Crysis 3

Jeg har vært en stor fan av Crysis serien siden første gang jeg prøvde det første spillet i serien. Spillet revolusjonerte grafikk og gameplay på PC og satte en ny standard for open-world sandkasse spill i FPS sjangeren. Crysis 2 var likevel en utrolig stor skuffelse, en gedigen nedtur i forhold til det første Crysis spillet. Nå er Crysis 3 her og lever spillet opp til det første Crysis eller er det en like stor skuffelse som Crysis 2? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Historie sa du?

Jeg var en av de få (?) som likte historien i det første Crysis veldig mye. Historien i Crysis 2 var mye dårligere enn historien i det første Crysis og enda verre er det med Crysis 3. Historien i Crysis 3 er som å få et slag i tryne for folk som har spilt det første Crysis spillet. Jeg skjønte veldig lite av hva som foregikk.

Spillet begynner med en introduksjons scene der Psycho og noen andre soldater sniker seg inn på en C.E.L.L. base (den menneskelige fienden) og befrir Prophet, karakteren du spiller gjennom Crysis 3 og lederen din i Crysis. Etterpå blir du egentlig bare kommandert av Psycho eller Claire (lederen av motstandsbevegelsen). Dette synes jeg var ganske kjedelig. I Crysis kunne du iallfall velge rekkefølgen på hva du vil gjøre først, enten sekundæroppdrag eller hovedoppdrag. Crysis 3 er så og si like lineært som Crysis 2 når det gjelder oppdragsstrukteren,noen ganger en smule åpnere.

Historien går i hovedsak ut på at du befinner deg i en C.E.L.L. dominerende står boble i New York kalt The Liberty Dome. Her skal du sabotere enkelte ting som C.E.L.L planlegger og finne ut hvor de får energien deres fra. De har en plan om masseødeleggelse og Prophet skal finne hvor energien de henter for å lage dette masseødeleggelsesvåpenet kommer fra ved hjelp av Claire og Psycho. I tillegg har Psycho et eget lite personlig oppdrag, å finne den store sjefs Cephen (Alien) som blir kalt The Alpha Ceph og ødelegge den. Det kan være redningen for jorden (universet?) som kan hjelpe å ta livet av alle Cephs.

Historien var idiotisk og latterlig. Jeg skjønte svært lite av hva som foregikk. Crysis 3 skal foregå rundt 20 år etter Crysis 2 (som hadde en litt dum slutt). Jeg føler egentlig ikke CryTek visste hva de skrev når de skrev historien i Crysis 3. Det virket som om de satt halvfulle og trøtte mens de skrev den. Det er så mange plotthull, twists og spørsmål som jeg aldri fikk svar på. Hele Crysis 3 sin historie virker som et spill CryTek lagde bare for å bli ferdige med serien. Historien i Crysis 3 og Crysis 2 er et slag i trynet for oss som har følgt med historien helt siden det første spillet.

De er begge dumme, latterlige og fullstappet med plotthull og ubesvarte spørsmål. Jeg runnet Crysis 3 på rundt fire timer noe jeg synes er altfor lite for et spill som Crysis.

The Liberty Dome

Hele Crysis 3 foregår i en stor boble kalt The Liberty Dome som er plassert inni New York. The Liberty Dome er som sagt kontrollert av C.E.L.L soldater, her opererer C.E.L.L. The Liberty Dome er en ødelagt plass med mye jungel og høyt gress.

Det er ikke mye variasjon av miljøer i The Liberty Dome. Det meste er ødelagte ruiner, mye høyt gress du må traske rundt og C.E.L.L opererte kraftverk som historien består mye av at du skal ødelegge. Så her får du ingen snø som det var i Crysis og Crysis Warhead. Jeg skulle gjerne hatt mer variasjon når det kommer til omgivelsene, men jeg likte at gresset var så høyt, du får litt paranoia når du hører rare lyder i det høye gresset og du vet ikke hvor disse lydene kommer fra.

Du kan ikke gå ut av Liberty Dome. Spillet er en smule åpnere enn Crysis 2, men langt ifra så åpen som det første Crysis. Du kan kun følge stiene utviklerne har bestemt at du skal følge. Det var likevel to brett som var mer åpen enn de andre, det ene brettet inneholdt en stor bygning, noe form for en bygning i alle fall, som du måtte infiltrere, det andre brettet minnet meg om tank brettet fra det første Crysis, så det er en god ting. Men ellers besto spillet av lineære brett.

Oppdragene går for det meste ut på å komme seg fra A til B ved hjelp av enten sniking eller gå rambo eller å sabtoere/ødelegge noe C.E.L.L kontrollerer. Det er egentlig bare det. Så ikke forvent deg mye variasjon i Crysis 3. Spillets oppdrag er på lik linje med Crysis 2. Jeg savner sekundæroppdrag og det med at man kunne velge hvilken rekkefølge man ville ta oppdragene slik som i det første Crysis.

Spillet består ikke av usynlige vegger, men slik som Crysis 2, du er likevel stengt inne ved hjelp av en hindring. Crysis 3 bruker det samme gameplayet som Crysis 2, så om du har spilt Crysis 2 vet du nøyaktig ha du får av Crysis 3. Det er ganske synd med tanke på at gameplayet til Crysis 2 var elendig i forhold til gameplayet i det første Crysis. Jeg savner flere valgmuligheter når det kommer til nanosuiten (egen modus for raskere løping blant annet). I tillegg savner jeg helt forferdelig de helt fabelaktige ødeleggelsene fra det første Crysis.

Kjørefysikken er også blant annet en smule for stram og ekkel, det har den vært siden det første Crysis og jeg hadde trodd CryTek kunne fikset kjørefysikken til nå. Men neida, det har de enda ikke gjort, og det er veldig synd med tanke på at kjøringen i det ene åpne store tank brettet i Crysis 3 er ganske morsomt, men kjørefysikken er rett og slett dårlig.

Når det kommer til våpen og våpenmodifikasjoner finner vi det vanlige som for eksempel Scar der man kan sette opp et red dot sight eller lyddemper. Vi har likevel fått oss et nytt Ceph våpen, en flammekaster som var ganske bra for å ta knekken på Cephs. Ellers har vi også fått bua som man får på det første brettet i historiedelen. Den var veldig god å bruke og hjalp svært mye. Jeg likte at når man skyter med bua ble ikke cloak deaktivert slik som med andre våpen. Man kan også ha forskjellige piler i bua. Piler som fungerer som granater, stikkende piler eller elektriske piler. Det likte jeg ganske mye, men jeg likte ikke at nanosuiten er helt lik den i Crysis 2. Savner fremdeles fælt nanosuiten som var i Crysis,

Ellers er den kunstige intelligensen en smule forbedret fra Crysis 2, men ikke mye. Man kan også samle på New york suvernirer i Crysis 3 som i Crysis 2 om man har lyst. Så litt gjenspillingsverdi er det i Crysis 3, men langt ifra som i det første Crysis spillet.

Grafikken er også ganske fin, ganske fotorealistisk i noen tilfeller. Likevel er PC-versjonen en smule dårlig optimalisert. Lydene er helt ok, samme med stemmeskuespillet, helt ok, ikke noe mesterverk.

Flerspillerdelen

Flerspillerdelen i Crysis 3 er like unædvendig som den som var med i Crysis 2. Og begge er dårligere enn den som var i Crysis og Crysis Warhead (Crysis Wars).

Mye er det samme i Crysis 3 i forhold til Crysis 2. De samme våpnene med unntak av blant annet flammekasteren og bua, de samme modusene med unntak av Hunter modusen . Mye er det samme i grunnprinsippet i flerspillerdelen, likevel er det heldigvis noe som skiller Crysis 3 sin flerspillerdel seg ut fra Crysis 2 sin flerspillerdel.

Rankingsystemet er forandret. Nå ligner det mer på Call of Duty sitt. Du går opp i rank og åpner opp nye våpen, nytt våpentilbehør og perks som du kan bruke i spillet. Perksene, våpentilbehøret og våpnene er det samme (med unntak av blant annet flammekasteren og bua), men selve systemet er en smule mer oversiktlig og du får mer informasjon av hva du får åpnet opp i de neste rankene. Dette ser jeg på som en positiv og negativ ting. Det positive er at systemet er blitt mer oversiktlig, det negative er at du ikke får noe overraskelse når du kommer på en ny rank.

Den nye modusen i Crysis 3 er Hunter modusen. Denne likte jeg veldig mye. Her skal noen være jegere/huntere som kun har bua og cloak aktivert hele tiden (ingen nanosuit). Jegerne får nøyaktig to minutter på seg for å jakte og drepe alle soldatene som må arbeide med hverandre for å ikke bli drept av jegerne. Jeg likte denne modusen svært mye med tanke på at den gav meg en paranoid følelse og man måtte bruke lagarbeid for å overleve lengst mulig. Jeg likte ikke at rundene var så utrolig korte. Ville ha økt rundene fra to minutter til ti minutter.

Jeg ble egentlig ikke skuffet over Crysis 3, fordi jeg visste at spillet ikke ville bli slik jeg ville at det skulle bli. Ingenting av det som gjorde det første Crysis utrolig bra for meg er med i Crysis 3. Friheten. ødeleggelsene, valgmulighetene, det meste er borte. Jeg vil anbefal Crysis 3 for de som likte Crysis 2 og ikke har spilt Crysis. Ellers vil du bare få en stor mindfuck og få lysten til å dra til CryTek og slå alle ned.

Samlet karakter: 6/10
1
2