Tomb Raider

Skrevet av: Timkje   2013-03-21

Med det nye Tomb raider er det ingen tvil om at Crystal Dynamics overgår det de har gjort tidligere i tomb raider serien. Har spilt gjennom alle de tidligere spillene i serien og har alltid likt spillene ganske bra, men dette må uten tvil bli min personlige favoritt i serien. Det nye romb raider er en reboot av hele serien og vi får her se Lara Croft sin origin historie for hvordan hun ble den «Tomb raider» som vi kjenner henne ifra de tidligere spillene.

Vi møter en 21år gammel Lara Croft som akkurat har graduert fra universitet og drar ut på sin første ekspedisjon/eventyr med skipet «The Endurance» og dens mannskap. De havner i en kraftig storm som ødelegger skipet og de havner på en mystisk øy. Lara blir skylt i land ikke langt fra en annen gruppe folk fra skipet, men blir slått bevisstløs før hun har muligheten til å ta kontakt med dem. Hun våkner opp i hule hengene opp ned noen meter over bakken og ser seg nødt til å komme seg løs. Slik er åpningen i spillet før vi selv tar kontroll over Lara.

Allerede iløpet av de første minutene i spillet merker jeg at Crystal Dynamics har gjort en utrolig bra jobb med å skape en mer menneskelig Lara croft, som stortset forblir det gjennom hele spillet. Hun omgåes med andre overlevende fra «Endurance» som hjelper til med å få henne til å virke mer menneskelig og vi får se en mye mer personlig side av Lara også. Dette var uten tvil en av de tingene jeg likte best ved spillet. En av tingene som Crystal snakket om var at de ville ha spilleren til å passe på lara gjennom spillet og min personlig mening er at det har de klart utrolig bra! Hun er uerfaren og blir kastet voldsomt inn i denne situasjonen og synes det er lett å føle med henne og jeg prøver å passe på henne best mulig.

Tidlig i spillet for man tak i buen som er Lara's nye signatur våpen, og må si at det er utrolig morsomt å bruke den. Med tanke på at jeg selv driver med bueskyting var dette et stort pluss for meg. I løpet av spille får man tilgang til 4 forskjellige våpen: bue og pil, Pistol, maskin gevær og hagle. Alle våpene kan oppgraderes ved å samle salvage som man kan finne rundt på øya og fra døde fiender.
Kampsystemet er veldig flytende og fungerer bra, Lara tar automatisk dekning når det er fiender i nærheten noe som fungerer overraskende bra istedet for å trykke på en tast. Man har som oftest muligheten til å gå fram på forskjellige måter i kamp situasjoner, man kan enten gå stealth ved å ta ut en person av gangen eller gå guns blazing. En ting som kan være litt morsomt om du møter en gruppe fiender er å vente med å skyte dem ettersom at de som regel har samtaler som kan fortelle deg litt om hva som skjer på øya og gi deg en litt mer forståelse.

Iløpet av spillet vil finne diverse utstyr som kan brukes til klatring, rive ned vegger og mye annet. Det vil være steder i spillet som du ikke vil ha tilgang til før du har kommet lengre inn i historien, f.eks vil du få tak i et tau som kan brukes til å rive ned dører og vegger samt å klatre over store distanser. Du vil da også kunne få muligheten til å reise tilbake til steder man har vært før for å få tilgang til nye steder du ikke kunne før.

I tillegg har det blitt innført et nytt skill system som gjør at man kan oppgradere forskjellige ferdigheter som går innenfor 3 forskjellige sjangere: Survival, Hunter og Brawler.
Survival er skills som gjør at du kan få mere salvage og mer XP.
Hunter baserer seg på våpenbruk og Brawler er til nærkamp. Har alltid likt RPG elementer og synes at dette implementeres på en bra og morsom måte.

Man båder levler opp og oppgraderer våpene ved det som kalles for «Base camp». Disse er spredt rundt om på øya og gjør at man kan fast travel rundt på øya for å kunne komme seg tilbake til steder man har vært før om man har fått tak i nytt utstyr som kan hjelpe en å få tak i relics eller annet som ikke var mulig å få tak i før.

Gjennom historien vil man kunne jakte på relics og gps cache, utføre challenges samt å finne dagbøker til folk som har vært på øya. Dagbøkene er spesielt morsomt å finne ettersom at de gir deg et lite innblikk i hva som har skjedd på øya gjennom årene.

Man vil også kunne finne graver rundt på øya som kan plyndres for salvage. Hver av disse inneholder som regelt et form for puzzle som må løses for å få takk i sin belønning.

Når det kommer til historien må jeg si meg utrolig overrasket, den var mye bedre enn det jeg hadde forventa. Det er veldig få spill som har klart å holde meg interessert slik at jeg har lyst til å fulføre spillet none-stop og Tomb raider er en av dem. Jeg følte meg fanget hele spille igjennom og gledet meg alltid til å se hva det neste var som vill skje. Likte utrolig bra det at øya som man er på er veldig mystisk og at man ikke helt veit hva som faktisk skjer før mot slutten av spillet.

Noe av det som jeg mislikte litt med spillet nå var faktisk vanskelighetsgraden, jeg bynte spillet på «Hard» og syntes at det virka for lett til tider. De stedene det som regel ble vanskelig var når det kom en stor mengde fiender hvor de har muligheten til å flanke deg.

Veit at multiplayer delen har fått mye pryl og kan vel godt skjønne hvorfor, men må si at jeg har hatt det ganske morsomt med den. Har ikke prøvd stort av slik type multiplayer og for min del var det morsomt å prøve noe nytt og syntes det fungerte bra. Det er en del problemer med multiplayer når det kommer til «bugs» og «glitches» men dette blir mest sannsynlig fikset ved hjelp av noen patcher.

Overalt må jeg si at Tomb raider leverte langt over mine forventninger og ble utrolig overrasket. Det er uten tvil det beste jeg har spilt i hele tomb raider serien og vil anbefale dette til alle som fans av serien og dem som ikke er, om man liker et spill med action, utforskning og en bra historie.

1
2
3