Skrevet av: Waste   2012-10-23

Dishonored
Utviklet av Arkane Studios til PS3, Xbox 360 og PC

Utgitt 12. oktober i Europa av Bethesda Softworks

Spilt på PS3

Historie

Dishonored tar sted i en by kalt Dunwall, en by plaget av pest. Du spiller Corvo Attano, en høyt respektert livvakt for keiserinnen. En dag blir keiserinnen drept og Corvo er den eneste som er igjen på stedet. Han blir beskyldt for drapet på keiserinnen og må dermed sette ut på en lang ferd for å renvaske sitt eget navn og finne de ansvarlige for drapet på keiserinnen. Tidlig i sin reise møter Corvo på en mystisk mann kalt «The Outsider». Han vil prøve å hjelpe Corvo ved å gi ham magiske krefter. Dishonored tar sted sent på 1800-tallet, mot begynnelsen av 1900-tallet.

Gameplay

Her er kanskje Dishonored sin sterkeste side. Spillet kan spilles på hele tre forskjellige måter. Du velger selv om du vil prøve å komme deg igjennom nivåer uten å bli sett, drepe alle du ser eller snikmyrde. Det skal sies at spillet oppfordrer deg mer til å bruke noen metoder enn andre, men du har selvsagt et fritt valg hvilken vei du måtte ta. Dishonored er bygd opp med et vanlig førstepersons kamera. Du har muligheten til å ha sverdet i en hånd og pistol, armbrøst, magi osv i andre hånd. Førstepersons kamera kan bli litt irriterende til tider fordi det er ikke alltid like lett å navigere sverdet rundt som du selv vil. Når en nevner magi kan man også nevne at du har et ferdighetstre som du kan bruke aktivt. Dette treet kan brukes via at du finner runer til å låse opp eller oppgradere forskjellige ferdigheter. Her finnes det alt i fra å kunne ta kontroll over rotter/mennesker, til å rett og slett bare tåle mer. Du har også muligheten til å finne bein (skjellet). Disse kan brukes til å få passive bonuser, men du kan kun bruke et viss antall om gangen. Det skal også nevnes at NPC'er (fiender du ikke kan kontrollere) kan virke litt dumme i blant. Det er mange av de som virker ute av stand til å se over seg. Du kan henge en meter over hodet deres og se ned på de, men de enser engang ikke at du er der. Snikingen kan også være krunglete til tider fordi det er vanskelig å bruke en ferdighet som heter Blink med perfeksjon. Blink er en ferdighet som skal kaste deg fra et sted til et annet med utrolig høy fart. Når du skal opp vegger osv må du sikte veldig nøye for å sørge for at du ikke detter ned i stedet for å komme dit du egentlig vil.

Dishonored er veldig unikt på noen måter. Jeg har aldri prøvd et spill hvor man kan kontrollere rotter/mennesker for å ta alternative veier for å komme seg frem. Jeg har heller aldri prøvd et spill hvor man kan gå igjennom hele spillet utenom å drepe en eneste person.

Dishonored har også mange side oppdrag som du får underveis.

Lyd

Spillet kan by på mange spennende lyder og passende musikk. Lyden og musikken gir et innblikk på det meste som skjer i spillet. Blir du sett, blir det spilt av en spesiell lyd. Er du på vei til å bli jaget, kommer det et spesielt musikkspor som fort forbindes med nettopp dette. Stemmeskuespillet er også gjennomført på en god måte og vaktene er ikke redde for å spytte ut om hva de føler angående den jobben de har fått.

Lyden under kampsekvenser er også gode. Pistolen lager en veldig god og tilfredsstillende lyd når du fyrer, samme gjør armbrøsten. Sverdkampene har også et bra lydbilde.

Grafikk

Grafikken i Dishonored minner veldig om Bioshock. Det er heller ikke så rart da Arkane har laget Bioshock 2. Grafikken passer veldig bra inn i spillet og er med på å sette stemning på det hele. Det eneste som kanskje kunne vært gjort litt annerledes er miljøet. Miljøet kan fort bli litt ensformig, men det også har sin forståelige side. Det mørke miljøet er med på å sette stemning på hvilken tilstand byen er i.

Dishonored har som Bioshock, litt rare kroppsproporsjoner til tider. Blant annet har hendene en tendens til å være ekstremt store.

Konklusjon

Dishonored har veldig mye godt å by på. Mange gode gjennomførte ideer med en ekstra god smak. Du får en genuin god følelse når du kommer deg igjennom nivåer utenom at fienden engang enser at du er der. Du får også satt din egen tålmodighet på prøve igjennom nettopp dette. De har kommet opp med et gjennomført ferdighetsystem og en god måte for å utvikle det på. Du må bare ta tiden til gode å utforske forskjellige steder. Spesielle kameraer eller sekvenser når du snikmyrder er også ekstremt tilfredsstillende.

Dishonored har dessverre noen små problemer. De største er et noen ganger krunglete system angående snikingen i spillet. Andre er det noe vanskelige systemet de har brukt i nærkamp. Du legger veldig godt merke til at utviklerne ikke vil at du skal gå «head to head» mot en og hver mann. De har også noen små «bugs». På et stadie i spillet ble jeg blant annet sittende fast i mellom to steiner. Jeg kom meg ikke løs uansett hva jeg gjorde. På et annet punkt når jeg skulle hoppe ned ovenifra for å ta ut en fiende, bare datt jeg oppå hodet hans og forsvant utenfor broen.

Alt i alt har Dishonored veldig mye positivt og nytenkende å by på. Det er absolutt et spill verdt å ta en titt på.

Pluss:

Et veldig nytenkende og godt system ved å kunne gjennomføre spillet på tre forskjellige måter.