Bayonetta

Bayonetta er et action/slåsspill (såkalt beat'em up). Spillet er laget av Platinum Games og publiseres av Sega. I selve gameplayet er Bayonetta et slåssespill med fokus på å utføre ulike komboer, men kanskje noe av det viktigste i gameplayet er å kunne ha raske nok reflekser til å komme seg unna angrep fra fienden helt i siste liten.

Historien i spillet begynner i en kirkegård. Her ser vi en nonne og en mann med bowlerhatt som står foran en grav. Tilsynelatende står nonnen med bibelen i hånden og leser Guds ord. Mannen med bowlerhatt, Enzo, babler i vei om at det er hans bursdag idag og at han gjerne kunne ha tenkt seg hjem. Plutselig viser Guds lys seg og hans engler sendes ned fra himmelen. Da bryter helvete løs. Gjennom en rekke halsbrekkende stunt dreper nonnen englene en etter en, før hun kaster klærne sine og skaper nye klær ved å forme en tettsittende drakt av sitt eget hår. Nonnen er Bayonetta, og dette spillet er rått. Etter denne pompøse introduksjonen til spillet skrus tempoet i historiefortellingen utrolig nok sjelden ned. Hoveddrivet i historien er at Bayonetta ikke vet hva som er hennes oppgave i livet. Hun lider av hukommelsestap. Hun blir tipset av Enzo at hun bør finne en ting kalt "The eye of the world", en ekstremt verdifull juvel. Hun drar ut på leting etter juvelen, og etterhvert som hun kommer nærmere denne, husker hun mer og mer av sin fortid. I sin kamp om å finne juvelen må hun gå løs på himmelens engler, for i dette spillet er det himmelen og ikke helvete som er din fiende.

Man spiller altså som Bayonetta. Hun er en supersexy heks med superkrefter. Ved riktig bruk av knapper og med riktig rytme kan man utføre kraftfulle komboer for å knuse sine fiender. Man kan også utføre tortur-angrep hvor man torturerer fiendene med ulike middelalderske tortur-redskaper. Ved egnede tidspunkt kan man også utføre super-angrep hvor håret til bayonetta blir formet til gigatiske monstre som spiser fiendene eller gigantiske never som hamrer løs på fienden. Man har også muligheten til å benytte forskjellige våpen i sin kamp med englene. Våpen man kan benytte er blant annet sverd, klør og revolvere på både hender og føtter.

Hvis du ikke allerede har fått inntrykk av at dette spillet er ganske sinnsykt, så må jeg utdype det mer. Dette spillet er ganske sinnsykt. Og noe av det som gjør at spillet nesten blir litt for mye av det gode er cut-scenene. Her er det rå action, høy fart, sakte film og sekvenser av en alltid sexy Bayonetta som dreper engler så blodet spruter. Spillet har en 18-års aldersgrense. Allikevel glemmes ikke historien i det hele og cut-scenene inneholder også noen rørende øyeblikk. Det tar litt tid å komme inn i dette universet og måten skaperne forteller historien på, men når man er over denne terskelen er det hele veldig forfriskende.

Design av alt fra fiender og omgivelser til animasjoner av komboer er gjort på en veldig bra måte. Grafikken er drit bra. Jeg spilte spillet på playstation 3, og spillet hadde noen små feil på det tekniske området. Når mye skjedde på skjermen kunne spillet bli tregt, lagge eller få dårligere grafikk for en kort periode. Jeg har lest at xbox 360 versjonen av spillet skal være bedre på dette området. Jeg merket uansett ikke så mye av disse problemene når jeg spilte. Allikevel synes jeg det er veldig dumt at slikt skjer med tanke på at playstation 3 eiere får et dårligere produkt. Alt av design er uansett bra i spillet.

Dette er et spill for de som spiller mye. Allikevel er det mulig å bare trykke i vei på de ulike angrepsknappene (button-mashing) for å bekjempe fiender. Dette vil fungere bra så lenge man greier å dukke unna angrep fra fienden i siste liten. Å dukke unna slik vil gjøre at omgivelsene går i sakte film i forhold til deg selv og du vil ha muligheten til å gjøre mye skade på fienden. Du kan også øve deg på å utføre ulike komboer ved riktig knappetrykking og rytme, noe som vil være en utfordring egnet til de som spiller mye.

Det du får i dette spillet er et solid slassespill med mange underholdende måter å drepe fienden på. Du får en nesten på kanten actionfylt historie som også er veldig underholdende. Du får en god vanskelighetsgrad med smarte fiender og episke boss-fights. Jeg, som knapt har spilt noen slåssespill med unntak av super smash bros. spillene, syntes at hele spillopplevelsen var veldig original. Devil May Cry spillene skal likne en del på dette spillet, så hvis du likte de er det høy sannsynlighet for at du kommer til å like Bayonetta. Jeg likte Bayonetta sykt godt. Det er forfriskende, actionfylt og nesten aldri kjedelig. Det som hindrer spillet i å få toppkarakter er de få gangene tekniske problemer kom i veien for spillopplevelsen. Noen spillmekanikker, som å kjøre motorsykkel, fungerte heller ikke bra.

Samlet karakter: 8.5/10
1
2