WWE 12

WWE 12. Det siste av de årlige wrestlingspillene utgitt av THQ. Dette var spillet hvor serien skiftet navn fra Smackdown vs Raw [årstall] til bare WWE [årstall]. Dette var spillet som skulle velte om på hele serien og reintrodusere måten man oppfattet wrestlingspill. Gjorde det det? Tja...

La oss starte med en av de største og viktigste forandringene i spillet; Den såkalte Predator Teknologien. Det nye bevegelsessystemet som skulle føre til mykere overganger, mer dynamisk gameplay, penere animasjoner og så mye mer. Det er helt klart en forbedring fra det ugudelig dårlige systemet de hadde tidligere, men det sier ikke så mye med tanke på hvor stivt og unaturlig de forrige spillene føltes. Er det like, eller i det minste i nærheten av så bra som THQ skulle ha det til? Nei. Nei, det er det ikke.

Ikke i nærheten en gang. Spillet er fortsatt overstrødd av bugs. Du ligger enten for lenge nede eller spretter usaklig fort opp igjen. Animasjonene passer ikke sammen, gameplayet kan oppfattes som hakkete til tider og targeting-systemet som kommer i bruk når det er flere motstandere er helt på jordet. Jeg er stort sett ikke for å ikke ha "Friendly Fire", men her ville det virkelig vært en fordel. Hvorfor i helvete skulle jeg ville angripe partneren min, hvis jeg uansett må fortsette matchen? Hvorfor i satan vil targeting-systemet heller ha meg til å kaste meg mot typen som står på andre siden av ringen, i stedet for han som bokstavelig talt er noen centimeter fra nesetippen min? Og hvorfor, HVORFOR har de gjort det slik at Tag Team angrep må startes på et bestemt tidspunkt(det er snakk om noen få sekunder du har tid til å trykke) for ikke å bryte opp grapplen og ødelegge for partneren din?!

Nei, Predator teknologien var en gigantisk flopp. Grafikkmessig er spillet greit, hvis du syns hakkete, bugga PS2-verdig grafikk med stygge ansiktsanimasjoner og publikum som ser ut som det er laget til Nintendo 64 er greit. Det virker som om THQ har lagt all fokus på å få wrestlerne til å se bra(les: okei) ut og driti lang marsj i resten, noe som både får spillet til å se ubalansert og ufattelig stygt ut.

Lyden i spillet varierer fra ikke verst til helt på trynet dårlig. Voice-actingen til wrestlerne, entrance-musikken og bakgrunnsmusikken holder en grei standard, mens kommentatorene, publikum og lydeffektene høres helt forferdelig ut. Kommentatorene er følelsesløse, statiske og sier den samme linjen minst elleve ganger i løpet av en match, men publikum kun klarer å enten klappe svakt eller lage en slags lyd fra langt nede i mageområdet som hvis du legger godvilja til kan tolkes som buing.

Nei, skal man gå i detaljer er ikke WWE 12 det helt store. Det er mange småfeil her og der, spillet hadde rett og slett hatt godt av å finpusses litt mer. Dette ville de unngått hvis de ikke pumpet ut nye spill hvert år, men det kommer jeg litt mer tilbake til senere.

La oss snakke litt om spillopplevelsen, noe som faktisk er det viktigste i et spill. På mange måter er WWE 12 en nokså autentis simulator av WWE-universet. Du føler på en måte at du er med i wrestling-ringen og gameplayet har mange gode sider ved seg, som for eksempel variasjonen, de mange match-typene eller de nesten uendelig mange forskjellige movesets, entrances eller superstars du kan lage selv.
Sistnevnte har alltid vært noe av det beste med WWE-spillene. Er det noe de får til så er det å gi deg valgfrihet og muligheten til å virkelig lage din drømmewrestler. Dette har de ikke forandret på i WWE 12, Create-A-Superstar-modusen er fortsatt utrolig detaljrik og velgjort. Men, og det er et stort men, dette har vært faktum de siste tre spillene. CAS-delen av spillet er solid, det er det ingen spørsmål, men hva gjør WWE 12 for å gjøre det bedre? Utrolig lite, det er svaret.
De eneste nye funksjonene i CAS-delen av WWE 12 er muligheten til å lage din egen arena og muligheten til å lage entrance videoer til wrestleren din ved hjelp av en ferdig laget mal. Sistnevnte er for så vidt veldig hjelpsom, men det er ikke de helt store forbedringene det er snakk om her. Don't fix what is not broken, heter det, men i stedet for muligheten til å lage din egen arena, hva med flere måter å lage egne signaturangrep på? Hva med et mer detaljert Create-A-Team-system eller bedre online sharing? Som sagt, CAS-delen av WWE 12 er velgjort, men det er mye unødvendig drit som heller kunne vært byttet ut med noe nyttig.

Spillet har mange forskjellige spillmoduser, som for eksempel Road To Wrestlemania(aka Story Mode), Create-A-... som jeg allerede har snakket litt om, WWE Universe(din egen WWE-verden, med rivalerier, tittelmatcher osv), så vel som Online Play og Quickplay. Hvordan funker disse forskjellige spillmodusene? Vel:
Road To Wrestlemania er en dårlig storymode, med god historie, men dårlig utførelse. Det eneste du gjør er å ta match etter match etter match, og du får stort sett ikke fullføre matchen en gang, fordi målet med matchen er stort sett å skade motstanderen din så så mye, for å få neste cutscene til å begynne å spille. Den er monoton, kjedelig og alt for lang, det eneste positive er at historien, som spilles fra tre forskjellige synsvinkler, i det minste er original og ærlig talt bedre enn mye WWE selv lager.
WWE Universe er gøy, men mister fort appellen. Som så mye annet i dette spillet kunne denne modusen trengt litt finpussing. Random cutscener som ikke passer inn i historien, samme cutscene som skjer igjen og igjen og igjen, mangel på ønsket mengde valgfrihet og lignende er ting som trekker ned. WWE Universe er, sett bort i fra Create-modusen, den beste delen av WWE 12, men det kunne trengt en god del finpussing.
Online Play funker fint når serverne faktisk fungerer. Oppsettet er helt greit og du kan spille de fleste matchene med mennesker fra hele verden. Det er alt for mye lag og servere som plutselig kutter, og Online Sharing'en av selvlagde wrestlere osv er ikke så god som en skulle ønske. Online-modusen er ikke særlig god, men ikke kjempedårlig heller.

Alt i alt er min konklusjon at WWE 12 er et greit spill, som i grunn kunne vært veldig bra om det bare hadde vært mye mer finpusset. Hadde THQ sluttet å pumpe ut årlig utgivelser og faktisk satt seg ned og finpusset og laget et seriøst wrestlingspill kunne dette blitt veldig bra. Det eneste du trenger årlige utgivelser til er nye wrestlere osv, men dette kunne lett fikses ved hjelp av DLC'er.

WWE 12 er det beste wrestlingsspillet til denne generasjonen med konsoller, men det sier strengt tatt ikke så mye...

Grafikk: 5
Lyd: 6