Ghost Recon: Future Soldier

Da er det komt enda eit spill fra Tom Clancy`s serien. Og denne gangen er det Ghost Recon: Future soldier. Eit skytespill som kommer til å nå høyt. Klarer oppfølgeren å leve opp til forventningene?

Det var ein gang eg spilte Tom Clancy`s Rainbow 6 Lockdown. Må sei eg likte det spillet. Men no er det på tide med ein ny storslager. Ghost Recon: Future Soldier overrasket meg veldig mykje da eg begynte å spille det. Eg blei sjokkert over det første oppdraget og om hvordan spillet startet. Det er ein følelse ein får når du virkelig blir gira på eit spill. Spillet er nok ein bra oppfølger fra dei forrige spillene i serien og må sei det er det beste hittil. Eg gjekk igjennom ulike punkt i spillet og fant mange positive sider ved spillet. Det er utrolig mange valgmuligheter og samt syns eg våpenmuligheten er veldig stor. Du får tilgang til å modifisere ditt eget våpen og oppgradere det og gjøre det kraftigere. Noe som eg syns gjorde spillet enda bedre. Det er nesten likt Ghost Recon: Warfighter 2 og men det har fleire gode sider enn GRAW 2. Det tok ikkje så langt tid før eg gjennomførte spillet og må sei eg gjennomførte det med glede og med eit stort smil. Det var rett og slett utrolig gøy å spille det, samt som eg elsker selv Tom Clancy serien. For dere som ikkje veit det, så har eg også spilt Splinter Cell serien, men GH: FS er mykje bedre, fordi det forandrer seg etter kvar gang.

Spillet tar deg rett og slett gjennom ein krig som da går utover mange soldater og land. Og foregår på mange ulike land og plasser verden over. Du spiller simpelt og greit ein som heter John Kozak som er staff sergeant, navnet på teamet ditt som er med deg gjennom hele spillet er eit ghost team som blir kalt for "Predator". Det består av 4 soldater som gjør alt dei må for å få ein stopp på det fienden planlegger og gjør. Dei går igjennom farlige ting som å stoppe atombombe angrep på London. Dei bruker mange ulike drepeteknikker som f.eks "stealth kill", sniper kills og at dei tar mange fiender om gangen opptil 4 stk. Du kan da beordre teamet ditt til å sikte inn mot fiender som du ser på og deretter avrette dei med dødelige skudd. Som er for at du ikkje skal bli oppdaget samt for at du ikkje skal kunne innfiltrere ein base uten å starte ein krig. Dette liker eg spesielt godt og håper dei lager eit spill som dette ein gong i framtiden og dermed oppgradere denne teknikken.

Historien er rett og slett fantastisk. Du går igjennom ulike hendelser som har med krig å gjøre og du prøver å stoppe vonde ting som fienden planlegger. Gjennom historien så bruker Kozak og Ghost-teamet ein rekke med utrolige gadgets som brukes til å snike deg innpå fienden, finne hemmelige plasser og for å få tilgang til viktige rom. Teamet støtter på ulike massevåpen og stridsvogner, samt noe som kalles "War-hound". Ein slags stridsvogn med bein, bare at den er mindre. Og du selv kan styre den, men bare med ein kontroll og ikkje som war-hounden selv. Men den bruker missiler og machine-gun som er dødelige. Noen ganger syns eg at spillet kunne ha hatt fleire valgmuligheter innenfor valg av oppdrag. Det kunne ha vert hemmelige oppdrag og snikskytter oppdrag. Det ville ha gjort spillet bedre. Selv lurer eg på kvifor dei ikkje allerede laget det til spillet, siden dei allerede har laget ein rekke med spill. Men til den positive siden så er det mulitplayer på den. Det er noe som gjorde spillet bedre og selv har eg prøvd det noen ganger og liker det. Bra, det er online på spillet, fordi det er ein mulighet til å virkelig bli gladere i spillet og spille det meir.

Som sagt går historien gjennom ulike hendelser og aktiviteter. Men har det andre positive sider som gjør spillet enda bedre enn kampanjen. Ja, du har gameplayen som er utrolig bra og samt grafikken er ikkje så dårlig heller. Grafikken viser klart ulike moment og detaljer i spillet og kan ikkje tolkes som elendig, men heller bra. Den og ga spillet litt meir spenning. Dette er da eit skytespill som går litt på andre ting, som f.eks historien og valgmuligheter og samt våpen modifiseringen som eg er utrolig glad for at den blei med i spillet. Men eg ville selv ikkje ha hatt noen problem vist det hadde vert valg av karakter i spillet, og at du ikkje bare kunne spille John Kozak, men samt noen andre. Kanskje noen på Ghost-teamet. Det ville vert kanon. Eg vil og sei i min meining at GH: future soldier har beseiret mange skytespill no for tiden. Men det er ikkje så altfor bra at det får høgest karakter. Nei, da burde det ha vert ein god del forbedringer her og der. Samt ville personlig ønsket at spillet kom på fleire konsoller og platformer.

Gjennom tidene syns eg at Rainbow spillene har forbløffet meg og eg har fått sansen for dei. Lockdown var eit bra spill, men grafikken var elendig. Slike spill er ikkje bra på grafikk, men på lyd og gameplay. Ingen Ghost Recon eller Rainbown Six spill er gode på holdbarhet, noe som eg frykter mykje. Det liker eg ikkje i det hele tatt. Men som sagt er skytespill og andre FPS-spill ikkje egnet til å være god på holdbarhet, men heller på spennings delen. Ghost Recon: Warfighter 1 & 2 var noe annet enn Lockdown. Da begynte dei med å forbedre gameplayen, samt holdbarheten, men det er med ca. 5 % og ikkje meir enn det. Personlig så er dette min meining, eg veit ikkje kva dere syns om det. Warfighter kan tolkes som å være eit bra TPS. Ja, det er ikkje eit FPS-spill, men "Third Person Shooter". Det hadde vert andre meininger om det var FPS, men spenningen ville ha synket. Eg vil ikkje sammenligne GH: Future Soldier med f.eks CoD-spillene og heller ikkje Battlefield serien. Det er eit helt annet spill, noko annet gameplay og kampsystem.

Denne serien vil eg sei blir bedre og bedre, men samtidig litt svakere på holdbarheten. Ikkje bra i det hele tatt. Men utvikleren til GH: Future Soldier har gjort noen tabber og ein god jobb. Begge deler, som gjer at spillet hopper mellom karakterene. Det var store tabber med holdbarheten og noko lunde med valgmuligheter av personer i spillet. Ellers så har dei gjort ein god jobb med spillet og har fortsatt med Ghost Recon serien og seiret nok ein gong. Eg vil sei det er ein storslager, pga det er det beste spillet i Tom Clancy`s Ghost Recon serien hittill. Og eg trenger ikkje sei kvifor. Det er bra og underholdene, samt eg selv blir ikkje lei det. Utenom at eg spiller samme oppdrag og klarer ikkje å komme videre i spillet. Og det er irriterende til tusen. God jobb med dette spillet fortjener virkelig ein pris innenfor "Third person shooter" sjangeren. Og ikkje minst at dei leverer ut ein god spenningsopplevelse med dette spillet.

Ja, det er eigentlig mykje meir på sei om dette spillet men det må gå til ein stopp etter kvart. Det er simpelt og greit utviklet av Ubisoft og kom ut i mai i fjor. Først til Xbox 360 og PS3, deretter til PC i juni. Eg har rett og slett ingen anelse på korleis dette spillet er på PC, men veit ivertfall at det er bra på PS3. Eg har det selv på PS3 og syns det er utrolig bra, samt så håper eg det kommer ut nye DLC`er etter kvart, men det haster ikkje. Spiller ikkje GH: Future Soldier for tiden, men kan ta meg tid til å spille det seinare. Eg har brukt ei god stund på å gå igjennom spillet og gjøre nesten alt som går ann. Derfor skriver eg denne anmeldelsen ikkje før no. Men selvfølgelig er det bedre seint enn aldri. Noen ganger vurderte eg også å anmelde GH: Warfighter 2, men det må eg først få tak i på Xbox 360. Uansett så går det ann å prøve multiplayeren på spillet og eg lover dere at det blir bra, men ikkje utrolig bra. Kanskje dere vil like spillet, men det veit ikkje eg noe om.

For noen par dager siden begynte eg litt på spillet. Bra gjorde noen oppdrag for å se korleis det var og gjenkjenne kontrollen på spillet og korleis det var å spille det igjen. Eg lover ingenting på om eg skal anbefale dette spillet, fordi det er både bra og litt dårlig. Men ein får se. Dere får vurdere det selv, men eg skal komme med ein liten kommentar til slutt hvor det skal være ein anbefaling der. Ellers så liker eg spillene som Ubisoft lager. Spesielt Assassin`s Creed serien. Dere veit sikkert kvifor. GH: Future Soldier fortjener ein rikitg slutt og karakteren til 4 ulike punkter som viser grafikk, lyd, gameplay og holdbarhet.

Som sagt så går eg igjennom dei punktene over her. Grafikken er bra, men den kunne også vert bedre. Den viser noen spesielle detaljer rundt i omgivelsene menst du spiller. Lyden derimot er utrolig bra. Siden dette er ein oppfølger til den klassiske Tom Clancy Ghost Recon serien. Lydeffektene er utrolig gode og du kan virkelig høre hvor ekte skuddene er fra en machine-gun, pistol, bazooka, rifle og sniper. Gameplayen må være den som får høgest karakter innenfor disse 4 punktene og det sier seg selv, men selv om at den får samme karakter som lyd så er den eit hakk bedre. Den er utrolig bra og du har tonnevis med valgmuligheter. Holdbarheten derimot er elendig, men bra samtidig. Ikkje akkurat noe ein forventet. Men som sagt er skytespill veldig dårlige på holdbarhet. Eg har kommet fram til ein konklusjon som viser 4 punkter og sluttkarakteren til spillet.

Grafikk: 8/10

Lyd: 9/10

Gameplay: 9/10