Pokémon Black/White 2

Game Freak har for første gang brutt med den klassiske tradisjonen - i stedet for det alle gikk ut fra kom til å bli et Pokémon Grey, har de laget direkte oppfølgere til Pokémon Black & White Version. Har dette prosjektet lykkes?

Pokémon er et ord nesten hver eneste person i et utviklet land har hørt. Det som startet med en videreføring av Satoshi Tajiri's hobby med å samle på innsekter, har utviklet seg til å bli et av verdens største merkenavn. Det har ført til tegnefilmer, tegneserier, kosedyr, samlekort, spillekort, klistremerker og så videre og så videre... og så klart selve kjernen: Version-serien, som startet som Red & Green i Japan i 1996. Mitt eget Pokémon-eventyr startet med Crystal Version, og deretter Yellow, Ruby, Diamond, HeartGold, Black og nå Black 2. Det er et eventyr som har hatt faste tradisjoner, et gjennomgående tema om godt og ond og kjærligheten mellom Pokémon og trener, og et melkenivå som få, men som likevel har holdt på kvaliteten og interessen til millioner av fans. Black & White 2 er intet unntak.

Selve gameplayet er enkelt å forstå, men vanskelig å mestre - akkurat som vi liker det. Altså, vanskelig å mestre hvis du skal spille mot andre spillere. Hvis du bare spiller mot datamaskinen trenger du ikke mer enn grunnleggende kunnskaper for å klare deg, men det er likevel svært underholdende. Selve spillet omhandler lommemostre(Pocket Monsters), et ord som blir forkortet til Pokémon. Disse skal du, som en Pokémon-trener fange, trene, og bruke til å sloss mot andre treneres Pokémoner.

Gameplayet foregår på to forskjellige arener: der du går vanlig rundt i grotter og byer og gress, hvor du kan snakke med andre karakterer, fiske osv., og det som er selve kjernen i spillet: kampene. Disse foregår med et turbasert kampsystem, hvor du velger en handling, motstanderen velger en handling, og hva som skjer avhenger av hvilke handling som ble valgt: om du vil angripe, bruke en gjenstand, prøve å fange Pokémonen, stikke av, eller bytte til et annet monster. Det høres enkelt og greit ut, men blir en smule mer komplisert med tanke på at det finnes 649 forskjellige monstre, 17 elementer som har direkte effekt på kampen(ild er bra mot gress osv.) og 559 forskjellige angrep. Dette blir begrenset av at hver Pokémon bare kan ha fire angrep tilgjengelige samtidig, og at hvert monster bare har spesifikke angrep det kan lære. Hvis du bare spiller gjennom eventyret er det ikke nødvendig å dykke dypt ned i systemet, men hvis du skal spille mot andre spillere, er det en stor fordel å kunne alle monstrene, angrepene og de vanligste kombinasjonene utenat.

Når man spiller Black & White 2, kommer man ikke utenom 2-tallet. Spillene er direkte oppfølgere til Black & White, og foregår to år etterpå. Et litt annerledes Team Plasma holder igjen på med ulumskheter, og det er opp til spilleren å stoppe dem. Samtidig som du slår gymmer på vei mot Pokémon-ligaen. Og deltar i verdensturneringen. Og prøver å fylle Pokédexen med 649 navn. Og får disse opp i høy level. Og dykker dypt ned i grotter på jakt etter legendariske beist. Og besøker mamma en gang i blant. Og spiller mot andre mennesker, som er betraktelig vanskeligere motstandere enn datamaskinen. Det er altså nok å gjøre i spillene.

Sammenlignet med de gamle spillene i serien, er jeg svært godt fornøyd. Game Freak har tilført nok nytt innhold til å holde spillet friskt, lagt igjen godbiter til de av oss som har fulgt serien siden starten, og samtidig holdt på kjernen i spillene. Hvis du er en av dem som ikke liker designet på de nyere generasjonene, frykt ikke, det er lett å sette sammen et lag med bare gamle Pokémons.

Alt i alt har Game Freak laget to fabelaktige spill med Black & White 2. Jeg vet at de kommer til å holde 3DS-en min surrende i månedsvis framover, akkurat som de forrige generasjonene. Hvis du lurer på å skaffe spillet, vil jeg gi forskjellige anbefalinger alt etter erfaringen din: Hvis du er helt ny til hovedspillserien, enten start med HeartGold/SoulSilver, hvis du vil oppleve en remake av en av de eldste generasjonene, eller Black/White, som gir en svært god nybegynnerinnføring i serien, er ment å være en ny begynnelse, og legger bakgrunnshistorien for Black & White 2. Hvis du derimot er en Pokémon-veteran som enten har spilt hver eneste generasjon opp til nå, eller har hoppet over et par, er det ingen bedre steder å plukke opp igjen serien enn i Black & White 2. Game Freak har laget to ypperlige spill, som bør oppleves av alle med virtuell eventyrlyst og tilgang på en Nintendo (3)DS.

Pluss
-Utrolig bra kampsystem
-Mye å gjøre