Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Far Cry 3

Mens andre førstepersons skytespill plasserer oss i ødelagte storbyer, tar Ubisoft oss med til en actionfest på en tropisk øy. Får vi det Far Cry-spillet vi har ønsket oss, eller går Far Cry 3 i glemmeboka som et middelmådig skytespill?

Da Far Cry 3 ble annonsert klarte ikke jubelen å nå nye høyder. Med Far Cry 2 i bakhodet greide jeg ikke å engasjere meg helt, og jeg fulgte ikke FC3 under produksjonen. Da spillet plutselig dukket opp var det som å se et annet spill. Man hadde gått bort fra flere av løsningene fra FC2, og ved lansering gjorde spillet nærmest rent bord blant prestisjetunge, internasjonale, så vel som mindre, lokale spillnettsteder. Samtidig nøt Far Cry 3 av å være et førstepersonsskytespill som ikke prøvde å være en forbedret versjon av Call of Duty-serien, og fokuserte mer på å tilrettelegge for en leken spillopplevelse. Dette er blant grunnene til at jeg plutselig siklet mens jeg snakket om Far Cry 3 igjen.

Spillet tar oss med til den tropiske øygruppen Rook Islands, hvor Jason Brody og hans følge bestående av søsken, venner og kjæreste har blitt tatt til fange av en gal og karismatisk piratleder ved navn Vaas. Jason klarer å rømme, og havner sammen med folk fra den lokale Rakyat-stammen. Disse innfødte er piratenes erkefiender, og gjennom historiens gang sjongleres du mellom noen oppdrag som handler om å finne vennene dine og noen som handler om å ta knekken på piratene. Du får din egen tatovering, eller «tatau», som er et viktig symbol blant rakyat-ene og spiller en viktig rolle i spillet. Ved å gjøre oppdrag og sideoppdrag, finne skatter og lignende får man erfaringspoeng, og med disse kan man åpne ferdigheter. Hver ferdighet utgjør en liten del av tatoveringen som sakte men sikkert blir større gjennom spillets gang.

Disse ferdighetene byr på et vidt spenn av fordeler. Man kan fokusere på sniking og åpne muligheten til å lydløst knivstikke folk i serier, man kan få mer helse og øke effekten av sprøyter, og man kan lære seg å lade ulike våpentyper raskere. Det er et hav av muligheter, og man kan selv velge for å skreddersy sin karakter etter behov. Dette gjør at man hele tiden får lyst til å gjøre sideoppdrag og tjenester for folk, for de gir erfaringspoeng og er ofte godt betalte også. Man åpner etter hvert noen ganske heftige muligheter, som muligheten til å knivstikke en fiende for så å bruke pistolen hans til å gjøre kål på de andre fiendene rundt ham mens kroppen hans beskytter deg mot innkommende ild. Man lærer noen ganske hendige triks med andre ord.

Man starter med et fattigslig utvalg av våpen og få ferdigheter, og ettersom man spiller videre vil man få flere våpen og ferdigheter. For å få muligheten til å bære mer penger, våpen eller ammunisjon blir man nødt til å jakte, og dette er enda en ny funksjon i Far Cry 3. Overalt på Rook Islands vil du finne ulike dyrearter - noen harmløse, andre ikke. For å kunne lage en større ryggsekk eller våpenhylstre blir man nødt til å jakte på spesifikke skinn, og alt dette er med på å utvikle Jason til å bli en mer fleksibel eller spesialisert karakter. Det bør også nevnes at utvalget av dyr er enormt, og man kan bli fascinert av å se de ulike dyrene, hvordan de interagerer med hverandre, naturen, pirater og deg selv.

Det er på dette punktet Far Cry 3 virkelig markerer seg. Spillet byr på så meget at man ofte har problemer med å gjøre noe fornuftig sammenhengende. I stedet for å gå målrettet inn for å gjøre én ting, trekkes oppmerksomheten fort over på det man møter. Kanskje blir du løpt ned av en leopard, eller kanskje du spotter et brev på kartet og lurer på hva det kan være. Det er fort gjort å skulle løpe til et oppdrag, men så ombestemme seg for å dykke etter en skatt, kjøre et løp på tid eller jakte på en spesiell tiger. Det spillet gjør så godt er å holde disse gjøremålene interessante. I stedet for at jakt blir et kjedelig element man raskt legger fra seg, er det noe man til stadighet tar seg i å gjøre, enten for moroskyld eller for å oppgradere det man har av utstyr. At historien om å redde vennene og ta hevn på piratene ikke engasjerer i nevneverdig grad, tenker man aldri så mye over, for mesteparten av tiden kommer man til å gjøre helt andre ting.

Hovedhistorien generelt er nemlig ikke så veldig spennende, for oppdragene går ofte ut på å pløye seg gjennom store mengder med pirater eller leiesoldater, og det blir i det lange løp ikke så moro. Når man han prøvd ut alle mulige drapsmetoder så mange ganger blir det ikke like artig å skulle snike seg inn i et nytt område, og det var derfor veldig deilig å kunne gjøre noen oppdrag i gamle kinesiske ruiner hvor pirater ikke var din fiende, men heller dine plattformferdigheter og et og annet dyr. Historieoppdragenes ensformighet havner dog litt i skyggen av de fantastiske karakterene man møter, og det blir fort verdt å drepe en ny gjeng med fiender bare for å få møte disse karakterene igjen.

For å kunne holde denne endeløse krigføringen gående er det lurt å samle opp en bunke med grunker, for er det én ting man kommer til å bruke mye av er det penger. Det koster å fyre av granater og maskingeværild, og når man først får tak i et kult våpen vil man kanskje tilpasse det med tilbehør som større magasiner, ulike sikter og kanskje en lyddemper for å ta snikingen til et nytt nivå. Man finner kister praktisk talt overalt som inneholder juggel og drit, og alt dette kan selges for en liten slant. Det er dog oppdrag som går ut på å drepe spesielle pirater eller jakte på spesielle dyr som betaler best, og disse finnes det mange av.

Rook Islands er et variert, tropisk område som byr på så mye. Det er fantastisk å løpe rundt og lete etter noe nytt å se, for tro meg, det kommer du til. Det finnes mange ulike severdigheter, i tillegg til de varierte og meget vakre områdene i naturen, som er verdt å besøke. Spillet gjør også en god jobb med å ta en med på oppdrag i varierte områder, og gjennom hovedhistorien spiller man gjennom mange spennende steder man kanskje aldri ville sett hvis historien ikke førte en dit. Spillet kryr rett og slett av variasjon og områder man simpelthen vil elske, og det er en fryd å utforske for å finne nye, spennende områder man kan kose seg i og skipsvrak eller ruiner man kan leke i.

Rundt om finner man fiendtlige utposter, og disse spiller en stor rolle i spillet. Kartet vil være ganske rødt rundt disse utpostene, og jo mørkere rødfargen er, jo mer fiendtlig aktivitet er det der. Man blir derfor oppfordret til å ta over disse ved å drepe alle fiendene som oppholder seg der. Når dette er gjort får man muligheten til å reise dit raskt ved å trykke på utposten på kartet. Denne metoden gjør det mye enklere å reise rundt for å komme til oppdrag eller områder uten at det gjør at man aldri får sett noe annet enn utpostene og omegn - man er fortsatt nødt til å kjøre litt, men hurtigreisingen sparer en likevel mye tid. Godt gjort, Ubisoft!

Ubisoft har dog ikke vært så flinke når det kommer til design av fiender og befolkning. Når du har tatt over en fiendtlig utpost kommer flere rakyat-krigere for å holde på utposten, og i de fleste tilfeller kommer tre-fire identiske folk. Det finnes ulike typer fiender, men alle fiender som er av samme type (tungt bevæpnet, molotov-kastende, nærkampinnstilt og skarpskytter er blant noen av typene) ser helt like ut også. Når det gjelder den kunstige intelligensen er den ikke så altfor gal. Fiender løper rundt og bruker gjemmesteder effektivt, og er alltid obs på å aktivere en alarm hvis de merker at noe er galt. Enkelte fiender er mer utfordrende enn andre, takket være utrustning og våpen de bærer. Alt i alt utgjør fiendene en trussel, selv om de ofte er svært dumme. De løper ut fra gjemmestedet som nysgjerrige aper når deres kamerater hyler av smerte, og gjør lite for å samarbeide om å ta deg.

Syns du kampene i Far Cry 3 er generiske og kjedelige? Fortvil ikke, man kan nemlig dra inn en uavhengig tredjepart i kampene - rovdyr. Noen ganger kommer man til steder hvor fienden har låst rovdyr inn i bur, og andre ganger lurker farlige vesener rundt i skogen og ankommer slaget til rett tid og angriper hvem enn som er nærmest. Rovdyr i bur kan man bruke til sin fordel ved å slippe dem løs og snike seg bak fienden mens de er opptatte med å drepe eller bli drept av dyret. Dyr spiller generelt en stor rolle i Far Cry 3, og det er fint å se at det fungerer såpass godt som det gjør. Man er aldri helt trygg når man svømmer, og det er fort gjort å bli stanget ned av en bøffel mens man saumfarer skogen for planter eller skatter. Verdenen i Far Cry 3 er dynamisk og god, og farer venter rundt hvert hjørne.

Det skorter ikke på samleobjekter heller. På utvalgte utposter kan man finne minnekort som forteller sin historie, på utvalgte områder, gjerne i bunkere og ved artilleriramper fra andre verdenskrig, finner man brev fra både amerikanske og japanske soldater, og Rook Islands huser hele 120 skatter som ligger som strødd på både ventede og uventede steder. Ved å finne disse samleobjektene kan man åpne ting som spesielle våpen, muligheten til å lage supersprøyter og lignende. Er du i nærheten av en skatt bør du plukke den opp, for det vil tjene deg i det lange løp.

Grafisk er spillet en perle. Foruten folk som er helt like, er Rook Islands fantastisk. Dyr løper og sniker seg rundt på en autentisk måte og ser meget bra ut, og alle de ulike områdene er svært pene. Designet er upåklagelig. Å sitte på en fjellknaus og se en landsby omkranset av tett vegetasjon og jungel i solnedgangen er utrolig vakkert, og spillet byr på mange av disse vakre bildene. Lydbildet er også godt. Jungelen og lyden av utemmet natur er god å ha, selv om musikken ikke er helt god når den først dukker opp. Stemmeskuespillet er dog bra, og dette er med på å gjøre karakterene enda bedre og mer troverdig.

Spillet har en samarbeidsmodus hvor man kan spille sammen med en venn over nett eller på delt skjerm, men dette er en av det gode spillets desidert største svakheter. Det er totalt seks oppdrag i denne selvstendige historien om fire ulike typer som jakter på en kaptein som har tilegnet seg penger på ulovlig vis, og disse karakterene er ute etter å gjøre noe ulovlig med kapteinen og ta pengene hans. Oppdragene er veldig lineære, men det aller verste er hvor repetitive de er. Alle oppdragene er helt like i oppbygning; én sekvens hvor man skal beskytte noe, en annen sekvens hvor én person må bære en bombe mens den andre skyter horder av fiender, én sekvens hvor man må finne objekter for å komme seg videre, og en annen hvor man konkurrerer mot hverandre i ulike øvelser. Dette gjør at oppdragene blir kjedelige i lengden, og vanskelighetsgraden er veldig ujevn.

Én av de store svakhetene i samarbeidsmodusen er hvordan man er så svak mot flammer. I enspillerdelen kan man helbrede seg til enhver tid, mens man i samarbeidsmodusen bare kan helbrede seg når man har en viss mengde liv igjen. Hvis man har lite liv og så får flammer på seg er man fortapt - det tar alt for lang tid å bruke helsepakningen, så flammene tømmer helsemåleren for fort. Dessuten er sjekkpunktene dårlige, det er ofte altfor mange fiender og bugs ødelegger modusen. Det blir nesten mer jobb enn moro, og da er poenget borte.

Far Cry 3 er et svært spennende spill som lever svært godt på den utmerkede dynamikken som gjør at dyr tar deg når du minst venter det, og at fiender patruljerer ulike områder til ulik tid. Du er aldri trygg før du har klarert et område for fiender og fått inn rakyat-krigere som tar seg av rovdyr. Historien i spillet er langt ifra dårlig, men ikke så god som man kunne ønsket. Heldigvis er det mange spennende karakterer som gjør det interessant å skyte seg videre, mye takket være godt stemmeskuespill og manus. Grafikken er meget god, og spillet har godt holdbarhet. Selv etter at man har fullført historien er det mye å gjøre på Rook Islands. Det er også en samarbeidsdel som leverer under et stykke under pari, og en flerspillerdel jeg ikke har fått testet. Alt i alt er Far Cry 3 et fantastisk førstepersons skytespill. Lengden på historien er god med tanke på alt annet man kan gjøre, og spillet gjør seg selv veldig interessant og får spilleren til å få lyst til å gjøre så mye forskjellig at man aldri går lei.

PLUSS
Fantastisk område, fin grafikk, godt lydbilde, svært variert, åpent og fritt frem, mengder av innhold.

MINUS
Folk på Rook Island er ofte helt like, noen tekniske feil, samarbeidsmodusen.

Grafikk 9
Gameplay 9
Lyd 8
Holdbarhet 9

9/10 - Et uforglemmelig ferieeventyr!

Samlet karakter: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10