Batman: Arkham City

En kjærlighetserklæring.

-.. . -
Vinden slår over Gotham City. Den mørke korsfareren står vakt over dens innbyggere som så mange ganger før. Men noe har skjedd. Bruce Wayne, bedre kjent som Batman står ovenfor sin største utfordring på spillkonsoll noensinne. Heldigvis er han i toppform.

...- .- .-.
Det er gått ett år siden hendelsene i Arkham Asylum utspilte seg og ga Batman mentale arr for livet. Siden den gang har både han og hans verste fiender ventet. Ventet på et lite dytt som vil brenne opp verden. Verden har likevel ikke stått stille. Takket være en aggresiv kampanje har ordføreren bygget om en av de fattigste bydelene i Gotham om til et stort fengsel hvor det finnes ingen vakter, ingen regler og det er kun den sterkeste rett som gjelder. Men fengselet er ikke bare for kriminelle, også reportere, politiske motstandere og vanlige mennesker blir kastet inn i fengselet uten grunn. Når Bruce Wayne i en offentlig tale blir arrestert og ført inn i det gigantiske fangehullet begynner en intens kamp for å avdekke sannheten om hva fengselets egentlige formål er. Men du er ikke alene, sammen med deg står din trofaste hjelpere Robin og Alfred, og selvsagt din evige kittepinne(ikke feilskrevet), Kattekvinnen.

Sådan begynner kanskje det beste superhelt spillet på den moderne konsoll, og det setter en standard mange andre spillutviklere vil slite med i årene fremover. En av grunnene til dette er at spillutviklerene i Rocksteady faktisk engasjerer seg i det etablerte universet som er blitt skapt rundt Batman. Etablerte antagonister som Jokeren, Two-Face og Pingvinen er i storform, særlig Mark Hamill sin innsats som Jokerens stemme sprenger nye høyder over hva man kan uttrette som stemmeskuespiller, men historien er også fulladet av referanser til de mer sekundære skurkene i universet. Dette gjør at du vil spille gjenom både en eller to ganger etter at det 12-15 timer lange eventyret er over. Dette er faktisk kanskje det første spillet jeg har tatt opp bare for å lete etter noen skjulte beskjeder som ligger tilfeldig rundt om i den store verdenen du kan boltre deg i. Fremdeles den dag i dag hevder spillutviklerene at det er noen hemmeligheter som vi enda ikke har funnet i Arkham by.

.-. .- .----. ...
For det er ikke tvil om at Batman i spillet er skapt etter hvordan Bob Kane, Batmans skaper, visualisierte han engang i 1939. Fra Batmans evige prinsipp om aldri å ta et liv, til hvordan han så Gotham som et korrupt arnested for rettferdigheten til å kjempe. Rocksteady har gravd dypt i tegneserieheftene og skapt et spill og en stemning som bekrefter den plassen Batman har hatt i alle som engang var barn og unge voksne. Har du spilt "Arkham Asylum" vil du uten problemer sette deg inn i hvordan spillet fungerer. De fleste løsningene er nøyaktig de samme og du starter opp med de fleste av leketøyene du opparbeidet deg i forgjengeren. Kampsystemet flyter enda bedre nå, og det gir deg en utrolig følelse av selvtilfredsstilhet av å banke opp seksten skurker med en perfekt kombinasjon av takt og reaksjon. Etterhvert som historien går frem låser man opp nye leketøy som gjør deg farligere og farligere og mer effektiv for å kjempe den evige kamp.

Den visuelle stilen er også sterkt preget av Neo-gotic tankegang som Tim Burton preget de første Batman filmene med. Det er hele tiden mørkt og hele byen føles tegneserieaktig. Selv om Batman i media den siste ble portrert mer og mer realistisk, ref. Nolan, er det en klar fordel å holde den visuelle lekne stilen i dette spillet. Ikke bare gir deg legimitet til de mange historiehullene som spillet har, det gir også spilleren en følelse av å lese en interaktiv tegneserie. Bloddrama med realistisk design og tankevekkende teamer får heller være Metal Gear serien og Modern Warfare sin identitet, Arkham City er for oss som aldri blir lei tegneserier.

.- .-..
Så hva med selve historien? Det skal innrømmes at det ikke alltid er på like høyt nivå, men det er veldig mange store øyeblikk i historien som lar deg føle adrealinet mens du febrilsk prøver å gjøre de riktige tingene på det rette stedet mens fiendene ser vekk. For å rette på dette videreførte Rocksteady sideoppdraget med The Riddler. En historie som kan gå parallelt med hovedhistorien, hvor du må ta bilder av de rette objektene når du får en gåte. De har også pøst på med andre mindre sideoppdrag med andre skurker fra Batmans verden. Uten å avsløre noe om historien, så vil både Mad hatter, Deadshot, og Bane ta turen innom for å øke spillengden, men oppdragene de gir føles aldri repeterende eller som unødvendig. Jeg vil faktisk påstå at Deadshot sin sidehistorie faktisk får oss til å huske at Batman først og fremst er en detektiv, og gjør god bruk av de visuelle mulighetene.

I løpet av historien vil du besøke flere av stedene som har vært sentralt i den helhetlige Batman mytologien, blant annet bakgaten hvor alt startet, Gotham politistasjon og gamle tinghuset.

--. .... ..- .-..
For å si det kort så er Batman: Arkham City et spill som ikke kan bestemme seg om det er et åpen-verden eller historie drevet spill. Historien er utrolig intenst, med alltid noe man må nå, noen man må redde eller noe som går galt hvis man ikke gjør det raskt nok. Det kan både være en velsignelse og en forbannelse. Men det som gjør Arkham CIty til et unikt spill er at det er ingen andre som har klart å skape en spillopplevelse som er så trofast til kildematerialet som dette spillet. Det er ufattelig morsomt å være Batman og du vil føle deg som den mørke ridder innen du minutter etter du tar på deg kappen. Deretter vil du stige den høyeste bygningen, speide ut og gjøre det du var bestemt av skjebnen til å gjøre.

Medlemsanmeldelser7
Samlet karakter: 9.1/10
1