Quake IV

Et hakkete helvete med en litt kjedelig historie, men til tider veldig morsomt.

Historien: Dra til planeten Stroggos og bank stroggene, men så blir du en Strogg. Eller noe sånt...

Teknisk: Grafikken er det ingenting å utsette på, alle kanter er sylskarpe og lyseffektene er til tider veldig bra. Fiendene du møter på varierer fra noen meget dumme til noen nokså smarte, dessverre har mange av fiendene en tendens til å løpe rett på deg. Og ja: selv de med noen STORE konnoner. Noen av banene er forvirrende og uoversiktlige, og visse kanter du skal hoppe er nesten umulige å hoppe over, men spillet har en god stemmning jevnt over. Du kommer til å skvette felt noen ganger. Visse bugs, og mange fall i frameraten viss du spiller i HD trekker litt ned.

Lyd: Har du en tynn TV med svake høytalere kommer du til å bli skuffet av dette spillet, for intensiteten kan til tider være ganske høy. Har du derimot et surround-annlegg som meg kommer du til å bli mektig imponert, med store eksplosjoner og skudd, du kan ofte høre fottrinnene fra de størte fiendene før du faktisk ser dem. Musikksporet er ikke det største og mest originale, men det holder godt nok.

Gameplay: Kontrollen er ikke perfekt, men den sitter etter en liten stund. Ellers, dette føles mye som Quake 2 fra ti år tilbake, rask action og skyting blandet med skvetting og bakholdsangrep fra fiendens side. Kjøretøysekvensene, der du kjører med kjøretøyer som stridsvogner og mecher kommer til rett tid, men de er litt vel lette i forhold til resten av spillet. Morsomme er de likevel, skulle ønske det var flere av dem.

Holdbarhet: Spiller lider av å være alt for langt, og uoriginalt til at en kommer til å spille det om og om igjen. Flerspillerdelen er ikke så værst, men det er aldri noen som spiller den, og når noen først spiller er denne noen ofte forgjævlig god.

Historie: 6/10
Teknisk: 7/10
Lyd: 8/10