Spider-Man: Shattered Dimensions

Skrevet av: ad0132   2011-12-25

Det første Spiderman spillet jeg spilte var Ultimate Spiderman til Ps2, et artig spill der man spilt som edderkoppmannen mens man føk rundt i New York og bekjempet kriminalitet. Med det sagt er Shatterd dimensions veldig annerledes, der Ultimate hadde en åpen verden er Dimensions et nivåbasert actionspill med tungt regisserte sekvenser. Men er dette til det bedre?
Historien begynner når Mysterio stjeler og knuser en urgammel tavle som blir knekt i flere deler. Denne tavlen hadde tydeligvis uante krefter siden den faktisk river i stykker dimensjonene. Bitene er spred i fire univers: Amazing Spiderman (Den vanlige vebbslyngeren), Ultimate Spiderman (Spiderman med den svarte drakta), Noir (En 1930-talls snikbasert Spiderman) og 2099 (En futuristisk spiderman). Alle disse bitene har blitt knabbet av superskurker i de forskjellige dimensjonene og alle de fire heltene må samarbeide for å få tavlebitene tilbake. For å gjenvinne et stykke av tavlen må du fullføre et nivå. Nivåene er som oftest bygd opp relativt likt: Du sloss mot noen skurker, slenger deg litt rundt, kjemper mot bossen, kjemper mot noen flere skurker før du bekjemper bossen og har klart nivået. Hvert nivå har unike omgivelser, skurker og et oppsett noe som gjør at formelen aldri føles gammel eller oppbrukt. Noen av nivåene er litt trange, noe som gjør at Spidermans evner ikke kan bli brukt fult ut.

Som sagt er det fire forskjellige helter i spillet, og alle har sitt eget sett med angrep, evner, krefter osv. Amazing og Ultimate er begge ganske like og fokuserer på kamp og vebbslynging. Mens i Noir galaksen må du gjemme deg i skyggene for å ta ned en og en fiende (Ikke ulikt enn Arkham Asylum) og personlig syns jeg at Noir var den mest underholdene dimensjonen, med sine unike kontroller og lys/skygge bruk. 2099 minner til grader om Amazing/Ultimate, men flyten er litt raskere og den futuristiske edderkoppen har den fiffige evnen til å fly noe som resulterer i mange raske sveveturer. Kampene vil være kjent for alle som har spilt actionspill, med en knapp for raske angrep og en for sterke angrep. Disse kan kombineres for å lage komboer, samt at du kan kjøpe nye angrep ved å tjene XP. Bossene varierer veldig, men de fleste har et svakt mønster som du må følge for å skade de tilstrekkelig før du kan banke skurken med bare nevene.
Det er i de øyeblikkene Shatterd Dimensions bryter ut av dette mønsteret at spillet skinner mest. Flere av nivåene ender dessverre opp med å føles skjente og ikke så spennende. Det hender også at kameraet flipper ut litt, og at du ikek har full kontroll når du svinger rundt med nettet ditt.

Grafikken og designet skinner dog igjennom på alle nivåene, og hvert brett føles dermed unikt i sin stil, sine omgivelser og sin egen bosskamp. Lydbildet er det ikke noe å utsette på, musikken sitter godt og stemmeskuespillet er som forventet veldig bra (Stan Lee er til og med fortellerstemme). Småfiendene gjentar seg en del uansett hvilken galakse du er i, selv om de har nye drakter merker du at de ser og beveger seg på samme måte uansett hvilket univers du er i.

Etter hvert nivåer deles medaljer ut, og jeg må innrømme at det å få gullmedalje på et nivå har en hvis prestisje over seg og vil antagelig lokke meg tilbake for å spille igjennom et par nivåer om igjen. Det er også gjenstander å samle i nivåene (deriblant gylne edderkopper). Alt du gjør samler også poeng som kan brukes til å kjøpe nye angrep eller låse opp nye kostymer, disse kostymene vil absolutt glede alle Marvel-fans. I tillegg fins det utfordringer på hvert nivå, med andre ord er det nok å strebe etter for perfeksjonistene her.

Spillet varer vel i rundt 10timer, og de fleste vil vel stue det bort etter det. Dermed vil jeg anbefale Shatterd Dimensions til de som vil ha et tredjepersons slåssespill som de kan kose seg med i ti timer eller til alle Spiderman fans, Shatterd Dimensions er ikke perfekt men er det beste spiderman spillet på en god stund.

Grafikk: 8/10: Vakkert spill med design som passer.

Gameplay: 7/10: Litt repetrende og slingrete nett kontroll

Holdbarhet: 7/10: 10 timers spilltid, pluss noen ekstrautfordringer.