Costume Quest

Costume Quest er et rollespill som kan lastes ned til PS3, Xbox 360 og PC for en relativt beskjeden sum. Men la oss ikke henge oss opp i pris, spillet bør tross alt være verdt din tid, og når spillet er såpass langt, spesielt med DLCen, at det med et nødskrik kunne fortjent en disk, et cover og hylleplass i din lokale spillsjappe blir det bare enda viktigere.

Costume Quest er satt til å utspille seg en kveld, nærmere bestemt halloween. Spillet begynner med å introdusere deg for et tvillingpar, en bror og en søster, og du får etter denne lille introduksjonen velge hvem du vil spille som. Dere kler dere begge ut som godteri og går ut for å banke på dørene i nabolaget. En gjeng slemme gnom-troll som er ute etter å stjele alt godteri i verden setter derimot en stopper for moroa. Den du ikke valgte å spille som blir kidnappet av disse vesenene, og du, til tross for mildt søskenhat, ser deg nødt til å redde din bedre halvdel... om man kan si slikt om søsken. Frykten for å få skjenn fra foreldrene for å ha rotet bort nevnte halvdel som man lovet å passe på er en sterk drivkraft, men neppe like stor som søskenkjærligheten som tross alt finnes godt gjemt langt der inne - langt, der inne.

Nabolaget og de andre stedene en etter hvert besøker er overraskende levende. De er fylt med karakterer man kan samhandle med. Utkledde barn på jakt etter godteri er å se overalt og noen slenger seg faktisk med på ferden din. Alle kan prates med, og stort sett alle sier noe som får en til å trekke litt på smilebåndet. Spillet er proppfullt av humor og kjappe kommentarer, alt fra artige referanser til populærkultur til subtil samfunnskritikk. Barna virker (kanskje ikke overraskende) eldre enn de er og har både kunnskap, god forståelse av ironi og et imponerende ordforråd. Det ødelegger likevel ikke illusjonen om at det er barn det er snakk om.

Det er halloween, så det er selvfølgelig viktig å være utkledd. Du blir fort nødt til å finne flere kostymer enn dette godterikostymet du starter med. Å lage nye kostymer er relativt enkelt. Man må få en oppskrift og så finne delene som trengs. Denne prosessen går igjen i hele spillet. Ferdigstilte kostymer kan man bytte mellom fortløpende og de fleste har nyttige egenskaper. For eksempel kan du komme deg fort fram ved å bruke robotkostymets rulleskøyter, og du kan komme deg tørrskodd forbi dryppende vann ved å bruke et visst kostymes søppeldunklokk. Kostymene blir selvfølgelig ikke bare viktige for å komme seg forbi hindringer, men også for å komme seg videre i historien

Den største forskjellen på kostymene kommer likevel frem i kampskjermen. Da forvandles de sjarmerende, dog en anelse stusselige kostymene dine til langt mer imponerende kreasjoner. Pappesken, rulleskøytene og aluminiumsfolien transformerer seg til en majestetisk svær robot med triple fullt fungerende brystkanoner og et par jetdrevne knyttnever av massivt metall. Det er skikkelig kult å se hvordan kostymene bringes til liv av barnas fantasi i spillets turbaserte slåsskamper. Likevel blir kampene fort litt repetetive takket være litt for få angrep å velge mellom og litt for mye liv som skal skrelles vekk fra fiendene.

Double Fine, som har utviklet spillet, har prøvd å tilføre kampene litt dybde ved å gjøre det mulig å samle på battle-stamps, noen slags kort du kan aktivere i forkant av kampene som for eksempel lar deg regnerere liv, utføre kraftigere angrep eller få ulike tilleggangrep, men det er dessverre ikke nok til å redde kampene fra å bli for ensformige.

Spillets artistiske uttrykk er originalt og imponerende godt gjennomført. Den sjarmerende tegneseriegrafikken passer spillet perfekt. De ulike miljøene er varierte og usedvanlig detaljrike, og selv om man alltid har fornemmelsen av at det er kveld og litt for sent for små barn å være ute er det slettes ikke mørkt og vanskelig å se. Tvert i mot. Det er mer som å være ute en mild og lun sensommerkveld.

Costume Quest gir deg mye for pengene. En dunkel men sprudlende fargepalett, et stemningsfullt lydspor og uskyldig, men herlig humor gjør Costume Quest til et koselig spill som er lett å like. Det er sjarmerende, morsomt, og faktisk veldig spennende. Det tar ikke seg selv for høytidelig, er akkurat så småbisart som en kan forvente av et spill fra Tim Schäfer og Double Fine, og vil passe utmerket godt inn i din nedlastbare spillsamling.

Costume Quest er en underhypet og bortgjemt genistrek som fortjener all oppmerksomhet det kan få. Det er absolutt verdt din tid.

Samlet karakter: 9/10
1