Natural Selection 2

Call of Duty møter Starcraft 2 i Natural Selection 2. Et evolusjonistisk fortrinn, eller en unødvendig mutasjon? Markus har satt karakter

10 år etter den populære modden Natural Selection kom ut til Half Life lanserer studioet Unkown Worlds oppfølgeren. Et unikt spill som blander de høyst ulike sjangrene FPS og RTS.

Natural Selection 2 går ut på at man er en del av en av 2 lag, Marines eller Aliens. Innad i hvert lag spiller man som en soldat eller et romvesen med som mål å ødelegge motstanderens base i typisk RTS stil. RTS elementet kommer inn først og fremst i commander funksjonen. En fra teamet kan og bør nemlig ta på seg ansvaret som commandør. Da endres skjermbildet til en oversikt over hele kartet. Her er det ikke lenger om å ta ut så mange romvesner du kan eller ta ut kraft nodene til menneskene slik at de blir uten strøm. Men istedet bygge egne ressurs generatorer, bygge forsvarsmekanismer. spre såkalte cyst og med det spre romvesenet's territorium samt sørge for at troppene dine har alt de trenger. Man må altså lede soldatene samtidig som man bygger opp infrastruktur for å kunne støtte tyngre skyts for Marines og mer avanserte utviklinger for romvesene.

Dette gjør Natural Selection 2 til et spill som står og faller på samarbeid. Å ha en kommandør som kommuniserer med soldatene ute på feltet samtidig som soldatene kommuniserer seg imellom for å kontrollere områder, sette opp forsvars linjer, når de skal gå på offensiven og ikke osv er en essensiell del av spillet. Og uansett om du er alien eller marine kommer det alltid til å være situasjoner hvor det nesten er umulig å klare noe på egenhånd. Det finnes ingenting mer frustrerende enn å ha en gruppe lagkamerater som kaster vekk livet vekk meningsløst, eller ikke er samarbeidsvillig i det hele tatt. Men det er også dette som gjør spillet så bra. For det er først når alle ledd i næringskjeden samarbeider, at spillet skinner med sitt brilliante gameplay.

Å være med 2 skulks, som er hovedinfanteriet til romvesene å sette opp et ambush via ventilasjons kanalene, holde en defensiv posisjon som Gorge mens lagkameratene dine angriper en annen flanke eller være en del av gruppe marines som presser bak en exosuit med granat kastere og sveisere for å holde den i live er et unikt syn som de færreste skyte spill kommer i nærheten av.

En annen viktig styrke å nevne med Natural Selection 2 er atmosfæren. Den er rett og slett noe av det beste jeg har vært med på i min tid som spill entusiast. Redselen som plutselig setter inn når alle lys forsvinner og du hører power offline mens du i panikk skrur på lommelykten gjør at spillet føles mer troverdig, spenningsfylt samt mer underholdende. En innterresant ting utviklerne også har lagt inn med henhold til romvesene er at de har plassert kameraet inne i munnen til hovedinfanteriet. Dette gir bedre innlevelse i rollen som romvesen når du ser tungen virre og kjeften henge som en hund.

Grafisk står ikke spillet like sterkt. Grafikken er solid gjennomført men om man sammenligner den med større produksjoner ser man fort at det spillet har lav tekstur kvalitet, samt litt stive animasjoner. Det setter derimot ingen demper på spillopplevelsen ettersom designet og gameplayet er velgjort nok til at man ikke legger merke til det i stor grad.

Natural Selection 2 finner ikke nødvendigvis opp kruttet på nytt. Men det blander det beste fra to vilt ulike sjangre på en slik overbevisende måte at alle med en steam konto burde sjekke det ut.

+Innovativ kombinasjon som er godt utført.

-Enkelte stive animasjoner og svak grafikk for hva spillet krever.