Red Dead Redemption

Rockstar San Diego har lansert ein ny storslager. Red Dead Redemption. Ny open verden og som tar plass i western Amerika. Klarer spillet å leve opp til forventingene?

Dette blei stort for meg. Har alltid tenkt på om Rockstar San Diego kom ut med ein storslager som var noe annet enn GTA. Spillet tar plass i det ville Amerika når cowboyer, tyver og western var det store. Red Dead Redemption er eit slikt spill som ein vil glede seg til å spille kvar gong ein tenker på det.

Eg kan eigentlig ikke sei kor mykje eg liker dette spillet fordi det er så mye å sei om det. Spillet går igjen og igjen innenfor spenning og glede. Det er ville western og det er mye som står på spill i Amerika og Mexico.

John Marston, ein vanlig mann som lever på ein trivelig plass ved Blackwater. Den er omringet av vakker natur og personer som går på jakt. Men Marston har store oppdrag foran seg som påvirker livet hans totalt. Blackwater eg kjend for ulike historier. Marshalls, politi og agenter som er stadig ute å jobber. Tyver er heile tiden på jobb. Marston har ein jobb å gjøre i denne enormt store verden.

Rockstar San Diego har gjort ein enorm god jobb med å lage dette spillet. Min mening er at det slår GTA ut når det gjelder å slå sammen ulike moment for ein karakter for spillet. Dette spillet er godt høyt oppe på pallen over tidenes RPG-spill, fordi det er ganske så spennende, genialt, mye å gjøre osv. Eg er kjempe glad over at dette spillet kom ut.

RPG-spill er forhåndsvis gode, men må si at RDR er eit super bra RPG-spill. Det er mange spill som ein kan sammenligne Red Dead Redemption med. Verdenen i RDR er kjempe stor, det er utrolig mye valgmuligheter der, gameplayet er bra, grafikken kunne ha blitt bedre.

Det er ganske normalt å snakke mye om eit spill som har tatt spillverden med stor da det kom ut. Eigentlig så har ikke westernspill vert noe for meg, men den meningen blei forandret da RDR blei lansert. Det er noko som ikke fikk meg til å spill westernspill og det var at det ikke var noko gøyt, det var rett og slett kjedeligt. GTA blei ein stor forandring innenfor spill der du har muligheten til å gjøre nesten alt og har det gøy hele tiden.

Eg hadde ikke vist ordentlig at dette spillet kom ut tidelig, men som alle andre var eg i fyr og flamme og kunne ikke vente med å kjøpe spillet. Men såg prisen og det gjorde til at eg måtte vente ei stund. Det var valg mellom xbox 360 og PS3. No eg veit at eg har som oftast har valgt xbox foran PS3, men det er ikke lengre slik. RDR syns eg går best via PS3 og det er fordi PS Network er gratis og eg kunne ikke la vær å spille multiplayer på det.

Kunnskapene mine om westernspill er utrolig liten, har aldri hatt noen god kjennskap med spill som dette før. Det var annerledes på forrige generasjon konsoll som PS2, det var utrolig mye å velge mellom og alle spillene var gode og full av spillglede. Som sagt blei RDR eit bra spill men er fortsatt under Skyrim og Oblivion.

Eg liker spesielt historien til RDR og korleis den foregikk. Det er spillt ei lang tid tilbake og ein annen form for GTA sin spillverden. Det er utrolig mye å gjere samt at du kan besøke Mexico og gjøre tonnevis med oppdrag for mexicanere og amerikanere som bur der.

Som sagt fra før har RDR store valgmuligheter med oppdrag, personer, historie og andre spesielle ting. "Stranger Missons" liker eg best. Der kommer du bort i personer som trenger hjelp med ulike ting som du må gjøre. Det er korte og lange oppdrag. Noe som får meg mest til å sitte å spille RDR er jaktmodus. Det er massevis med dyr du kan jakte på og du kan skinne dei og enten behold eller selge skinne til lokale forhandlere.

Våpenmulighetene er gigantisk store, men noen kunne ha blitt forbedret under lyd og grafikk. Det er tradisjonelle våpenteknikker, våpen, siktemuligheter og korleis du kan skyte f.eks "dead-eye". Da har du muligheten til å sikte inn på fiender mange om gang og deretter henrette dei med eit simpelt skudd kvar. Det er noe av det eg liker med spillet.

Det at ein kan ri på hest er noe som var genialt i dette spillet, selv om hester var overalt i western tiden. Det er realistisk korleis hestene løper, går, hopper og lager lyder. Dyrene kan være litt mindre realistisk i forhold til andre dyr. Noen har Rockstar San Diego lagt dårlige moment og motiv over, noe som eg misliker stort.

Det er somme ting som gjer dette spillet bra og dårlig. Det er å komme med ein konklusjon over tingene som gjør til at dette spillet fortjener ein god karakter. Positive ting med spiller er at det er realistisk, historien er bra, personene er historiske og verdenen er gigantisk. Det har og noen negative sider som noen personer kan være litt rare eller inviklet, det kan være bugs noen plasser og det kunne ha vert meir "strangers" oppdrag og kanskje litt meir om den mexikanske kulturen og naturen, ikkje bare om Amerika.

Det er gode navn på dei ulike plassene John Marston besøker på sin eventyrlige ferd for å få orden på hendelsene i livet og utenfor livet hans. Det er tradisjonelle butikkforhandlere, og historier. "Byene" er noe ein ikke kan kalle for stor byer, meir små plasser. Blackwater er den byen som er størst og der det foregår mest hendelser.

Det er ikke mye ein kan snakke om på dei " fire " motivene eller momentene om spillet. Grafikken er sånn ca passe, den er ikke dårlig men heller ikke knall god. Det kunne ha vert bedre , men viste dei lager enda eit slikt spill så må det være bedre grafikk. Lyden er rett og slett utrolig, eg tolker den som det. Bakgrunnsmusikken i spillet er det mange varianter av og passer meget bra med ulike aktiviteter i spillet. Lydeffektene er gode, motiverte og noe som får deg til å få meir spillglede. Gameplayet er noe av det beste som er her på spillet. Det er utrolig med valgmuligheter, det skal mye til for å gjere absolutt alt på spillet. Personlig har eg nesten 100% gjennomføring. Holdbarheten er det som gjør til at spillet når høyt opp innenfor RPG-spill og spillverden.

Grafikk: 8/10

Lyd: 9/10

Holdbarhet: 10/10