Max Payne 3

Max Payne er gjenopplivet av Rockestar Studios og drukner sine sorger med sterk Vodka og gunfire. Har rockestar gjort spillet bra? det skal vi til buns i denne anmeldelsen...

Max er ferdig som politimann og har flyttet fra New Jersey til Sao Paulo for å kunne glemme sin dystre fortid og starte på nytt. Han og en venn fra fortiden jobber nå som livvakter for Rodrigo Branco og resten av familien. Rodrigos «trofekone» den hote Fabiana blir kinnapet og kidnapperne krever løsepenger som bytte(selvfølgelig).

Når pengene skal leveres dukker opp en annen organisasjon og Max roter seg opp i ei smørje og etterforskningen er i gang. Hen finner et spor som leder til en i familien som står bak dette terrorveldet. Historien er en annen opplevelse enn noe annet jeg har sett før. Mystisk og spennende, og gjort om til et skyte spill anno 2012.

Jeg må si at grafikken i spillet er utrolig. Fra de nøye detaljerte omgivelsene til de små detaljer som vises på skjermen. Det lekre fargespillet er flott og fyll av flotte lyse farger. Er ikke alltid så lyst og fint, men det er det heldigvis ikke så mye av. En ting som er en tydelig ting å se, som er helt perfekt er kule-hulene. Vis du ser etter vil du se dybden i hulet den perfekte farge-tonen av blod.

Miljøene i spillet er utrolig og varierer ofte. Fra store diskotek til slum områder eller nedslite byer. Personene har pensete animasjonen noen sine, og du kan virkelig føle karakterenes smarte, aggresjon, sinne, fortapelse, osv. du vil også føle deg på en måte full eller i det minste rar i hodet. Det er fordi utvikleren har lagt til slik at du vil noen ganger se trippelt for eksempel: når Max har tatt piller eller har drukket. De har også lagt til slike stripete linjer som blir lysere når Max er rusa. Det og trippelt-synet blir for ekkelt å se og gjør spillet litt slitsomt i lengden.

Lyden i spillet er topp. Alt fungerer bra med det flotte lepesynket som er helt presis med bilde. Følelsene ligger også i stemmen så med det gode bildet og stemmebruken blir det en glede og både høre og se på gjennom spillets gang. Effektene er suverene, med eksplosjoner og skyte-lyder som aldri før. Jeg må si seg har hørt bedre effekter før, men kan ikke si at det blir en dårligere karakter for det. Men den klarer det med lyder som: fottrinn, traler, kjøretøy som helikoptre og bilenes motor lyd osv. Musikken er stemnings vekkende. Og har forskjellig rytme og sjanger. Som rolige ballader til tilbake blikk i livet hans, til action-fylte skyte scener.

Gameplayet er en litt forvirende i starten. Da tenker jeg på kontrollens oppsett. Den er trang og ikke lett å venne seg til om du bytter mellom to spill. Men har du sittet lenge og spilt vener du deg til den. Det som jeg er imponert over er lade om våpenet. Du ser det er mer ekte omladning enn og bare dra ut magasinet og sette et nytt et inn. En annen ting er Bullettime som er soleklart det som hjelper deg fremover i spillet. Dette har jeg kost mer med. Med å hoppe bakover eller til siden og bare skyte løss med pistolene.

Det de bommer på er å satse på dette helse systemet med livs-søyle. Som ikke gjør det bra og er for lite refyl noe som gjør spillet vanskelig. En annen ting som er litt dumt er at ammunisjonen går fort tom så det kunne vært mer du hadde på deg. Vanskelighetsgraden er veldig forskjellig og utfordelenes fra lett til old school. Dette klarer de bra.

Til slutt. Online-delen. Den er jeg lite imponert over. Du har en god, men rotete meny som en bruker tid på finne en kamp. Vil heller ikke si at dette halse systemet er bedre her eller. Tvert imot er dårligere enn i historie-delen. Her er kontrollen god, men det blir ikke det samme som andre spills online-del.

Oppsummering:

Max Payne 3 er et spill som har en veldig bra historie som tar kaka. Kontrollen kan være litt knotete, men det er bare de første 4 timene. Varer en god stund, brukte 10 timer og 5 av de er bare video. Lengere enn MW3. online-en imponerer ikke noe særlig med klumsete oppsett. Lyd som er veldig god, og strålende grafikk gjør spillet vert å kjøpe. Og en skyte-følelse som sitter fra første skudd du fyrer løss til siste.

Pluss: fantastisk grafikk, lyd som høres utrolig ut, Bullettilme og grense løss historie.

Minus: helse system elendig, online-del elendig, trippelt syn og de lyse linjene sløser med skudd, og litt kronglete kontroll.

Grafikk: 9/10