Borderlands 2

Skrevet av: Waste   2012-10-16

Utviklet av Gearbox Software til PS3, Xbox 360 og PC.

Utgitt 21. september i Europa av K2 Games

Spilt på: PS3

Historie

Borderlands 2 foregår på samme sted som det første Borderlands-spillet, nemlig Pandora. Du spiller en «vault hunter» som er på jakt etter et hvelv. Dette hvelvet inneholder det ultimate monsteret på Pandora, «The Warrior». For å åpne hvelvet må man bruke en spesiell nøkkel. Du er selvsagt ikke alene om å ha lyst på denne nøkkelen og blir dermed tatt opp i en kamp om å komme til nøkkelen først mot en mindre snill mann kalt Handsome Jack.

Spillet starter med at du prøver å få tak i Jack ombord i et tog, men det viser seg at han har lurt deg. Han prøver å ta livet av deg, men mislykkes. Derfor våkner du opp på en isbre og møter en robot kalt «Claptrap». Du får beskjed av en mystisk kvinne som stadig vekk kontakter deg om at roboten kan hjelpe deg av isbreen og videre til en by hvor en motstandsbevegelsen Crimson Raiders befinner seg. Her begynner den lange reisen og det lange samarbeidet med Crimson Raiders om å stoppe Handsome Jack.

Gameplay

Gameplayet i Borderlands 2 er så og si likt forgjengeren. Dette er et rolleskytespill basert på et vanlig FPS-kamera. Du spiller spillet som det skulle vært to ting: Nemlig et rent skytespill og et rollespill. Du velger mellom fire forskjellige klasser, alle med hver sin spesialitet. Her er det standard rollespillelementer som gjelder: Tanker, healer, DPS og long range. Spillet blir også krydret med utallige skytevåpen, nivåer (med en topp på 50) og noe kalt «Badass ranks». «Badass ranks» bygger på utfordringer som du klarer. Dette kan f.eks være å skyte 50 fiender av et spesielt slag, finne spesielle steder eller symboler og ta enkelte fiender uten å miste liv selv. Dette er bare noen av mange. «Badass ranks» gir deg permanente bonuser som prosentpluss til liv, kjappere lading osv. Rangene følger også hver eneste spiller du spiller, så om du starter på nytt med en ny karakter, vil rangene fra forrige karakter følge med, men utfordringene kan tas på nytt.

Spillet oppleves best i flerspiller, da spillet fort kan bli ensformig alene som følge av blant annet manglede variasjon i fiender. Spillet har også stor gjenspillingsverdi pga flerspillermodusen. Borderlands 2 er dessuten stappfullt av sideoppdrag som alle burde oppleves!

Lyd

Borderlands 2 byr på mange morsomme og spennende lyd-sekvenser. Lyder fra forskjellige skytevåpen kan være alt ifra veldig tilfredsstillende til plagsomme (man finner våpen som prater til deg når du skyter). Lydene under kampsekvenser kan være litt av et kaos, men man har alltid et slags begrep på hvor skytingen eller folk kommer fra pga lydbildet. Spillet byr dessuten på et godt soundtrack med et stort spenn i sjangre: Man finner blant annet dubstep, typiske rockelåter og klassisk-inspirert musikk. Spesielt åpningssporet laget av The Heavy med navn «The Short Range Hero» (også brukt i Batman: Arkham City) satte stemningen i full sving.

Grafikk

Borderlands 2 har en stilren grafikk som bygger veldig rundt at verden skal se ut som en tegneserie. Grafikken er litt oppusset siden forgjengeren. Den passer veldig godt inn i spillet, men er nødvendigvis ikke den aller beste spillverden har sett i dag. Den kommer kanskje ikke best mulig frem da miljøet har en tendens til å bli ensformig enkelte steder.

Borderlands 2 er et spill som kan by på timer og timer med moro. Spillet har en humoristisk atmosfære over seg som byr på mengder med genial humor og lattersekvenser. Selv har jeg spilt igjennom spillet to ganger og føler meg enda ikke ferdig med det: Jeg har bare lyst på større og bedre våpen hele tiden.

Historien i Borderlands 2 er ikke hovedfokuset og det er greit: Spillet byr på et solid gameplay og flerspillermoro i stedet. Fordi det skal sies, spillet er helt klart best med en venn.

Borderlands 2 er imidlertid ikke perfekt: Spillet har lite variasjon i fiender og miljø. Dessuten kan kartet by på en del frustrasjon for enkelte, da det kan være vanskelig å finne fram enkelte ganger. Siden spillet er spilt på konsoll byr det på noen lagg-problemer når det skjer mange ting på skjermen. Menyer er heller ikke skreddersydd for flerspiller på delt skjerm. Allikevel vil jeg si Borderlands 2 er et veldig solid spill og helt klart en av de bedre spillene i år!

Flerspiller: 9/10

Enkeltspiller: 8/10

(I Borderlands 2 kommer dessuten en gjeng med DLC-er som blir utgitt med jevne mellomrom. Disse kan inneholde alt i fra nye steder, til våpen, klasser og nye oppdrag. Det er selvsagt både positive og negative ting med dette: Det blir mer innhold å spille gjennom, men også mer penger ut av lommeboka)

Samlet karakter: 8.3/10
1
2