Assassin's Creed III

Ubisoft har laget ein mengde med spill, som Assassin`s Creed serien i spissen. Revelations blei ein stor suksess. Nå har dei laget eit mesterverk som går heilt tilbake til tiden da den amerikanske revolusjonen braut ut. Kan Assassin`s Creed III leve opp til forventningene?

Spillselskapet Ubisoft har lenge vert på høyt nivå med sine storslagende spill. Året 2012 blei det eit stort vendepunkt for selskapet. Dei lanserte eit spill som var noe heilt annet enn dei forrige Assassin`s Creed spillene. Det drar tilbake til den amerikanske revolusjonen og krigen mellom britene og amerikanerene. Denne gangen følger vi livet og eventyret til Connor. Ein mann med styrke fra sitt folk, drar på eit eventyr gjennom amerikanske byer og prøver å få stopp på denne krigen. Men det er hindringer som stopper Connor på sin vei. Hans far Haytham Kenway, lederen av tempelridderne, prøver å få kontroll over denne situasjonen og ta makten. Kenway er britisk og ein snikmorder. Samt så blir Connor Kenway rasende når han får vite at mennene til hans far, ødelegger landsbyen hans. Dette er Connor i ferd med å ta hevn for å søker hjelp av Achilles, som er ein tideligere snikmorder. Han hjelper Connor med å lære seg teknikker, mot og få styrke. Det er slik Connor begynner å få vite hva snikmorderordenen er og hvorfor tempelridderne er her.

Assassin`s Creed III blei eit heilt annet spill når Ubisoft hoppet over til 1770-tallet og oppover. Det har foreløpig vert historien om Ezio og hans ferd gjennom det gamle Italia og reise til Konstantinopel. Connor er ein heilt ny karakter, og bruker tomahawk, bue og pistol, samt den vanlige kniven/klingen. Eg har alltid vært fascinert over kva våpen som blir brukt i AC serien. Det er våpen som den skjulte klingen som Connor bruker til snikmord og episke drap på vakter. Buen er noe helt annet enn kva som blei brukt i dei forrige spillene. Den er simpelt eit dødelig våpen som Connor bruker til stille drap. Eg vil sei vaktene har eit heilt annet perspektiv i forhold til kva dei vaktene i AC I, AC II, brotherhood og revelations hadde. Dei er meir ekte, dei har bedre sverd og slåss på ein utrolig måte. Noen ganer føler eg selv at fiendene har noen triks på lager og som dei bruker til å få tak i Connor med.

Det som er fascinert med den amerikanske revolusjonen er at det noe som tar tak i den som spiller. Det er historisk og spennende. Lederen for amerikanerene, George Washington er ein fascinerende person og som tak spillet med storm. USAs første president spiller ein stor rolle i denne storslageren. Selv syns eg at Ubisoft gjorde eit godt trekk når dei kom med ideen: Den amerikanske revolusjonen og kamp mellom britene og USA. Eg syns dei forrige spillene var nesten helt like og det likte eg særlig lite. Eg vil at det skal være spenning i disse spillene og det var det på AC III, men også Brotherhood og Revelations. Men 3`ern er det beste hittil og det kan ikkje diskuterast i min mening. Eg vil ikkje si at AC 1 og AC 2 er dårlige, men dei var faktisk ganske gode spill, fordi eg hadde ikkje sett noen spill som dei før.

Assassin`s Creed III er fullt med glede og spenning, det er bra. Men dei har også forandret på multiplayeren og det liker eg spesielt godt. Eg syns online på RPG spill som AC 3 er mye bedre enn FPS spill, fordi det er meir å oppleve. Multiplayeren så har du muligheter til tusen og valg mellom karakterer er uendelig. Samt så er det utrolig gøy å spille multiplayeren om og om igjen. I motsetning til FPS spill så er AC III mye gøyere på online. Det er nesten slik at eg fikk lært noe fra onlinespill innenfor RPG og noe eg kan ta med meg fra spill til neste spill. Multiplayer-mode i Brotherhood er nesten det samme, men bare det at i AC III så er det nye personer, muligheter, ny oppstartsbakgrunn. Men ellers så kan dei tolkes som det samme.

Omgivelsene i AC III er fullt med sjø, skip, historiske personer og vakre landskap. Eg blei helt tatt med når eg først begynte å spille spillet. Begynnelsen var enormt bra og det er eit spill som blir bedre og bedre etter kvart. I seg selv så har spillet blitt forbedret innenfor det grafiske og med holdbarheten. Du har nå muligheten til å stabilisere din egen landsby og hjelpe personer i nød, som etter det kan jobbe i landsbyen og tilbyde deg med ressurser. Det som er fantastisk med spillet er skip-oppdragene. Du får muligheten til å oppgradere skipet til ein eldre skipskaptein. Skipet som du kan seile med og gå i kamp med heter "Aquila" og skal være den raskeste på disse farvann. Det er ein del oppdrag med skipet og du får oppleve mye.

Selv syns eg AC III er eit bra spill, fordi det bringer tilbake gamle minner og historier. Kampmoduset i spillet vil eg si er tipp, topp! Connor kan bruke ulike metoder og teknikker til å drepe målene sine. Samt kan du bruke manøvere fra toppen av eit tre til å drepe vakter som passerer forbi. Det er ingen grunn til å hate dette spillet, men noen har sine egne meninger og eg respekterer det. Når det er innenfor top 5 RPG spill så ligger AC III blant dei. Men også har AC III sine gode og dårlige sider. Det eine er at det kan finnes noen bugs her og der i spillet (eg har merket til noen selv). Og det kan være nødvendigheter til å gjøre det samme om og om igjen noen ganger, f.eks oppdrag.

Til slutt så må jo dette spillet og få ein vurdering. AC III er eit utrolig bra spill, som RPG fan syns eg det. Historien er alltid bra i alle AC spill og håper det fortsetter slik. Eg ville ikkje gå igjennom mange detaljer på dette spillet, fordi dette spillet kan bare tolkes med noen få ord: Fantastisk bra spill! Når det kommer til grafikk, gameplay, lyd og holbarhet så ligger AC III høyt. Grafikken er bra og du kan se mangen detaljer og ulike punkter i spillet som nesten ser ekte ut. Gameplayet kan vurderest etter kor lenge du har spilt det. Historien er knall bra, personene er historiske, samt det er utrolig bra innenfor historiske hendelser. Lyden er ganske så bra, eg ville ha sagt mye om lyden i spillet. Lydeffektene er utrolige og eg føler av og til når eg spiller at alt er ekte. Holdbarheten er definitivt større enn dei forrige spillene og skal nå høgt på ein skala fra 1 til 10.

Grafikk: 9/10

Lyd: 10/10

Holdbarhet: 9/10