Skrevet av: Waste   2012-10-23

Silent Hill Downpour
Utviklet av Vatra Games til PS3 og Xbox 360

Utgitt 30. mars 2012 av Konami Entertainment

Spilt på PS3

Historie

Du spiller Murphy Pendleton, en fange ved et noe spesielt fengsel. Spillet starter med at du skal ta livet av en mann som de ansatte ved stedet ikke akkurat nekter deg å gjøre. Murphy blir deretter overført til et annet fengsel, men reisen går ikke helt som planlagt. Bussen kjører av veien og krasjer. Du våkner opp som den eneste igjen på stedet og prøver derfor å komme deg vekk. Du jobber deg oppover til en by ved navn Silent Hill. En tilsynelatende normal og forlatt by, men som viser seg å være noe helt annet. Her starter den psykologiske reisen til Murphy Pendleton og alle hans livshendelser.

Gameplay

Silent Hill Downpour har mange små eller større feil på dette området. Spillet har en unik formel for Silent Hill-serien som går på hånd til hånd kamp. Dette bygger rundt at du skal plukke opp forskjellige ting i verden å bruke de som våpen. Dette kan være alt i fra stoler, murstein til øks eller slegge. Silent Hill har også så klart muligheten for å bruke skytevåpen, men du merker veldig fort at dette ikke er hovedfokuset deres. Hånd til hånd kampene er ekstremt upresise og krunglete. Ikke nok med at kontrollen i seg selv er krunglete, men det viser seg å være vanskelig å slenge våpenet rundt i den retningen du vil. Du kan ikke bære mer enn et nærkampsvåpen av gangen og sørg alltid for å plukke opp nye våpen fra tid til annen da våpenet ditt kan bli ødelagt av for mange slag. Spillet virker nesten til å ha et slags tur basert system, hvor du og fienden bytter på om hvem som skal få lov til å slå. De bruker heller ikke lang tid på å kaste monstre i din retning.

Helsesystemet i spillet er heller ikke noe å rope hurra for. Det er kun to måter å se hvor mye liv du har igjen på. Du må dømme selv, via skadene på karakteren din eller trykke på pause og sjekke statistikken din. Dette er et utrolig krunglete og uoversiktlig helsesystem. Hvorfor ikke bare putte opp en prosent indikator på gjenstandsmenyen?

Silent Hill Downpour har noen positive områder. Stemningen i spillet er veldig skummel og passende. Man har også noen sekvenser i spillet som er skikkelig gjennomførte og mange side oppdrag. Spillet har også en spennende vri på en journal der hvor du utfyller den etter hvert som tiden går med gamle avisutklipp eller bilder. Det er også verdt å utforske Silent Hil pga alle samlingsgjenstandene som ligger rundt omkring. Silent Hill Downpour har også noen spennende gåter. Spillet er også proppfullt av referanser til tidligere Silent Hill spill (rommet i Silent Hill 4, musikk fra Silent Hill 2 osv)

Men igjen så har disse tingene en negativ side. Det virker som Silent Hill Downpour er litt ute etter å skyte seg selv i foten. Stemningen i spillet blir litt ødelagt av svak grafikk, trege innlastinger av teksturer og deres egen evne til å ødelegge stemninga via en filmsekvens eller et altfor opplagt svar på forskjellige lyder osv. Silent Hill Downpour venter også for lenge i mellom hver gode sekvens. Spillet har noen skikkelig gode sekvenser og flere som ikke er fullt så gode. Hver eneste positiv del ved spillet, har også sin negative. Utforskningen av Silent Hill er en god idé, men gjennomført på en måte som kan gjøre det veldig frustrerende å komme deg frem dit du faktisk vil. Noen av gåtene har en godt gjennomført sekvens, men flere går egentlig bare ut på å finne de riktige tallene på riktig sted.

Lyd

Stemningen i spillet sett rent lyd messig er ok. Lydene rundt omkring i hus osv kan få deg til å være på vakt hele tiden. Det som ødelegger er som sagt tidligere litt for opplagte svar på hva det er som lager lyden. Musikken (der hvor den befinner seg) passer bra inn i stemningen til spillet. Lydene i kampsekvenser derimot, er noe helt annet. De minner mer om en Steven Seagal film fra 90-tallet enn et Silent Hill spill. Slå lydene er forferdelige og det er så og si ingen lyd når du slår en fiende som ligger nede eller en som blokker.

Det er også en veldig stor blanding av kvalitet på stemmeskuespillet. Noen ganger spiller de greit, andre ganger spiller de veldig dårlig (de kan virke ute av stand til å reagere med følelser).

Grafikk

Som sagt tidligere er ikke grafikken i spillet noe å skrive hjem om. Grafikken er generelt svak og det hjelper ikke på at under mange filmsekvenser er ikke innlastingen av forskjellige teksturer skjedd før et lite stykke ut i sekvensen. Animasjoner er også stive, spesielt ved munnbevegelser og uttrykk i ansiktet (det er så og si ingen). Miljøet i Silent Hill er aldri vært spesielt kjent for å være varierende. Det er heller ikke tilfelle i Silent Hill Downpour.

Konklusjon

Silent Hill serien har noen helt geniale spill. Silent Hill 1 skiftet hele måten min å se på denne typen sjanger på. Silent Hill 2 kanskje enda mer. Silent Hill Downpour har prøvd å dra serien noe tilbake til denne tiden etter flere middelmådige spill. De er et godt stykke unna de også. Spillet har noen gode sekvenser, men for hver gode, har de to dårlige. Det er også et krunglete kontrollsystem og et ekstremt svakt kampsystem. De klarer å holde en del skummel stemning i spillet, men ødelegger for seg selv mer enn nødvendig på dette punktet også. Silent Hill Downpour er en slags sær smørje stiftet sammen med tanke på gamle storhetstider. De beste og underholdene sekvensene i spillet foregår når det kun er utforskning i bildet, og ingen monstre. Selv om dette også kan være noe frustrerende.

Silent Hill Downpour er verdt å ta en titt på, men ikke for fullpris og det er heller ingen hastesak.

(Silent Hill er i nyere tid blitt kjent som en serie som kastet rundt til forskjellige utviklere for å prøve å finne tilbake til seg selv).

Pluss