.

Grafikken i Skyrim ser veldig bra ut, det er ikke et så stort sprang som fra Morrowind til Oblivion, men det er ikke så rart, når de slapp to spill på samme konsoll. Men selvom, så kan man ikke nekte seg selv til å like den, det er en herlig følelse å stå på toppen av et gigantisk fjell å bare se utover, eller se utover mot tundraen. For det som jeg synes er bedre med Skyrim, er at det utspiller seg i det nordlige kontinentet, og det er mye mer variert landskap, enn det Cyrodill bydde på. Men ikke alt er perfekt, hvis du går nærme, og ser på det, så ser man at teksturen ikke ser så fin ut på kort avstand. Men det reduserer ikke spillopplevelsen på noen måte, fordi det er ikke sånn man plundrer på.

Lyden i spillet kommer man også til å bemerke seg, for lyden gjør spillet mye mer virkelig, levende og intressant. Her gjelder det å ha et bra headsett, eller noen bra høytalere for å skvise det meste ut av spillet. For det høres helt fantastisk ut, når man spaserer rundt om kring i verdenen, støter på en elv, og bare hører lyden fra den, eller et vinddrag. Musikken må også nevnes, man får ivertfall masse adrenalin i kroppen av den. Man kjemper mot en drage, så kommer «Sons of Skyrim» på, da kjenner man at man blir skikkelig gira. Eller man går for en tur, en magisk sang kommer på, og man glemmer seg helt bort.

Gameplayet har også fått en skikkelig overhaling fra forgjengern. Nå har Bethesda gjort sånn at det er morsomt å være magiker, i Oblivion var det rett og slett kjedelig, kan være fordi jeg ikke skjønte det helt. Som magiker i Skyrim er det et stort utvalg av angrep man kan velge mellom, blant annet: Fireball, firebolt, fire rune, fire wall, wards, healing, og mye mer. Det er også tre hovedtyper destruction spells, flamme, is, og strøm, alle disse har sine forskjellige fordeler og ulemper, flamme er ivertfall bra mot is. Det er ikke bare drepende spells man kan velge mellom. Man har også restoration, noe som jeg foretrekker veldig godt, for isteden å bruke masse flasker med potion, så kan jeg heller bare bruke den spellsen. Man kan også mane fram skapninger for å hjelpe deg med og sloss, eller kalle frem våpen, som man kan bruke i kamp. Det finnes også spells for å gi deg mer armor, dette kalles alteration magic.
Det finns tre hovedtyper av klasser, kriger, tyv, og magiker. Men man har ufattelig mange kombinasjoner til disse tre. Det vil si at man kan for eksempel ha et sverd i den ene handen mens man healer seg selv i den andre. Eller så kan man ha magi i begge hendene, noe som gjør at det tar mye mer skade.

Det som også har blitt kraftig endret, er hvordan man bruker erfaringpoengene sine. Nå har hver ting sitt eget talent tre, hvor man kan bruke points i det. Har man lyst til å bli en bedre tyv? Bare bruk noen points i sniking, har man lyst til å bli en bedre magiker? Bruk noen points i magiker siden av treet. Hvert av disse punktene i treet har et eget leveling system, hvis du bruker mye one handed så vil du få level i det. Og når du får mange av disse levelene, så blir dette nok til at man går opp i level. Og for hvert level kan man bruke et point i det du vil ha.

Klage over at man får lite for pengene er ingen vits i, Bethesda har selv sagt at minimums spilletid ligger på trehundre timer, de har også nevnt at det er 186 dungeons i spillet, så det er ivertfall nok du skal få gjøre. Spillet er enormt, det er mange byer, forskjellige gårder, fjell og fort. Spillet kan også generere oppdrag til deg, uten at det er ferdig scripta. Den lagrer innformasjon om hvor du har vært, hvor god du er, og mange andre ting, dette gjør at man blir sendt ut hvor man ikke har vært ennå, og det er balansert i forhold til erfaringen din. Kontinentet Skyrim er circa like stort som Cyrodill, bare at det har mye mer i seg, i Cyrodill kunne man gå lenge uten å støte på noe, sånn er det ikke i Skyrim, der møter man på nye steder hele tiden, rundt hvert hjørne.

Men det er ikke alt som er perfekt, for når et spill som er så stort, så er det nesten garantert at det vil være bugs, mange bugs. Bugs man blant annet kan støte på er; at man flyr hundrevis av meter oppi været, hesten din angriper, og forskjellige fiender angriper deg uten at det er meningen.

Medlemsanmeldelser12
Samlet karakter: 9.8/10
1