Diablo III

Jeg har kjempet meg igjennom horder av demoner, djevler og annen faenskap. Diablo er tilbake i klassisk stil.

Diablo 3 foregår 20 år etter hendelsene som tok sted i Diablo 2. Prime evilene ble beseiret og fred nok en gang skapt. Men det varer ikke lenge og historien i Diablo 3 begynner med at du som en av 5 type helter, Barbarian, Monk, Hunter, Mage eller Witch Doctor skal utforske den såkalte Fallen Star og hvilke advarsler som følger med. Uten å spoile noe går det an å si at historien er en heller enkel god mot ond fortelling med utallige klisjeer. Det finnes Ikke noen intriger eller dypere meninger, men holder seg enkelt i klassisk hollywood stil. Likevel er den underholdende og klamrer deg fast til PCen for gode 20 timer.

Men den største mengden underholdning finner man ikke alene. Det er først når man sammen med venner kjemper seg igjennom alle de høye vanskelighetsgradene som Nightmare, Hell og Inferno på rekke og rad at spillet får sin holdbarhet. Å skulle spille igjennom alle vanskelighetsgradene og få alt det beste utstyret kan ta godt opp i hundre timer, når det da også er flere klasser man kan gjøre dette med sier det seg selv at spillet har mye å by på.

Dessverre er Diablo 3 sitt klassiske hack and slash gameplay til tider veldig repeterende og man blir fort lei av å spamme musen og et par taster så ofte man klarer. Noe som gjør at man ikke kan spille for mye på en gang. Det er ikke noe man skal gjennomføre fortest mulig. Historien blir også mer en verkebyll enn noe annet når du spiller den om igjen for tredje samt fjerde gang og husker hver lille detalje av det som kommer til å skje.

Det er i tillegg verdt å nevne at man ikke alltid nødvendigvis må grinde seg til det beste utstyret. For med Diablo 3 har Blizzard opprettet et auksjonshus hvor du kan selge og kjøpe gjennstander av andre spillere. Og skulle du ikke ha farmet nok gull til å kjøpe den skinnende rustningen lar også Blizzard deg drive handel med ekste myntenheter. Noe som lar de ikke fullt så dedikerte spillerne ta seg en snarvei til det sterkeste utstyret.

Grafisk er Diablo 3 mye mer uskyldig enn sin forgjenger. Den realistiske stilen er byttet ut med en fantasy preget stil som minner mye om Warcraft serien de senere årene. Kombinert med den mørke atmosfæren gir det spillet en unik opplevelse som akkompagnert av stemmingsettende musikk virkelig får spillet til å skinne. Man kan på mange måter si at Blizzard har valgt å kombinere det beste fra to verdner.

Alt i alt er Diablo 3 et underholdende spill som byr på mye klassisk dungen crawler action, god atmosfære og en gripende dog klisjefylt historie om kampen mot det onde. Spillet går helt fint å spille alene, men det er sammen med venner at det når sitt fulle potensialet.

+ Mye å gjøre, flott stemning

- Klisjefylt historie og litt repetivt

Gameplay: 8/10