Sleeping Dogs

Er du en av dem som synes det er artig å henge rundt i china-town når du spiller Gta? Likte du kampsystemet i Batman: arkham asylum? Er du fortsatt ikke lei sandbox-spill? Da kan Sleeping Dogs være noe for deg.

Sleeping Dogs tar for seg historien om politibetjent Wei Shen. Etter å ha bodd i Amerika siden 10 års alderen har han nå kommet tilbake igjen til Hong Kong for å jobbe undercover for politiet. Ved å infiltrere Sun on Yee-triaden, en av gjengene som regjerer i Hong kong, skal Shen skaffe informasjon om triadens aktiviteter til politiet. For å få til dette må Wei Shen komme seg inn i miljøet, og han er på ingen måte redd for å få møkk på hendene.

Historien i Sleeping Dogs er absolutt spennende, men kan ikke sies å være særlig original. Det er en klassisk gangsterhistorie hvor hovedpersonen starter på bånn og blir nødt til å kjempe seg oppover i systemet. Twisten i dette tilfellet er at Shen egentlig er politimann. Dette skaper en viss spenning da han stadig blir mer og mer involvert i handlingene til Sun on Yee-triaden. Han utvikler seg iløpet av historien fra å være seriøs politimann til å bli mer og mer ‘'gangster''. Spørsmålet blir etter hvert om Shen har blitt for involvert i triadens aktiviteter og fått for gode forhold til sine nye kamerater til at han kan komme seg ut av miljøet uten å gjøre sine nye venner vondt. Dette er mye av det som gjør historien spennende, da man smått men sikkert begynner å bry seg om karakterene. Det er nemlig et rikt persongalleri med karakterer som er lette å like. En av disse personene er Shens barndomskompis, Jackie. Han er en litt stakkarslig figur man fort får sympati for. Hans største drøm er å få bli en ekte ‘'sun on yee'', og sammen med Shen gjør de hva de kan for å få bli med i gjengen.

I et spill som dette er det spesielt en ting som er nødt til å funke for at det ikke skal bli kjedelig å spille, nemlig variasjon i oppdragene. Dette synes jeg Sleeping dogs klarer å gjøre ganske bra. Du har som regel to oppdragsgivere du kan besøke til enhver tid. En hos politiet og en hos triaden. For hvert oppdrag du gjør får du en egen ‘'police score'' og en egen ‘'triad score''. Politipoeng får du ved å kjøre pent uten å drepe noen eller ødelegge noe under oppdragene dine, samt løse caser du får fra politiet. Disse oppdragene krever for eksempel at du må plante mikrofoner på forskjellige steder eller hacke securitykameraer og datamaskiner for å få tilgang til informasjon. Av og til må du undersøke mord eller gjøre annet politiarbeid. Hos triaden blir det mildt sagt voldsommere. Her er det som regel noen fra den rivaliserende gjengen 18k som skal knertes med never eller krutt. Triadepoeng får du utdelt ved å drepe fiender på varierte og voldelige måter. Du får for eksempel ekstra poeng for headshots og ved å dra lengre komboer under nærkamp. Med disse poengene kan du gå opp i level og låse opp nye egenskaper som å gjøre ekstra skade ved å bruke håndvåpen under slossing osv.

Hvis du har spilt de nyeste batmanspillene vil kampsystemet i Sleeping dogs være veldig kjent. Wei shen er en mester i kampsport og tar lett knekken på en hel gjeng med karer til tross for at han er omringet. Alt avhenger av at du kan kontre når fienden skal angripe deg. Ved et simpelt knappetrykk dukker Shen unna og serverer knoker på sølvfat tilbake. Utenom dette kan du angripe som du vil med forskjellige komboer. Ved å samle spesielle statuer gjennom spillet får du også mulighet til å lære nye komboer og voldeligere kontringer. Dette er noe som gjør at slåssingen hele tiden føles frisk da man alltid har en ny kombo på lager. I tillegg til å slåss er Shen også en jævel i parkour. En del oppdrag går ut på å jage diverse mål gjennom byen til fots. Dette funker veldig bra til tross for at det av og til blir litt kluss med kontrollen. Av og til begynner Shen å klatre opp en vegg når jeg egentlig bare prøver å ta en kort sving. Dette skjer ikke veldig ofte, men må likevel nevnes.

Selv om kampsport er en veldig stor del av spillet får man også mulighet til å fyre av noe bly i ny og ne, spesielt mot slutten av historiedelen. Dette funker veldig bra. Kontrollen sitter som den skal og man kan søke dekning bak enhver vegg, bil eller hva det skulle være ved et enkelt knappetrykk. Ved å skli bortover bord eller lignende mens man sikter med pistolen aktiverer man også en sakte film-effekt tatt rett ut fra Max payne-serien. Denne effekten blir aldri like kul som i Max payne, men det er alikevel en artig ting å ha med i gameplayet. Når du derimot skal skyte og kjøre bil samtidig, noe som må gjøres under mange av spillets biljakter, da blir ting litt vanskeligere. Her må man styre bilen med en spak og pistolen med en annen. Som regel blir man sittende å skyte på målet sitt mens bilen skeier rett ut i rekkverket langs veien. I hvert fall til man har fått skikkelig dreisen på det. Her kunne jeg tenkt meg en enklere løsning som ikke var så knotete. Det funker, men det kunne vært bedre. Bortsett fra dette funker resten av bilkjøringen som smurt.

I tillegg til hovedoppdragene er Hong Kong fylt med diverse ting å gjøre og ting å samle. Du har for eksempler små kister rundt omkring i hele byen som inneholder små pengesummer. Disse blir av og til voktet av en liten gjeng med bøller som må bankes opp. Selv om det er gøy å løpe rundt og lete etter disse boksene i starten, så går man fort lei. Belønningene for å finne dem er heller ikke verdt bryet i lengden, med mindre man jakter på achievements. I tillegg til dette har du også et par karaokebarer hvor det er mulig å spille et karaokeminispill. Dette er ikke veldig spennende, og jeg led meg egentlig bare igjennom alle sangene for å få en achievement. Ja, jeg skjønner at asiatere er glade i å synge karaoke, men når jeg etter å ha banket skiten ut av ti svære karer i historiedelen plutselig sitter og spiller et utrolig teit karaokespill, så ødelegger det litt av stemningen. I tillegg til dette har man en god neve gateløp med både biler og motorsykler, offerstatuer som gir oppgraderinger til livmeteret, små events og andre småoppdrag som man kan lete etter. For å få gjort absolutt alt i spillet kan man regne med å bruke ca.20-25 timer og kanskje til og med mer enn det, noe som er ganske respektabelt for et slikt spill.

Konklusjon:

Sleeping dogs låner mange gameplayelementer fra spill som Arkham asylum, Max payne og Gta, men klarer på en fin måte å gjøre om alle elementene til noe eget. Det er ikke alt som er 100% på plass, men det er heller ingenting som ødelegger for spillopplevelsen. Bland inn god grafikk, noen kule bipersoner, godt med innhold og en spennende historie, og der har du Sleeping dogs. Ut i fra denne anmeldelsen burde jeg gi spillet 8/10, men personlig elsket jeg settingen og stemningen så mye at jeg ikke klarer å holde tilbake.
9/10

Samlet karakter: 9/10
1