Alpha Protocol

Michael....Michael Thornton.

Du våkner opp rolig på et ukjent sted. Hodepinen går gjenom kroppen din som en lynende smerte og du lurer på hvor du er. Så husker du det. Du ble dopet ned fordi du er en agent som har fått et oppdrag fra en ukjent organisasjon. Slik begynner Alpha Protocol, et av de mest orginale spillene som er kommet fra skaperene bak New Vegas og Project Eternity.

Du er Michael Thornton. En agent som har mange ferdigheter, de meste som kan velges selv utifra et oppgraderingssystem ikke ulikt Mass Effect. Selv om Thornton har en grunnidentitet som ikke kan endres, har man mange mindre alternativer om hvordan man kan være. Alt fra personlighet til utkledning er mulighet til å endre, og for å bevise muligheten til å nettopp gjøre dette blir resten av anmeldelsen en valgfri historie som du selv kan bestemme.

1.0 Sykesengen:

Som sagt, historien starter idet du våkner opp rolig og alene i den medisinske vingen av et topphemmelig hovedkvarter. Hvor er du? Du starter å speide rundt etter ledetråder. Det er lite rom med en låst dør, en PDA som ligger på bordet og et garderobeskap. Hva gjør du?

1.1: Sjekker døren. 1.1
1.2: Tar opp PDA . 1.2
1.3: Sjekker garderobeskapet. 1.3

1.1. Sjekker døren.

Låst. Umulig å åpne opp. Du vet at du har teknologisk kunnskap til å hacke elektroniske låser og slå av alarmer, men det går ikke her. Du husker rolig treningen som består av minispill hvor du må finne riktige sekvenser på kort tid for å åpne dørene. Men hvis du ikke klarer det går alarmen av. Du må se etter andre løsninger. Gå tilbake til 1.0

1.2 Tar opp PDA.

Det er en kvinne som vises frem på den elektroniske skjermen. Hennes navn er Mina Tang.
"God dag Mr Thornton. Jeg kommer til å være din assistent gjenom dette eventyret. Husk at du har mange oppdrag foran deg, og i hvert oppdrag vil du ha en assistent som du kan ha kontakt gjenom radio. Hver agent gir deg en bonus i spillestilen, f.eks i oppdragene hvor jeg er din assistent får du mer utbytte av dine sosiale valg. Nå må du komme deg ut herfra, jeg har åpnet døren for deg, men du bør se i garderobeskapet før du går."
Et lite klikk høres fra døren og du kan forlate rommet. Hopp enten til 1.3 eller til 2.0

1.3 Gå til garderobeskapet:

Du bestemmer å gå til garderobeskapet. Du åpner det rolig og oppdager en vanlig pistol med 8 kuler. Du husker treningen din med våpen. Du har valget mellom pistol, maskingevær, rifle, hagle og snikskytterrifle og du vet at etter du får mer erfaring vil du bli bedre i håndtere disse våpene. Du vil få bedre stabilitet, sterkere skade og lengre sikte jo mer du fokuserer på disse evnene. Du lader pistolen og gjør deg klar.
Hopp enten til 1.0 eller 2.0 avhengig om du har sjekket PDA.

2.0 Korridoren.

Du sniker deg ut i korridoren. Du vet at gjenom hele historien har du mulighet til å enten være Rambo eller Sam Fisher. Valgene du tar vil få konsekvenser og kan gjøre livet enten vanskeligere eller lettere for deg i andre oppdrag. Du går i snikeposisjon. Du vet at du lager lyd selv når du sniker, men med litt trening vil du bli like lydløs som en ninja. Det står en vakt med ryggen til. Du kan enten snike deg forbi, gå for å slå han ut eller rett og slett ta han av dage.

2.1 Snike deg forbi.
2.2: Slå vakten ut.
2.3 Ta han av dage.

2.1 Snike deg forbi.

Du bestemmer deg for å snike deg forbi vakten. Godt valg, det han ikke vet har han ikke godt av. Du vet at nå har du ingne mulighet til å forutse hans rute, men hvis du velger å fokusere på snikingen vil du kunne se vaktene gjenom hindringer, og bli usynlig for et sekund hvis han skulle få øye på deg. Men for i dag får du snike deg forbi. Du klistrer deg opp i veggen og klarer effektiv å snike deg forbi. Men i det du du er vekke fra trusselen kommer det en ny. Det er en kontroll rett foran deg, en låst dør og et kamera. Hvis kameraet oppdager deg går alarmen, det samme hvis du prøver å skyte kameraet. Du kan enten prøve å hacke datamaskinen eller dirke opp døren.

2.1.2: Hacke Datamaskinen
Godt valg, hvis du klarer dette vil du oppdage skjulte muligheter. Kanskje ligger det en hemmelig mappe på maskinen som gjør at du oppdager en hemmelighet som kan hjelpe deg mot en skurk senere i spillet? Kanskje er det noen penger som du kan overføre til din konto og bruke på bedre våpen eller utstyr. Dessverre er det en brannmur. Et raskt minispill hvor du må finne riktige sekvenser kommer fram. Klarer du det ikke går alarmen. Tikk takk. Med noen sekunder igjen finner du riktige kodeord. Du puster lettet ut og finner ut samtidig passordet til en annen datamaskin, det kan bli nyttig senere. Hopp til 3.0

2.1.3: Dirke opp døren.

Du velger den tradisjonelle måten å komme deg fram på. Du synkroniserer akkurat riktig og smetter deg fram i det kameraet ser en annen vei. Et minispill ikke ulikt det man har opplevd i Elder scrolls kommer fram. Raskt dirker du opp låsen. Hadde du bare hatt en EMP mine så ville du automatisk låst opp døren, men den gang ei. Rolig åpner du døren og smetter deg videre. Dessverre opplever du ingen annen gevinst enn noen få erfaringspoeng. Hopp til 3.0

2.2 Slå vakten ut:

Du bestemmer deg for å nøytralisere vakten, et effektiv valg. Mina Tang ville nok ikke ha likt å du dreper uskyldige vakter. Hver gang du sniker deg opp foran en vakt vet du at du har et valg mellom å drepe eller svimeslå. Begge vil få konsekvenser for resten av spillet. F.eks husker du et oppdrag hvor du skal inflitere en CIA lyttepost. Dreper du agentene der har du tatt liv som ikke har gjort deg noe, og da vil du garantert få flere fiender en du behøver. Etter å ha svimeslått personen ramler det ut et nøkkelkort og noen penger fra kroppen hans. Glimrende. Du vet også at det ikke er noen mulighet å gjemme kroppene. De forsvinner av seg selv, uavhengig om de er død eller bare svimeslått. Det føles litt merkelig og halvferdig tenker du, men oppdraget må gå videre. Hopp til 3.0

2.3: Ta han av dage.

Du tar ikke fanger. Det var de som startet en krig mot deg og du skal vise dem hvor feil de tok. Rolig tar du opp våpenet og oppdager at kontrollen er helt for jævlig. Ikke bare er det vanskelig å vite når du har noen i siktet, men det er rett og slett noe herk å bare å bruke frisiktet. Du vet at det blir litt bedre hvis du prioriterer trening med pistol etterhvert, men det føles halvferdig. Du legger fra deg pistolen og sniker deg opp til vakten. Ingen nåde. Du kutter av pulsåren til vakten. Mina Tang ringer deg opp og er sur. Du vet at du mister tillitspoeng hos henne nå. Nesten alle personer du møter i dette oppdraget har en form for tillitsmåler. Gjør du ting dem liker får du flere poeng, gjør du ting de misliker mister du poeng. Om enten du når bunnen eller toppen vil du oppleve endring i spillestilen. Noen kan du faktisk gjøre så forbanna at du har mulighet til å endre historiens gang totalt. Uansett, gjort er gjort. Rolig går du videre. Hopp til 3.0

3.0 Kommandosenteret:

Holdt!" kommer det fra en vakt, han har oppdaget deg og kommer marsjerende bort med pistolen rettet mot deg. "Hvem er du, og hva gjør du her?" spør han med en kommanderende stemme. Du vet at du nesten alltid har en mulighet til å velge svar når du har en samtale i løpet av spillet. Hver person du snakker med har en forskjellig personlighet og det er opp til deg å finne ut hva som er best svar til best person. Skal du være aggressiv, sjarmerende eller hånede mot vakten. Eller du kan rett og slett angripe han, du vet at du vil vinne.

3.1: Sjarmerende
3.2: Aggressiv
3.3: Hån
3.4: Angrip

3.1: Sjarmerende:

Du bestemmer deg for å være sjarmerende. Smilende forklarer du til han at du er nettopp kommet tilbake fra Saudi Arabia for å finne ut hvor rakettene som skjøt ned et passasjerfly kommer ifra. Det første oppdraget i dette eventyret. Du klarer å være overbevisende nok til at vakten slapper av, men helt overbevist er han ikke. Du skjønner at du valgte det nest beste alternativet her. Du begynner deretter å fortelle om oppdragene i Roma, Moskva og Taipei som du skal til med så sterk overbevisning at han til slutt lar deg gå. På hengende håret. Gå til 4.0

3.2: Aggressiv.

Du vet at disse menneskene kun forstår en ting, og det er brølende ordre. "Hvordan våger du snakke slik til meg, vet du hvem jeg er? Jeg er Michael Thornton, og jeg vil ha tjenestenummeret ditt så jeg kan rapportere deg." sier du med en så aggressiv stemme at vakten blir helt satt ut. Han beklager seg sterkt og siden du har gjort ham så redd bruker han nøkkelkortet sitt til å åpne varerommet som var utilgjengelig før. Nå har du plutselig tilgjengelig bedre utstyr og penger. Du vet at gjenom oppdraget har du kanskje råd til en fjerdedel av alt utstyr, så tidlig må du velge hvordan du skal spille. Men det lønner seg alltid å kikke litt ekstra i et rom for å finne enten en bag av penger eller annet utstyr som ligger slengende. Du går rolig videre. Gå til 4.0

3.3: Hån:

Er det en ting du hater er det vakter som tror de er noe. Du smiler hånlig til personen og kommer med noen vitser. Det liker vakten ikke. Han blir aggressiv og rapporterer det inn. Nei og nei, nå er vaktholdet styrket. Du slår vakten ut takket være kampteknikk, men skaden er gjort. Velger du feil dialog kan du oppleve at det blir økt vanskelighetsgrad senere i spillet.

Gå til 3.4.1:

3.4: Angrip.

Du viser ingen nåde og før vakten får i det hele tatt reagert har du hamret på sirkelknappen så ofte at han er svimeslått nede. Dessverre vil noen kreve en statusrapport av han snart, og når vakten ikke svarer så vil alarmen gå. Du har nettopp gjort det vanskelige for deg selv.

Gå til 3.4.1:

3.4.1

Siden du har gjort det vanskeligere for deg selv, går alarmen. Vaktene blir mer aggresive og mer oppmerksomme. Noen anger for oppmerksomme. Du kjenner irritasjonen. Du gjemte deg en vegg, noen kunne umulig ha sett deg, men likevel springer vakten mot deg, nokså rart. Er det en glitch tenker du? Vel, uavhengig er du nå nødt til å kjempe mot vakten og hans kollegaer. Det er ikke så vanskelig. Tross alt kunne du velge vanskelighetsgrad allerede i begynnelsen av spillet. Men husket du å priotere riktig yrke før du begynte historien? Før du starter spillet kunne du nemlig velge mellom å være soldat, ingeniør eller spion. Avhengig av spillestil får du fordeler eller ulemper med brettene. Det er tross alt dette eventyret er bygget opp som. Brett som varer fra minutter til halvtime, hvor du kan utføre oppdraget engang og ta valg som får konsekvenser resten av historien. Etter en blodig kamp hvor du mister mye helse er vaktene endelig beseiret, du kan nå gå videre.

4.0: Oppdragsrommet.

"Velkommen Mr Thornton" sier en stemme foran deg. Det er Leland. Sjefen for Halbech. Et firma som senere viser seg å spille en sentral rolle i historien. "Vi har ventet på deg. Har du nå fått en innblikk i hva Alpha Protocol består av?" spør han Thornton som står rolig og ser på den onde hvite mannen i dress. Først nå oppdager du at spillet foregår i In media res.

Du smiler for deg selv. Du ser at grafikken ikke er verdens beste. Og som et Obsidian spill er det fullt av bugs. Likevel vet at du at Alpha protocol består av den største valgfriheten ett ikke sandkasse basert spill noen gang har gitt. Hva skal du svare?

4.1: "Setter pris på valgfriheten
4.2: For glitchede og bugget.
4.3 Noen gode ideer

4.1 Setter pris på valgfriheten.

Du smiler. "Jeg setter pris på valgfriheten" sier Mike Thornton. Innerst inne vet du at repetisjonsverdien er skyhøy og at hver gang du spiller gjenom opplever du kun cirka 20% av all dialogen i spillet. I tillegg kommenterer andre personer alt fra hvordan du klær deg til hva du gjør. Spesielt husker Thornton et oppdrag hvor han valgte å snike seg gjenom de første brettene. Over halve spillet senere får du tillitspoeng hos en sentral karakter fordi han er imponert over hvordan du klarte å holde deg unna radaren.
"Sånne ting får du ikke i spill som killzone, eller noen andre spill. Kanskje Alpha Protocol er død, men ideen lever forhåpentligvis videre."
Leland smiler seg enig. Gå til 5.0

4.2 For glitchede og bugget.

Du er skuffet. Spillet har store bugs og noen områder som er svært ødeleggende. Du vet ikke om det er ødeleggende nok for å ødelegge spillgleden, men du vet at andre vil kanskje syntes det. "Jeg håpet på litt mer tid å pusse opp spillet." sier Thornton. Leland mister smilet sitt, men han ser seg enig. Han har fått beskjeden fra Obsidian om at det ikke blir en oppfølger. Gå til 5.0

4.3: Noen gode ideer.

Thornton er likegyldig, det var en morsom opplevelse. Men han er redd for at mange vil miste tidlig interessen og ikke se verdien av spillet før de blir lei. Fordi det er et meget interesant spill og Thornton selv er en meget åpen karakter, hvordan han er defineres av spilleren. Han har et håp om at dette engang blir en kulthit og inspirerer et lignende konsept. Gå til 5.0

5.0 Sluttscenen.

Thornton blir slippet løs. Leland går vekk. Som skurken er ikke han den mest imponerende av karakterene. Men det er så mange miniskurker, som er så parodiert gjenom spillet, at det får litt tegneseriefølelse av hele greia. Han er litt skuffet men også egentlig veldig imponert over de mange gameplaymulighetene. Selv om musikken heller ikke er så imponerende håper han at flere vil ta tiden til å bli bekjent med han. Han smiler rolig. Tross alt er nesten alt valgfritt. Til og med sluttskurken er forskjellig avhengig av de valgene man tar i spillet. Hvem er dine venner og hvem er du? Alt opp til spilleren. Thornton smiler. Engang vil han komme tilbake. Han føler det på seg.

Slutt. (Ikke imponert, velg en annen vei.)

Samlet karakter: 6/10
1