Skrevet av: Waste   2012-10-24

Resident Evil 6
-Utviklet Capcom til PS3, Xbox 360 og PC
-Utgitt 02. oktober 2012 av Capcom
-Spilt på PS3

2012 har hatt mange gode spillopplevelser å by på. For meg er det kanskje et spill jeg har ventet ekstra lenge på. Det er Resident Evil 6, og endelig har jeg fått hendene mine i det.

Resident Evil-spillene har en lang forhistorie. Serien startet allerede helt tilbake i 1996 og ble fort kjent som utrolig skumle, men underholdende spill. De eldre spillene har i følge mange, ikke vokst så godt med alderen, men for meg sitter nostalgien som et skudd. Resident Evil har ikke bare spill, men også fått utallige filmer, bøker og «lekefigurer» under beltet med årene.

I senere tid har Resident Evil beveget seg mer mot action-sjangeren. Capcom har klart og tydelig blitt preget av et morderne spillmarked. I stedet for skumle ganger, ekle zombier og hunder som skremmer vannet av deg når de kommer mot deg gjennom vindu, blir vi tilbudt: Store action-sekvenser, horder på horder av monstre og filmsekvenser som minner mer om film.

Capcom sitt nyeste tilskudd, Resident Evil 6 er heller ikke et unntak. Etter at Resident Evil 5 fikk blandet mottakelse bestemte Capcom seg for at de skulle gjøre spillet med et mer blandingskonsept. Blandingskonseptet vi får servert er litt horror-elementer og masse (!) action-elementer.

I Resident Evil 6 spiller man tre forskjellige kampanjer, med mulighet for å låse opp en til. Jeg syntes dette er et bra konsept fordi det gir oss litt mer valgfrihet til å kun velge og vrake litt hvor man vil begynne. I kampanjene spiller man karakterer som er kjente fra tidligere Resident Evil spill og noen nye tilskudd. Chris Redfield, Leon S. Kennedy og Sherry Birkin er kjent fra tidligere Resident Evil spill, mens Piers Nivans, Helena Harper og Jake Muller er nye. Du kan også låse opp en siste, hvor du spiller Ada Wong, kjent fra tidligere spill.

Historien til de forskjellige kampanjene starter på forskjellige tidspunkter. Noen på selve juleaften i 2012, mens andre starter nesten et halvt år senere. I forskjellige deler av verden er et viruset blitt sluppet løs, viruset er kalt «C-Virus». Det er forskjellige reaksjoner til dette viruset som gjør slik at du møter et stort hav av forskjellige monstre i Resident Evil 6. Kampanjene blir flettet fint sammen etter hvert som historien går, da flere av karakterene vil være på samme sted, til samme tid.

Leon sin kampanje er den med mest horror-elementer, Chris sin med action-elementer, Jake sin med en slags tilnærming til Resident Evil 3, hvor et stort monster følger etter deg hele tiden. Ada sin baserer seg mest på «stealth» med innslag av horror.

Selv syntes jeg spillet starter veldig svakt ved en slags opplæringsfase hvor du blir tvunget til å spille Leon. Det starter tregt og føles ut som spillet har en unaturlig oppbygging for å få ting til å gå sakte fremover. Spillet trekker seg derimot opp så snart man kan begynne å velge og vrake for hvem sin kampanje du vil spille.

Jeg startet på Leon sin og spilte gjennom denne alene for å få testet enspillermodusen ordentlig. Jeg skal innrømme at etter Leon sin kampanje hadde jeg fått nok av å spille Resident Evil 6 alene. Jeg satte meg derfor sammen med min samboer og spilte gjennom resten av spillet (Bortsett fra Ada sin da denne ikke kan spilles sammen med andre). Hele opplevelsen til Resident Evil 6 blir trukket opp ved å spille med en annen,selv om skjermen på en maskin er litt upraktisk fordelt.

Kontrollmessig i Resident Evil 6 har det skjedd ting. De har endelig gjort det mulig for spilleren å bevege seg samtidig som man skyter. I tillegg til dette har de krydret opplevelsen med mer aktive ting å gjøre. Man kan slenge seg rundt på bakken, gjemme seg bak gjenstander og sende et slag rett tilbake i ansiktet på en motstander om du klarer å trykke på knappen til riktig tid.

Resident Evil 6 har noen gode og sterke sider. De har brukt lys og andre visuelle effekter på en veldig god måte,selv om grafikken i seg selv ikke er banebrytende. De har også prøvd å gripe spilleren med en personlig vri mot karakterenes liv og hendelser. Selv liker jeg gode filmsekvenser så lenge det ikke føles som om de er stappet inn for å fylle spilletid, noe jeg ikke føler Resident Evil 6 har gjort. De forteller en historie som er engasjerende og spennende. Greit nok, den er klisjé, men det er veldig mange spill og filmhistorier den gang i dag.

Så sitter jeg igjen å spør meg selv: Lever Resident Evil 6 opp til de forventningene jeg hadde? Jeg var ganske sikker på at spillet skulle falle inn i mitt hjerte, noe det også har gjort. Det å adaptere seg etter hva som er skjedd med serien de siste årene er vanskelig for mange. Så jeg vil samtidig anbefale alle som forventer at Resident Evil 6 skal være likt som de eldre, om å styre unna. Forandringen er kommet for å bli. Selv har jeg klart å adaptere og anbefaler alle som vil ha et godt action-skytespill om å teste ut Resident Evil 6. Men for all del, spill med en venn!

Pluss
-Veldig bra visuelt.
-Bra flerspiller moro.