Rett og Slett Vakkert

Tittel: Bastion
Spillplattform(er): XBLA, PC
Utgitt: 20. juli 2011 (XBLA), 16. august 2011 (PC)
Utvikler: Supergiant games
Sjanger: Action/Eventyr

Det har lenge vært diskutert i kunstmiljøet om spill kan på en eller annen må defineres som en type kunst. Siden selvstendige spill virkelig tok av tidlig på 2000-tallet har dette spørsmålet blitt tatt opp i flere sammenhenger. Bastion er kanskje et av de spillene som overbeviste de fleste om at spill er kunst.
Bastion ble for første gang lansert som en del av Microsofts Summer of Arcade kampanje på Xbox Live i 2011. Da det kom ut som første spill i kampanjen, vakte det ganske stor oppsikt. Det var ikke fordi det hadde blitt utviklet av det selvstendige spillselskapet Supergiant Games, det har nå blitt mer og mer vanlig at små, selvstendige spillselskaper utvikler. Det var fordi det var så ekstremt vakkert. Grafikken er i 2D, sett av spilleren i et vinklet perspektiv, og så ut som om det var malt, i sterke lyse farger, i stor detalj. Det beviser at et spill trenger ikke å ha fancy 3D-grafikk, for å se bra ut.

Bastion foregår i universet Caelondia, som har blitt fragmentert etter en hendelse som er kjent ved navnet The Calamity. Du trer inn i rollen som The Kid, en fyr som skal prøve å finne ut av hva som forårsaket ulykken, og om det finnes andre overlevende. Først må man derimot gjenopprette verdenen ved å samle kalt kjerner, som jordens magiske material. Disse kjernene skal plasseres i landets høyest plasserte by, Bastion.

Det som er spesielt med selve gameplayet er at den fragmenterte verdenen stiger opp og former seg rundt spilleren. Dette betyr ikke at brettene er tilfeldig genererte, men det er en veldig bemerkelsesverdig effekt.

Men det er alle de forskjellige brettene som virkelig er spillets stjerner. Fylt til randen med farger, fiender og ting du trenger, brettene er en fryd for øyet. En ting som gjør dem veldig spesielle er at etter at man finner en kjerne begynner brettene å riste og falle sammen. Dette er en god måte å holde personen som spiller i bevegelse, man kan falle over kanten når som helst.

Lyden i Bastion er noe for seg selv. Musikken er selve ryggraden i atmosfæren som blir skapt i spillet. De lyse tonene blir spilt når du bare utforsker miljøet, står i en perfekt kontrast til de dype og rytmiske trommene som man hører når du slåss med en fiende. Det er bare en håndfull sanger med tekst, der etter min mening "Build That Wall" er den vakreste, sunget av Ashley Barrett, som også sang "Set Sail, Coming Home" sammen med Darren Korb, mannen som komponerte musikken til spillet. Men personlig er det fortelleren som tar kaka. Hele tiden mens du spiller er det en som forteller hva som skjer. Dette er Rucks, en eldre mann som du møter første gang du kommer til Bastion, som forteller historien om the Kid til Zia, en Ura (et folkeslag) jente som vokste opp i Caelondia. Så hele historien foregår i fortiden, helt til du kommer til et visst punkt i spillet. Det er noe med den dype stemmen til Rucks, at det blir fortalt hele tiden og måten det blir fortalt på som hjelper til med å gjøre Bastion til en helt spesiell opplevelse.

Som i hvilket som helst annet spill i sjangeren finner vi våpen i Bastion. Det er standard våpen som hammeren, buen, geværet og pistolene bl.a. Spilleren kan oppgradere disse våpnene ved hjelp av forskjellige materialer. Hvordan du oppgraderte likte jeg veldig fordi du kunne bestemme og våpenet skulle for eksempel ha mer presisjon enn styrke. Det er også en utfordring per våpen, som man får betalt for. Som for eksempel, du må treffe en fiende med alle de tolv kulene i pistolene.

Bastion er et annerledes, enkelt og vakkert spill. Det eneste som mangler er bra historie, selv om den starter mørk og stemningsfull, blir den ikke godt nok markert før alle elementene er satt sammen, og det tar tid. The Kid får ikke god nok introduksjon til at spilleren føler noen som helst forbindelse med ham. Dette er noe som skyldes spillets fokus på å fortelle historien mens den utfolder seg rundt spilleren.

Bortsett fra dette er Bastion rett og slett fantastisk. Kombinasjonen av musikk og fortelling gjør spillet helt utrolig, og skaper en helt spesiell opplevelse for spilleren. Med andre ord: kjøp det nå.

Samlet karakter: 9.5/10
1
2