Asphalt Injection

Ubisoft i samarbeid med Gameloft er nok en gang ute med et nytt spill. Her gjelder det det å holde tunga rett i munn og spene seg fast når Ubisoft tar oss med i et nytt og heftig bilspill til Playstation Vita ved navn Asphalt: Injection.

Asphalt er et bilspill som skiller seg ut i sjangeren. Her kan alt skje samme hva. Jeg var litt skeptisk i startet, siden jeg lå helt bakerst og langt bak femtemann. Men så oppdaget jeg utviklerens fokus å sette spilleren i den situasjonen å tro at spillet er tapt før det har begynt, og faktisk klare å kunne vinne. Dette lykkes Gameloft med og god måte å skille seg ut fra sjangeren.

Spillet er et rent gatebilløp hvor det gjelder å være så lengst foran dine konkurrenter. Spillet tilbyr også Nitro som du kan bruke til å eliminere konkurrenter eller rekke lengere frem. For å eliminere konkurrenter trenger du bare å dytte dem inntil veielementer eller kjøre på dem med Nitro. Spillets karriere-del er på 20 del-serier og for å åpne opp en nye del-serie må du tjene stjerner ved å komme på første andre eller tredjeplass for hvert løp. Det samme gjeler med biler og annet du kan kjøpe med penger (dollar) du finner på banen.

Banene er delt utover hele verden og er minst 28 forskjellige baner med forskjellige miljø. Vel. Det er ikke alltid like varierende bestandig. Er greit nok, men ikke til et spill som dette. Designet er flott med landskapet og atmosfæren i spillet. Grafikken er ikke like god med krasjene eller på farten på bilene og bilene selv. Tekstilen er god, men mangler en smule noe Gameloft ikke har klart og få med. Men grafikken holder til håndholdt konsoll, men ikke det Vita-en kan prestere.

Lyden er noe annet. Bilene høres ekte ut i for hold til Ridge Racer på samme konsoll. Alt til krasj til Nitro klinger godt. Meny-musikken er bra, fenger noe, men i lengden kan den være irriterende og plagsom. Stemmen som ramser opp informasjon om banen før løpet er både nyttig og har ikke plaget meg mens jeg spiller. Men den kan også bli plagsom med kommentarer når spillet er i gang.

Det som løfter min mening om spillet er kontrollen og dens gode bruker vennlighet. Vita-en er god å holde og sitter perfekt i hendene. Gameloft har tilpasset spillet til konsollen slik at spillet ut nyter dens krefter og teknologi. Gameloft har erfaring med mobilspill så Vita-ens bevegelsessensor har de tatt godt vare på. Du kan skifte ut oppsettet til kontrollen slik at den passer for deg. Enten du liker gasse, gire og bremse med platen bak mens du vipper på Vita-en for å svinge, eller om liker best å bruke tastene og spakene. Det samme gjelder menyen: om du vil klikke på skjermen eller bruke tastene. Dette er det som gjør konsollen og spillet både bra og gøy og presser Vita-en til det ytterste.

Spillet står ikke alene med kun karriere-del, men og så en Freeplay-mode og en vellykket Multiplayer. I Freeplay kan du spille alene mot bot-er, eller med åtte venner igjennom alle modusene spillet har å by på. De er ikke særlig nyskapende, men de klassiske vi kjenner fra får av. Som: normalt løp, eliminere konkurrenter, løp på tid(race som har en klokke som teller ned) også videre. Dessverre virker modusen for lik hverandre og uoriginale. Det er en jeg syns skiller seg ut og det er Cap Race hvor du må kunne holde deg på veien og ikke bli tatt av politiet som prøver seg på alle mulige knep i arsenalet. Dette er en nyskapende og et skritt i riktig retning.(alle modusene er også inkludert i Karriere-delen)

Onlinen-en er godt gjennom ført og den beste online-en som er på Vita-en til nå. Det er plass til åtte spillere gjennom et tre runders løp. Level er inkludert, men har ikke noe å si siden du får bruker bilene dine fra karriere-delen og dekorere så mye du vil på de her som i resten av spillet.

Spillet er ikke noe stor tittel, men er du Racing fan og har en PS Vita så er det et godt kjøp. Kontrollen sitter kjørefølelsen er der fra start og til mållinja. Dette er et spill hvor alt kan skje, og alle kan klare sel om du ikke er racing fan.

Pluss: kontrollen kan innstilles, bruke skjermen eller tastene til å styre menyen, god kjørefølelse, god online og Freeplay-mode, og kan designe bilene slik en vil ha dem.

Minus: grafikken yter ikke konsollen, litte nyskapende moduser, og lyden ikke helt godt.

Gameplay: 8/10