The Walking Dead: Survival Instinct

Den endeløse landevei...

Det er dystert og mørkt, jeg hører pesing og beinsleping bak meg. Hagla ligger klar i henda mine idet jeg åpner en dør på kjøkkenet. En zombie kommer ut av skapet, veiver med armene og prøver å glefse tak i meg. Jeg brenner av et skudd og zombiens hode eksploderer i en kaskade av blod og gørr. Jeg hater zombier, eller jeg elsker dem. Sliter litt med blandede følelser - mye det samme som med Terminal Realitys spill basert på tv-serien med (nesten) samme navn; Walking Dead: Survival Instinct.

Jeg visste ingenting om The Walking Dead: Survival Instict(annet enn det jeg har sett i tv-serien) da jeg impulskjøpte det, og jeg ble både skuffet og gledelig overrasket. Spillet har noen sterke sider, men minst like mange dårlige. Du blir slengt inn i handlingen uten noen forklaringer- omtrent som det ville vært i virkeligheten. Raskt møter du dine hjernedøde venner, og kort tid etterpå har du lagt ut på en reise som med en annen innpakning og tilnærming helt sikkert kunne vært episk. Men det er den ikke, den er en lang reise, en sykt lang intro til det som spillet burde være.

Hele spillet går ut på å komme seg fra A-Å. Du har noen oppdrag underveis, og må innimellom stoppe for å finne bensin eller ammunisjon. Du sitter hele tiden og venter på at spillet skal bli noe mer, noe dypere, men det blir det aldri; Du kjører, du stopper, dæljer i hjel noen zombier, redder en eller annen ubrukelig stakkar, og kjører videre.

Terminal Reality har greid å hoste opp et greit nok arsenal, men i løpet av et par baner vil du raskt ha funnet fram til de to våpnene du bruker mest. Spillet ønsker å fremstå som et snikespill, men det er puck umulig å snike seg gjennom et helt brett. Det fungerer heller ikke bra som et skytespill, da skyting stort sett er uønsket atferd fordi lyden tiltrekker seg horder med zombier - og de spawnes gjerne rett bak deg - i det rommet du akkurat har rensket.

Som sagt så møter man underveis overlevende som man kan velge å redde, eller gjøre små oppdrag for - men det spiller egentlig ingen rolle, for når du kommer til slutten av spillet så stikker de bare av uansett... Gjennom hele spillet sitter man med følelsen av at når man kommer fram - DA skal spillet egentlig begynne, med å bygge en base, samle ressurser og reise ut for å finne flere overlevende som kan bistå deg på veien til overlevelse - men den gang ei - når du kommer fram blir du redda. End of story! SKUFFA!!

Visuelt sett er spillet greit nok. Det er mørkt og dystert, og tusler rundt med lommelykt. Zombiene er detaljerte og skumle. De klarer flere ganger å stresse meg opp mens de graver seg gjennom dører og gjerder i sin jakt på meg. Spillet er på langt nær så vakkert som en del andre spill er i dag, men klarer å bygge en god stemning.

Lydbildet er mildt sagt enerverende. Hver gang en zombie er i nærheten, så hører du den, og du vet du virkelig må være på alerten, for plutselig kommer det krypende fram en dauing uten bein fra under en bil, eller ramlende ut av et skap... Musikk? Aner ikke - har ikke lagt merke til det faktisk. Kanskje er det noe, men i så fall passer det såpass inn at man ikke legger merke til den.

Spillteknisk? Lettfattelige kontroller. Fungerer bra på konsoll, men allikevel frustrerende til tider... Hvorfor kan jeg ikke klatre opp på den bilen? Hvorfor kan jeg ikke krype under der? Hvorfor kan jeg ikke lene meg fram og se rundt hjørnet? Det er nok av irritasjonsmomentet.

Historien i spillet er svak. På alle måter. Fra A-Å, bam bam thank you mam. Spillet utforfrer meg sjelden, men irriterer meg ofte. Det får meg til å skvette innimellom, men overrasker meg aldri. Spillet er forøvrig kort, og har ingen multiplayermuligheter...

Kjøpe det? mmmm... Hvis du finner det billig og du kjeder deg så gjør det jobben, men jeg ville heller gått for Dead Island. Selv om jeg ikke kan anbefale det mer enn halvhjertet så er jeg halvveis på tredje gjennomspilling nå. Klart det hjelper å ha en dyp lidenskap for zombier og å være achievement hore...

Karakter 5/10

Samlet karakter: 5/10
1