Ratchet & Clank

Ratchet and Clank har lenge vært en av mine favorittserier når det gjelder spill, og helt siden jeg for første gang prøvde demoen på min PS2 har jeg vært en stor fan av det fantastiske spilluniverset. Uheldigvis fikk jeg aldri tak i originalspillet i sin tid, og da jeg fant det brukt på gamestop årevis senere nølte jeg naturligvis ikke med å bla opp de 50 kronene kassamannen krevde for det så sårt savnede plattformeventyret. Nå, etter 20 timer med variert spenning, er jeg klar til å sette karakter...

Plattformsjangeren er kjent for de fleste, og det med god grunn. Med gameplay som er lett å sette seg inn i passer sjangeren for så og si alle, og det ville vært vanskelig å skulle forestille seg en spillbransje i dag uten den. Plattformspillenes overgang til 3D var dog ikke bare en dans på roser, og flere av de tidligste tilskuddene led av dårlig kamerakontroll og andre frustrerende problemer. Ratchet and Clank, originalspillet i Insomniac`s nyeste spillserie, unngår enkelt det meste av dette, og med få feil ender det opp som et eventyr enhver PS2-eier bør ta en kikk på.

Det hele starter på planeten Veldin, hjemplaneten til Ratchet. Mens han jobber med den siste finpussen på romskipet sitt, styrter plutselig et annet fartøy et stykke bortenfor. Nysgjerrig som han er bestemmer Ratchet seg for å undersøke skipet, og finner dermed Clank, en liten grå robot som har rømt fra fabrikken den ble skapt i. Clank forteller om den onde rikmannen Chairman Drek`s planer om å bygge sin egen planet, og intensjonene om å stjele deler fra andre verdener i prossessen. Uvillige til å se på resten av galaksen råtne legger den nye duoen ut på en vill ferd for å stoppe den forskrudde millionærens onde planer, og så er eventyret i gang.

Om historien i Ratchet and Clank ikke er av de mest originale, er det fortsatt en grei avledning fra det vanlige gameplayet. I tillegg åpner den for en herlig humor, som gjennomsyrer eventyret hele veien gjennom og gjør det morsomt å spille. Figurene har som regel et sprøtt design, og ofte også typiske tegnefilm-personligheter. Det går som regel ikke en eneste cutscene uten en komisk hendelse, og dette gjør at eventyret føles friskt og nytt til tross for den litt vel tradisjonelle historien.

Det må likevel sies at den delen av Ratchet and Clank som virkelig skinner, er gameplayet. I tillegg til tradisjonell plattforming er nemlig våpen og utstyr en viktig del av spillet, og med haugevis av kule duppeditter og samleobjekter har spillet noe for enhver smak. Utvikler Insomniac har virkelig vært kreative på denne siden, og uansett om man ønsker å pepre fiendene med blasteren eller omforme dem til sauer med den artige Morph-O-Ray, finnes det alltid en måte å komme seg videre på. Flere typer romskip blir også tatt i bruk, og med et enkelt og originalt system for å reise fra planet til planet kan ikke oppdragsstrukturen kalles annet enn god.

Variasjon er også et stikkord når det gjelder Ratchet and Clank, og om man så kjemper mot en gigantisk boss, plaffer ned fiender med et rakettvåpen eller løper opp ned på en av spillets mange metalloverflater er det alltid like spennnende å komme seg fram til målet. Som sagt finnes det et enormt utvalg av utstyr i spillet, og flere av disse åpner også for nye typer plattforming. Eksempelvis vil bruken av Grind Boots la deg skli bortover togskinner og lignende, mens et Hologuise får deg til å se ut som en av fiendene i det du infiltrerer basen deres. Dette legger et helt nytt lag av spenning oppå den vanlige plattformingen, og sørger for at det aldri blir kjedelig å spille Ratchet and Clank.

Variasjon og spenning til tross, selv ikke vår alles kjære plattformduo er perfekt på alle punkter. Det største problemet ligger i kontrollen - selv om den følger det vanlige oppsettet for slike spill kan den av og til føles litt seig og vanskelig å beherske. Autosiktesystemet kunne godt trengt litt finpuss, og uten evnen til å bevege seg mens man skyter ender man ofte opp med å ta ut fiendene på avstand fremfor midt i kampens hete. I tillegg har spillet noen rimelig urettferdige checkpoints; Dersom man dør vil alle fiender du tidligere drepte returnere, mens ammunisjonen din forblir brukt. Dette fører til at man raskt må dra tilbake til tidligere planeter for å finne penger, noe som kan virke som en gledesdreper i ellers så strålende spill.

Selv om det finnes noen feil i kontrollen, er Ratchet and Clank et nydelig skue også visuelt sett. Man besøker 18 forskjellige verdener i spillet, deriblant både futuristiske storbyer, krigsherjede ødemarker og mørke romstasjoner. Også her er variasjonen stor, og de forskjellige planetene ser virkelig flotte ut. Spillet er ekstremt detaljrikt, og med vakre miljøer og hysteriske karaktermodeller viser det virkelig hva man kan få ut av en Playstation 2. Musikken er også fremragende, og de flotte tonene som passer perfekt til områdene rundt deg legger et ekstra lag atmosfære til den nydelige grafikken. I tillegg er stemmeskuespillet godt utført og gir virkelig personlighet til de forskjellige figurene i spillet.

For å oppsummere må jeg si at Ratchet and Clank er et veldig godt stykke plattforming, som med sitt enorme våpenutvalg og varierte underholdning er like spennende hele veien gjennom. Spillet har noen få problemer, som i hovedsak ligger i checkpoint- og siktesystemet, men disse blir aldri såpass irriterende at de ødelegger for resten av opplevelsen. Nydelig grafikk og musikk gjør spillet ekstra atmosfærisk, og sørger for at dette er en spillopplevelse du ikke vil glemme med det første. Ratchet and Clank er et spill som hører hjemme på enhver PS2-konsoll, og er et eventyr du ikke kan gå glipp av.

Grafikk: 9
Gameplay: 8
Lyd: 9